– Vi trenger flere som tar vare på de små øyeblikkene med barna i barnehagen
Innspill: – Vi trenger enda flere ansatte som holder det varme blikket, som ser leken, og som kjenner øyeblikkene i barnehagen.
Inne på gruppa beveger små kropper seg. Midt i rommet sitter de to. Han er ett år og har nettopp blitt introdusert for den nye virkeligheten som barnehagehverdagen er. Hun vet hvor viktig hennes nærhet er for hans opplevelse med denne overgangen. Han har festet blikket i henne. Hun møter blikket med et varmt smil og lener hodet litt til siden.
Mellom dem finnes dette øyeblikket som hun vet betydningen av å verne om. Jeg holder pusten for ikke å forstyrre. Men hun lar seg uansett ikke forstyrre. Jeg kjenner på ydmykhet og stolthet over å jobbe med kollegaer som har både kunnskap, drivkraft og trygghet til å holde blikket og verne om øyeblikkene.
Setter spor
Ansatte i barnehagen vurderer og tar valg kontinuerlig. Vurderinger som bygger på kunnskap om barns behov. Av og til har vi mulighet til å være i øyeblikkene. Ofte er det ikke forenlig med hvordan hverdagen er i praksis. Barns trivsel er de voksnes ansvar, og gode relasjoner er avgjørende i dette samspillet. Vi trenger økt bemanning i barnehagen slik at vi kan være til stede, nære og tilgjengelige for hvert enkelt barn. Vi trenger enda flere ansatte som holder det varme blikket, som ser leken, og som kjenner øyeblikkene. «Den enkelte har aldri med et annet menneske å gjøre uten å holde noe av dette menneskets liv i sine hender» (Løgstrup, 1999, s. 37). Vi setter spor i hverandres liv – i øyeblikkene mellom oss – og barndommens spor varer et helt liv.
Viktig for relasjoner
Å møte barnet som subjekt, med respekt for deres opplevelsesverden, er viktig for å styrke barnets selvfølelse og mentale helse. Det er viktig for å legge grunnlag for medmenneskelighet og konstruktive relasjoner (Bae, 2013). Slik rommer øyeblikket noe verdifullt her og nå, det rommer subjektivitet, og det rommer framtid. Barnehagen trenger flere som kan romme alt dette.
Litteratur
- Bae, B. (2013). Å se barn som subjekt – noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehage. https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/barnehager/artikler/a-se-barn-som-subjekt---noen-konsekvense/id440489/
- Løgstrup, K.E. (1999). Den etiske fordring. Cappelen.