Katja Kircher Photography AB
Vi må se på undervisning som en menneskelig opplevelse som det må øves på
Debatt: Barn og ungdom trenger hjelp til å komme tilbake til den virkelige verden, som utvikler evner som konsentrasjon, fantasi, kreativitet og forståelse for sammenhenger.
Når politikere ikke forstår kraften i algoritmene og
overlater regulering av skjermbruk til foreldre, da handler det ikke om
fremskritt, teknologioptimister, eller pessimister, i stedet har vi et alvorlig
problem.
James Williams var tidligere sjefingeniør på Google campus.
I 2017 sa han opp, fordi han var ute av kurs; svimmel. Han sa at
medieteknologien hadde gjort ham distrahert. I boken Stand Out of Our Light
(2018) hevder han at medieteknologien tar fra oss alt lyset. Først vil
søkelyset vårt ryke, evnen til konsentrasjon. Så vil dagslyset vårt bli
svekket, evnen til å se klart og lyse opp samfunnsmessige beslutninger. Og til
slutt vil stjernelyset forsvinne, det lyset vi ser opp mot for å finne håp og
retning og som kan gi livet mening. Han sluttet for å finne igjen
oppmerksomhetens lys.
I 2017 fant en domstol i London at sosiale medier var en
medvirkende årsak til et barns død. En 14 år gammel jente døde av en
selvskadingshandling mens hun led av depresjon og de negative effektene av
nettinnhold. De fant ut at sosiale mediers algoritmer hadde tvunget en strøm av
uønsket innhold til jenta. NRK avslørte i januar 2020 et skjult selvmordsnettverk
på Instagram. Hundrevis av jenter fra Norge hadde delt videoer av selvskading,
selvmordstanker og gjentatte selvmordsforsøk. Minst 16 av disse unge jentene
som var knyttet til dette miljøet har tatt sitt eget liv. Ei ung jente varslet
utenfor stortinget. Instagram gjorde ingenting, selv om de kunne.
Chamath Palihapitiya, tidligere visepresident i Facebook med
ansvar for brukervekst, uttalte i desember 2017 at han føler enorm skyld
forbundet med det selskapet han var med på å skape. Han uttalte bl.a.: «Jeg
mener vi har laget verktøy som river i stykker selve den sosiale veven for
hvorledes våre samfunn fungerer,» fortalte han til en forsamling på Stanford
Graduate School of Business, og anbefalte at mennesker bryter resolutt med
sosiale medier. Palihapitiya viser også til hvor en mobbestemning som ble skapt
i India ved hjelp av sosiale medier og falske nyheter, og sju uskyldige
mennesker ble hengt som følge av dette. «Det er dette vi har med å gjøre,» sier
Palihapitiya, «og se for deg at tankeløse eller kyniske brukere trekker dette
mot yttergrensene og manipulerer og lurer store folkegrupper til å gjøre det de
ønsker. Det er virkelig en forferdelig situasjon vi har skapt.»
Dette handler ikke lenger om teknologioptimister, eller
pessimister, men om teknologi og en forretningsmodell. Selskapene påstår de
gjør noe med det onde, men sannheten er at de skraper i overflaten. For hver
dag dundrer en maskin med å koble data som systematisk sender folk inn i
avhengighetsskapende tunneler. Dokumenter viser at selskapene vet om dette og
de kan gjøre noe med det, men de har tatt et valg. Det egentlige problemet til
selskapene, er grådighet.
Fremskritt og læring. Når iPad i skolen ble innført for 12–13
år siden hadde ingen påvist at elevene lærte mer ved å benytte digitale
hjelpemidler, og ingen visste den gangen hvorledes slike hjelpemidler faktisk
skulle anvendes for å gi bedre læring for elevene. I Silicon Valley hvor
algoritmene ble født har skolene løst dette ved en grunnleggende filosofi om at
teknologi er et verktøy for å skape – ikke konsumere informasjon.
Skoledistriktsleder Shelly Viramontez påpeker viktigheten av
at teknologi ikke skal brukes som en digital versjon av tradisjonelle
undervisningsverktøy. Hun mener det er lite effektiv bruk av teknologi om man
gjør noe som er ser likt ut som en arbeidsbok, bare at det gjøres på en skjerm.
I stedet er de opptatt av å lære elevene grunnleggende kunnskaper om data, på
lik linje med matte, lesing og skriving, som koding. I tillegg er de opptatt av
«digitalt medborgerskap», hvor elevene får opplæring gjennom leksjoner om
personvern, konfidensialitet og passord. Elevene på disse skolene i gudenes dal
får selvfølgelig ikke bruke private digitale enheter på skolen HVIS de er med.
Shelly Viramontez sier at: «Målet er ikke å være kontrollerende eller å rette
pekefingeren mot noen. Og hun fortsetter: «Det er en respons på data som viser
hvordan disse programmene har en negativ påvirkning på den sosiale og
emosjonelle utviklingen til studentene våre.» Her er lyset fortsatt på og de
har skjønt kraften i algoritmene, derfor har de skjønt at det eneste logiske er
å regulere, for dette er ikke fremskritt.
Fremskritt nå, er å ta to skritt tilbake og se på
undervisning som en menneskelig opplevelse som det må øves på. Barn og ungdom
trenger hjelp til å komme tilbake til den virkelige verden, som utvikler evner
som konsentrasjon, fantasi, kreativitet og forståelse for sammenhenger. Da
trenger de hjelp fra ansvarlig voksne og politikere som ga fra seg ansvaret for
å bevare «sin egen ungdom».
Rundt det hele har næringslivets ønske og det politiske
apparatet utnyttet situasjonen til sin egen fordel. Næringslivet vil øke
inntektene ved å påvirke og utvikle stadig nye kundegrupper, mens politikerne
ønsker å være populære og bli gjenvalgt. Man har videreført samfunnet fra
60-tallet, da de unge ledet an i utviklingen – og de eldre fulgte etter. Den
eldre generasjonen sluttet å være veivisere, men lot de unge overta. Det er på
tide at lyset slås på igjen politikere; for nå er det alvor!