Dårlig kvalitet på pandemiskole kan gi lavere lønn i voksen alder
Spesielt de eldste elevene som måtte ha hjemmeskole under covid-pandemien, risikerer lavere lønn i voksen alder enn andre.
Årsaken er at kvaliteten på læringen under den digitale undervisningen og hjemmeskolen, er lavere enn om de hadde hatt undervisning på skolen ved fysisk oppmøte. Kvaliteten på undervisningen har også vært dårligere. Det viser en rapport på bakgrunn av en gjennomgang av forskningen på hjemmeskole i alle de nordiske landene, melder det svenske arbeidsinstituttet, IFAU.
Alle de nordiske landene har hatt perioder med hjemmeskole under pandemien, og det nordiske skolesystemet var på mange måter bedre forberedt på en overgang til digital skole enn andre land. Lærere og elever hadde stort sett god tilgang til digitale hjelpemidler og vant til å bruke dem i undervisningen.
Sverige er det landet som beholdt grunnskoleundervisningen lengst, mens Norge, Danmark og Finland hadde mer digital hjemmeundervisning – i stor grad for de eldste grunnskoleelevene. På videregåendenivå løste landene det nokså likt. Men det er en del regional variasjon fra land til land.
Både lærere og elever oppsummerer pandemien med at kvaliteten på undervisningen ble dårligere da den ble gjennomført som hjemmeskole. Forskningen gir samme bilde: elever lærere seg mindre når undervisningen skjer digitalt mens de sitter hjemme i forhold til om de er fysisk på skolen.
– Om ikke elevene får hjelp til å kompensere for kunnskapstapet, kan det føre til dårligere lønn som voksne, sier Martin Lundin, som er en av forfatterne bak rapporten.