Bjørn viste eleven det tekniske rommet. Det ble et lykketreff.
En av denne lærerens beste opplevelser i yrket handler om den frigjørende effekten av praktisk arbeid.
Bjørn Arne Sørslett sier han har mange gode yrkesøyeblikk å ta av, men han velger seg en opplevelse som 29-åring, fra sitt aller første år som lærer. Eleven det handler om, hadde vansker med å konsentrere seg.
– Han hørte ikke etter, han fulgte ikke med. Han kunne begynne å kjøre en fjernstyrt radiobil i klasserommet, eller gå rundt i skolegården med et elektrisk juletre på hodet, sier Bjørn Arne.
Eleven hadde også vært utsatt for mobbing.
En dag 9.-klassen hadde tentamen i engelsk, skulle de skrive stil. Etter to-tre timer hadde denne eleven skrevet to ord. Da grep Bjørn Arne inn og sa: – Nå trenger du en pause. Vi finner på noe annet!
– Kunne du forlate de andre elevene?
– Ja. Det må ha vært vaktskifte eller lignende.
Lys og lyd
En del av Bjørn Arnes jobb var å holde orden på skolens tekniske utstyr.
– Jeg tok ham med til det tekniske rommet og ba ham hjelpe meg å holde orden der.
Eleven utviklet seg raskt til å bli krumtappen for lys og lyd i alle arrangementene i skolens aula, ut ungdomsskolen.
Bjørn Arne har fortsatt kontakt med den tidligere eleven:
– Han sier denne tekniske praksisen endret livet hans. Det hjalp ham til bedre selvfølelse, han kom seg gjennom skolen. Ikke minst hjalp det ham i yrkesvalget: Han ble elektriker.
– Flaks
– Avgjørelsen med å gi ham tekniske oppgaver kom spontant. At vi hadde oppgaver som traff interessene hans, var et rent lykketreff. Det var også flaks at jeg hadde mulighet til å bestemme det!
Dette skjedde for mange år siden. Skolene hadde ikke samme støtteapparat da som nå, og i dag ville det nok ha betydd mer papirarbeid, ifølge Bjørn Arne.
Ordningen fungerte sånn til de grader for denne eleven, forteller Bjørn Arne:
– Han fikk en posisjon med ansvar, han fikk tillit, og han fortjente tillit. Å jobbe med det praktiske gjorde det også lettere for ham å konsentrere seg om teoretiske fag.
– Hvordan gikk det med engelsktentamen?
– Han måtte jo ta engelsk senere. Men han oppnådde funksjonell engelsk og evnen til å uttrykke seg både skriftlig og muntlig på språket.
– Denne eleven er jo ikke noe særtilfelle når det gjelder praktisk læring. Mange elever trenger en mer praktisk skolehverdag!