Neste
veke var eg invitert til å halde eit kort innlegg på Lærernes hus i Oslo i
samband med framlegging av delrapporten til Kvalitetsutvalet, som er i arbeid
med å gå gjennom Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem (NKVS). Eg måtte diverre
melde avbod av grunnar utanfor min kontroll, men har likevel lyst å dele nokre
av dei tankane eg hadde planlagt å komme med.
Det er
ikkje tid til å reflektere over alle komponentane i NKVS, so eg vel å nemne dei
delane eg veit mest om: kartleggingsprøver, nasjonale prøver, PISA og til sist eksamen. Eg har òg ein joker som eg har tenkt på
som ein naturleg del av NKVS. Utan å fortape meg i mimring og cv vil eg seie at
eg har undervist i mange ulike fag i grunnskule, vidaregåande, norsk språk- og
litteraturdidaktikk ved universitetet og
underviser no i vaksenopplæring for språklege minoritetar med kort butid, som
tek studiekompetanse på to år.
Sjølv om
eg har gått inn og ut av ulike klasserom opp gjennom åra, er det noko heilt
eige med denne elevgruppa, eller «deltakarar» som opplæringslova kallar dei. Det
er på at dei vert kalla «elevar» slik som andre elevar i vidaregåande skule,
med fulle rettar til kontaktlærar og anna oppfølging, men det er noko eg har
adressert før.
Som lærar
i mange år, og med åtte år bak meg som tillitsvald der eg har besøkt mange
skular og arbeidd med fagforeiningsfeller og lærarar frå heile utdanningsløpet,
dristar eg meg til å konstatere at kontrollmekanismane og «kvalitetsvurderingane»
er meir omfattande og systematiske til lågare du kjem i utdanningsløpet. NKVS
er ikkje likt distribuert, og særleg på ungdomsskulen er det ein stor iver
etter å finne talmateriale for å gjere samanlikningar som set skular, byar og kommunar
i det eg vil kalle fingerte konkurransesituasjonar.
Kan vi
sjå på det som indikasjon på at kvalitetsvurderingssystemet signaliserer ulike
gradar av tillit? Der eg sjølv underviser no, har vi som fellesskap høg grad av
tillit og stort didaktisk handlingsrom, og eg meiner å sjå at det stimulerer
til å gjere ein god jobb for heile laget. Det er eit større ansvar å bli stolt
på enn å bli gjennomkontrollert, eg trur det styrker både kvalitet, identitet
og verdigheit, og ikkje minst varig tilknyting til yrket, eller «eigarskap» som
blårussen yndar å kalle det. Mykje av NKVS må gjennom «downsizing» eller
fjernast heilt om vi kan ta vekk hermeteikna rundt ordet «tillitsreform».
Kartleggingsprøver
Eg vil først
nemne kartleggingsprøver, som eg har brukt litt av i ungdomsskulen. Eg har hatt
langt større nytte av desse enn av nasjonale prøver. Dei er slett ikkje av det
vonde, men kan vere gode reiskapar for å gjennomskode eleven sitt nivå og
utfordringar. Eg ønsker meg gode kartleggingsprøver for både lesing og skriving
som kan fortelje noko om generell lese- og skrivekunne, men òg om spesifikke
utfordringar som konsentrasjonsvanskar og dysleksi.
Alle
elevar burde bli kartlagde for dysleksi og avkodingsproblematikk. Eg har ikkje
trua på adaptive prøver, sjølv med det potensialet som no er i kunstig
intelligens og bruk av big data, trur eg det er ein blindveg. Stigmaet
rundt å gjere det dårlegast vil uansett bestå, og ein får gode nok indikasjonar
på meistringsnivå med like prøver og det at folk snakkar saman.
Eg vil fortsette
litt med PISA. For meg som har vore i klasserommet under heile PISA-perioden,
har PISA ikkje hatt nokon som helst positiv fagleg verdi.
Då vi fekk det som vart kalla ei «midt på treet»-plassering i 2006, vart det etablert
ei kriseforteljing om at norsk skule er dårleg. Det enda opp som ein tverrpolitisk
alarmtilstand for å få sjølvkjensla på plass igjen. Vi var dårlegare enn mellom
anna dei baltiske landa, men hadde vi ein dårlegare skule for det? Neppe!
Vi fekk i den kollektive panikken som følgde
både kunnskapsløftet, revisjon av kunnskapsløftet og no fagfornyinga som har
enda opp som læreplan LK20. Ikkje nok med det, men det har hagla på med NOU-ar
og ekspertutval som er meint å kome med framlegg til å bøte på krisa og ordne «vei
i vellinga.» Det er på høg tid at kriseforteljinga som PISA etablerte for oss
blir parkert.
Vi greier oss utan PISA
PISA er i ferd med å utspele si rolle, det er vi sjølv som må definere vår kunnskapskultur.
Roar Ulvestad
Vi har
ein god skule med verdas beste elever, lærarar og skuleleiingar, og vi blir
ikkje betre av å bli stempla som midt på treet av ein test frå OECD som ikkje
tek omsyn til verken nasjonal læreplan, skilnader i lydigheitskultur eller
nasjonale fritaksprosentar. PISA er i ferd med å utspele si rolle, det er vi
sjølv som må definere vår kunnskapskultur, og denne kulturen må famne alle
kunnskapsområde. Vi er sterke nok til å ikkje dilte etter OECD i eitt og alt.
Les også: – Lærerne opplever ikke at vurderingssystemet gir god nok støtte
Nasjonale
prøver ser eg heller ikkje på som eit onde, men ein heilt nøktern test av
lesekunne i møte med ulike teksttypar. I tillegg til å gje oss informasjon om
individa si meistring, gjev også prøvene signal om kva teksttypar som vert sett
på som viktige. Baksida av nasjonale prøver er at dei blir brukt nasjonalt som
indikatorar på skule- eller undervisingskvalitet, utan å ta omsyn til
elevgruppene sin sitt utgangspunkt.
Eg har
fleire gonger hatt parallellklasser med stor nivåforskjell på NP, men eg er
neppe ein god lærar i den eine klassen og dårleg i den andre. I og med at
prøvene er normalfordelte, kan ein då stille seg spørsmål om kor nyttige dei er,
i og med at ein ikkje kan bruke normalfordeling verken på ein skule eller
klasse. I heile populasjonen vil vi alltid ha en viss del elevar på dei ulike meistringsnivåa.
Nasjonale prøver er difor eit altfor ustadig referansepunkt for kvalitet og
samanlikning. Kulturen for å bruke dei må endrast, dei blir altfor ofte
misbrukt i politisk spel om å definere retningar for skulen.
Nasjonale
prøver har i alle år vore mat for pressa, som elskar å sortere i vinnarar og
taparar, men no ser det ut som til og med pressa har mista interessa for NP.
Det kan vel enten bety at vi kan ta til å bruke prøvene på en forstandig måte,
eller kanskje gjere dei frivillige på skulenivå, for å plassere fokuset der det
bør vere: på pedagogisk bruk. Nasjonale prøver er eigentleg ei lita hending for
eleven, det er ein glugge inn til elevlivet med svært mange manglar.
Eg trur
uansett at nasjonale prøver på nasjonalt nivå har fungert som ei forlenging av
PISA. Det har gjort at vi har sett med skylappar på lesekompetanse, medan dei
andre grunnleggande ferdigheitene har kome i bakgrunnen. Vi har eit nasjonalt
skirivesenter, og vi har matrisene til Udir som eg tykkjer er greie å forholda
seg til, men det er lesinga som er grunnleggande ferdigheit nummer ein. Ein
dugleik som ikkje ein gong har fått sitt eige senter, er munnleg kompetanse.
Med lesesenter i Stavanger og skrivesenter i Trondheim er det på tide å få retorisk senter i Bergen. Dette meiner eg i fullt alvor. Eg les i eit innlegg på Utdanningsnytt.no at å satse meir på munnlegheit kunne gje gyldig korreks til
(mis)bruk av kunstig intelligens, men marginaliseringa av munnlegheit som
grunnleggande dugleik er langt eldre enn kunstig intelligens.
Kunstig intelligens
Det er på
tide å ta dei andre ferdigheitene like alvorleg. Særleg no med kunstig
intelligens som kan medføre at elevar for tidleg hoppar til avansert
tekstproduksjon, kanskje utan at dei skjøner kva som blir skrive for dei. Elevane
skriv og skriv heile tida, det er det som i kvardagen gjev oss mest grunnlag
for vurdering, men det er likevel lesing som har hovudfokus. Akkurat som Erna
fjerna skolefrukta for å bruke hundre millionar på matematikkompetanse, kan vi
for eksempel fjerne skolebidragsindikatorane og bruke pengane på skriving og munnlegheit.
Det er og
målingar som allereie finst, som eg ser på som ein del av
kvalitetsvurderingssystemet. Det kan godt bli tilførd der reint formelt. Eg
tenker då på kalkulator for lærarnorm, som ligg ute på Udir sine sider. Nok og
rett kompetanse er den første og største garantisten for kvalitet i opplæringa.
Kva lærarkompetanse ein skule har, dikterer kvaliteten i skulen. Eg ser på
dette som ein mogleg joker som bør formaliserast som ein del av det nye NKVS
Dermed
kjem eg til det siste eg vil snakke om, som eg ser på som det viktigaste for
meg i klasserommet. Kva med eksamen? Vi har eit budsjettforlik der det står at
nye eksamensformer skal prøvast ut, og det er snakk om utprøving i Osloskulen,
men det er rart om dette skjer heilt på sida av arbeidet til kvalitetsutvalet.
Arbeid med å fornye skriftleg eksamen for å få tettare band mellom den og ny
læreplan burde ha aller høgste prioritet.
Eksamen
er den viktigaste komponenten i kvalitetsvurderingssystemet. Den har likevel
blitt til elefanten i rommet. Kanskje vi kan snakke om Schrødingers elefant i
rommet, som er både levende og død fram til nokon tør å opne døra og sjekke.
Eksamen
har grodd seg fast som en konstant i ein pedagogisk kvardag som elles endrar
seg på alle kantar. Kvalitetsutvalet kan foreslå endringar i NKVS i hytt og
pine, det vil ha marginal påverknad på det vi gjer i klasserommet. Berøringsangsten
knytt til eksamen gjer at vi til nå har fått berre kosmetiske endringar av
eksamen. Fem timer faglag arbeid i isolasjon er en vurderingssituasjon som blir
pussigare for kvart skoleår som kjem. Samstundes vil uregulert tilgjenge på
kunstig intelligens så tvil om autentisiteten til alle elevprodukt som ikkje er
laga i klassen. Dette dilemmaet må adresserast, og kan ikkje berre heile tida
sendast vidare til neste ekspertutval, som ein glødande stafettpinne som ingen
vil halde i. Blyant og papir er ikkje eit alternativ.
Det
fordrar ein statsråd på topp som tek ansvar for å regulere bruken av
juksemiddel nummer ein om dagen: OpenAI sin ChatGPR, ei oppfinning som sjølv
arkitekten bak kallar eit monster, om personvern og kontroll ikkje vert styrka.