Ill.foto: Paal Svendsen
6 av 10 lærere mener det brukes for mye skjerm i skolen
Mange lærere synes det er for mye skjermbruk i skolen i dag, og når de skal bruke digitale verktøy er det noen utfordringer som går igjen.
To av tre lærere sier det brukes for mye skjerm i skolen. Det viser en undersøkelse av Skolenes Landsforbund. Klassekampen
omtalte saken først.
– Det mangler en overordnet plan for digitalisering.
Skole-Norge er ikke forberedt, sier nestleder i Skolenes Landsforbund Jon
Oddvar Holthe, i en kommentar.
På spørsmål om man støter på hindringer eller utfordringer ved
bruk av digitale verktøy, svarer 80 % bekreftende. Tilbakemeldinger fra lærere
som har svart, viser at det er noen punkter som går igjen:
Tekniske problemer: Ustabilt internett, dårlig nettverk,
gammelt utstyr, og problemer med å logge inn på ulike digitale plattformer er
vanlige utfordringer.
Digital kompetanse: Mange elever og lærere har manglende
digital kompetanse. Noen elever mangler grunnleggende kunnskaper, og lærere har
ikke alltid tid til å lære nye digitale verktøy.
Tilgang og økonomi: Dyre lisenser og begrenset tilgang til
nødvendig programvare og digitale ressurser skaper problemer. Det er også
utfordringer med å administrere tilganger til digitale verktøy.
Bruk av digitale verktøy: Variabel bruk av digitale verktøy
blant lærerne fører til inkonsistens i undervisningen. Elever bruker ofte PC
til andre aktiviteter som spilling og chatting, noe som påvirker
konsentrasjonen.
Organisatoriske utfordringer: Noen lærere opplever at det er
for mange endringer i digitale plattformer og at de ikke får nok opplæring fra
arbeidsgiver.
Infrastruktur: Infrastruktur som ikke er optimal, inkludert
problemer med batterikapasitet og tekniske løsninger som ikke alltid fungerer.
Sikkerhet og personvern: Det er også bekymringer rundt
personvern og sikkerhet, samt utfordringer med å holde fokus digitalt.
Under 20 prosent svarer at de har fått kompetanseutvikling i
digital pedagogikk. Halvparten sier de ikke har det, men trenger det.
Holthe sier at lærerne ikke klarer å henge med i svingene,
og konsekvensene er at elevene ikke får riktig utdanning for framtida.
– Det er mange dyktige lærere der ute, men de er ikke forberedt på hva
som kommer, og må få mulighet til å heve kompetansen sin.
Når det gjelder friheten i å velge digitale verktøy, sier en
av fem av de velger fritt, mens én av fire sier de begrenses av økonomi.
Undersøkelsen viser ellers:
- 3 av 10 har brukt kunstig intelligens (AI) med elever
- 9 av 10 har ikke brukt kunstig intelligens i vurderingssituasjoner
- 7 av 10 sier at kunstig intelligens ikke har endret undervisning- og vurderingspraksis
- Mange opplever også at elevers bruk av systemer med kunstig intelligens utfordrer skolens praksis på flere områder, blant annet vurdering, kildekritikk og læring – noe som utfordrer skolen
© Utdanningsnytt