– Det er viktig at de lærer å være uenige og samtidig gå ut av klasserommet og være gode venner, sier Helga Falch Johannessen
Foto: Privat
Et ulvespor til vitebegjær
– Det er først når elevene tar ordentlig eierskap til et tema at de kan lære noe virkelig dypt. Det er også da man føler at lærergjerningen virkelig er verdt noe, sier Helga Falch Johannessen.
Gylne øyeblikk er det mange av for Helga Falch Johannessen i jobben som lektor ved Kjøsterud skole i Drammen. De dukker blant anna opp når kollegene og hun planlegger tverrfaglige undervisningsdager for ungdomsskoleelevene sine. Da tar hun gjerne utgangspunkt i en nyhetssak og vurderer hvordan dette kan brukes som tema i flere fag samtidig.
– Det gjør inntrykk å se hvordan elevene ikke bare tar imot det de blir presentert, men blir engasjerte og får et eierskap til stoffet, sier hun.
Det var på jakt etter temaet for et slikt tverrfaglig opplegg på 9. trinn at hun i fjor vår kom på sporet av ulv: Debatten om hvor mange ulver vi skal ha i Norge, hvor de skal være, og hvordan dette kan veies opp mot sauedrift og andre hensyn.
Sammen med en kollega laget hun et opplegg en hel dag. Det inkluderte både flere fag og tok dessuten opp i seg læreplanens bud om at elevene ikke bare skal tilegne seg kunnskaper, men også ferdigheter, som å drøfte og analysere.
– Ulvedebatten i Norge er godt egna som eksempel på årsaker til konflikt og hva hatefulle ytringer og polarisert debatt kan føre til, sier Johannessen.
Hun og kollegaen delte klasserommet inn i ulike stasjoner, der elevene jobba med seks ulike oppgaver en hel dag. De analyserte, vurderte og reflekterte. Det var også en debatt der elevene ble tildelt ulike roller: Jeger, bonde, miljøaktivist, biolog og politiker.
– Elevene ble veldig ivrige. Det er viktig at de lærer å være uenige og samtidig gå ut av klasserommet og være gode venner. Det er med på å minske polariseringa i samfunnet og gi rom for mer saklighet, mener Helga Falch Johannessen.
Hun og kollegaen knytta ulvedagen til en rekke fag. Elevene leste tekster på både norsk og engelsk, og de vurderte retorikk og kildebruk. De så film om ulvens natur og hva antallet ulver har å si for populasjonen. De diskuterte også etiske perspektiver knytta til blant anna forholdet mellom natur og kultur.
Det er i slike øyeblikk hun føler at hun når fram som lærer.
– Det er når man lar elevene får nærme seg noe de tar ordentlig eierskap til og blir engasjert av selv at de kan lære noe virkelig dypt. En elev skrev etterpå: «Vi diskuterte og fant sammenhenger jeg kommer til å ta med meg senere i livet». Det er ikke ofte jeg opplever at 9.-klassinger uttrykker seg slik, sier Helga Falch Johannessen.
Gylne øyeblikk
I spalten Gylne øyeblikk fra Utdanning nr 8/24 er Helga Falch Johannessen (51) intervjuet. Hun er lektor ved Kjøsterud skole i Drammen.
© Utdanningsnytt