Ill.foto: Mostphotos
Skrivestøtta som blir snublestein
Debatt: Diskusjonen går varmt om skulen sin bruk av digitale verktøy. I grunnskulen er det over 73 000 elevar som kjem dårlegare ut enn andre. Barna mine er blant desse.
Dotter mi
på 5. trinn har nynorsk som hovudmål og 39 av 40 rette på skulen si
diktatprøve. Dei nynorske tekstane ho skriv for hand, har godt språk og få
skrivefeil i høve kva vi forventar av ein elev på dette trinnet. Då ho starta
på 5. trinn, gav skulen henne Chromebook, ei enkel og rimeleg datamaskin som er
kjøpt inn av svært mange skular i Noreg.
Google samarbeider med produsentane
for å halde Chromebook-einingane rimelege, og dei gir tilgang til tusenvis av
gratis appar. Ein av desse appane er Google Classroom, ei gratis
læringsplattform med skriveverktøyet Google documents, utstyrt med det dei
kallar nynorsk skrivestøtte.
Her ein
dag sat dotter mi og skreiv på ein skuletekst i eit Google-dokument. Teksten
var full av bokmålsord som «ikke», «hørte» og «trodde», ord som ikkje gav
meining i samanhengen og bøyingar som ikkje var i tråd med nynorsk språkføring.
Ho heldt fram med å skrive på teksten sin. Kvar gong det kom ein raud strek
under eit ord, bytte ho lynkjapt om til alternativet som vart føreslått frå
skrivestøtta i programmet. Desse raske rettingane gjorde ho heilt utan å
reflektere over om alternativet ho valde, vart rett eller passa inn i
samanhengen.
Vi sjekka
dei språklege innstillingane i programmet. Norsk (nynorsk). Vi prøvde nokre
nynorske ord som «ikkje», «eg», «heil» og «veit». Vi fekk raud strek under
fleire av orda. Før eg visste ordet av det, hadde ho brukt musa og «retta»
orda. Då eg konfronterte henne med at dette er ein lite eigna strategi dersom
ein vil skrive tekstar med godt språk, var svaret eg fekk: «Mamma, alle i
klassen gjer det på denne måten. Er det raud strek under ordet, er det feil.»
Jenta var lite innstilt på å lytte til korrigeringane mine. Rettingane i
skriveprogrammet trumfa hennar eigne kunnskapar og råda frå meg.
Eg sende
ein e-post til læraren om den inkonsekvente, ubrukelege stavekontrollen i
programmet og den lite eigna skrivestrategien til dotter mi. Læraren fortalde
då at lærarane ikkje heilt veit korleis ein skal løyse denne utfordringa. Skal
dei skru av skrivestøtta, eller skal dei be elevane sjå vekk frå rettingane i
skriveprogrammet? Eg stiller spørsmålet: Vil då nynorskelevane få ei
skriveopplæring som er likeverdig med den bokmålselevane får?
Ifølgje
føremålsparagrafane i forslaget til ny opplæringslov skal lova leggje til rette for at
barn, ungdom og vaksne får ei god og likeverdig opplæring. Elevane skal utvikle
kunnskapar og dugleikar som gjer at dei kan meistre liva sine. Elevane skal
møtast med respekt og få utfordringar som fremjar danning og lærelyst, og alle
former for diskriminering skal motarbeidast.
Les også: Det heiter ikkje eg – no lenger
Slik det
er i dag, får ikkje elevar med nynorsk som hovudmål ei skriveopplæring som er
like god som den elevar med bokmål som hovudmål får. Berre i grunnskulen gjeld
dette over 73 000 elevar. I tillegg kjem nynorskelevane i vidaregåande
skule. Regjeringa og Tonje Brenna har no høve til å rette opp i dette problemet
ved å stille tydelege krav i den nye opplæringslova: Elevane må få ein lovfesta
rett til skriveprogram med tilfredsstillande skrivestøtte på hovudmålet sitt.
Dersom dette ikkje blir eit krav i den nye opplæringslova som snart blir
vedteken, bryt lova med sin eigen føremålsparagraf.