Bjørn viste eleven det tekniske rommet. Det ble et lykketreff. 

En av denne lærerens beste opplevelser i yrket handler om den frigjørende effekten av praktisk arbeid.

Publisert

Bjørn Arne Sørslett sier han har mange gode yrkesøyeblikk å ta av, men han velger seg en opplevelse som 29-åring, fra sitt aller første år som lærer. Eleven det handler om, hadde vansker med å konsentrere seg. 

– Han hørte ikke etter, han fulgte ikke med. Han kunne begynne å kjøre en fjernstyrt radiobil i klasserommet, eller gå rundt i skolegården med et elektrisk juletre på hodet, sier Bjørn Arne. 

Eleven hadde også vært utsatt for mobbing.

En dag 9.-klassen hadde tentamen i engelsk, skulle de skrive stil. Etter to-tre timer hadde denne eleven skrevet to ord. Da grep Bjørn Arne inn og sa: – Nå trenger du en pause. Vi finner på noe annet! 

– Kunne du forlate de andre elevene? 

– Ja. Det må ha vært vaktskifte eller lignende. 

Lys og lyd

En del av Bjørn Arnes jobb var å holde orden på skolens tekniske utstyr.

– Jeg tok ham med til det tekniske rommet og ba ham hjelpe meg å holde orden der. 

Eleven utviklet seg raskt til å bli krumtappen for lys og lyd i alle arrangementene i skolens aula, ut ungdomsskolen. 

Bjørn Arne har fortsatt kontakt med den tidligere eleven: 

– Han sier denne tekniske praksisen endret livet hans. Det hjalp ham til bedre selvfølelse, han kom seg gjennom skolen. Ikke minst hjalp det ham i yrkesvalget: Han ble elektriker. 

– Flaks 

– Avgjørelsen med å gi ham tekniske oppgaver kom spontant. At vi hadde oppgaver som traff interessene hans, var et rent lykketreff. Det var også flaks at jeg hadde mulighet til å bestemme det! 

Dette skjedde for mange år siden. Skolene hadde ikke samme støtteapparat da som nå, og i dag ville det nok ha betydd mer papirarbeid, ifølge Bjørn Arne. 

Ordningen fungerte sånn til de grader for denne eleven, forteller Bjørn Arne:

– Han fikk en posisjon med ansvar, han fikk tillit, og han fortjente tillit. Å jobbe med det praktiske gjorde det også lettere for ham å konsentrere seg om teoretiske fag. 

– Hvordan gikk det med engelsktentamen? 

– Han måtte jo ta engelsk senere. Men han oppnådde funksjonell engelsk og evnen til å uttrykke seg både skriftlig og muntlig på språket.

– Denne eleven er jo ikke noe særtilfelle når det gjelder praktisk læring. Mange elever trenger en mer praktisk skolehverdag! 

Har du opplevd
et gyllent øyeblikk?

Vi vil gjerne høre fra deg, kontakt: redaksjonen@utdanningsnytt.no

Powered by Labrador CMS