Vi trenger økt bemanning i barnehagen slik at vi kan være til stede, nære og tilgjengelige for hvert enkelt barn, mener styrer Ida Kristina Nystad.
Illustrasjonsfoto: Adobe stock
– Vi trenger flere som tar vare på de små øyeblikkene med barna i barnehagen
Innspill: – Vi trenger enda flere ansatte som holder det varme blikket, som ser leken, og som kjenner øyeblikkene i barnehagen.
Inne på gruppa beveger små kropper seg. Midt i rommet sitter
de to. Han er ett år og har nettopp blitt introdusert for den nye virkeligheten
som barnehagehverdagen er. Hun vet hvor viktig hennes nærhet er for hans
opplevelse med denne overgangen. Han har festet blikket i henne. Hun møter
blikket med et varmt smil og lener hodet litt til siden.
Mellom dem finnes
dette øyeblikket som hun vet betydningen av å verne om. Jeg holder pusten for
ikke å forstyrre. Men hun lar seg uansett ikke forstyrre. Jeg kjenner på
ydmykhet og stolthet over å jobbe med kollegaer som har både kunnskap,
drivkraft og trygghet til å holde blikket og verne om øyeblikkene.
Setter spor
Ansatte i barnehagen vurderer og tar valg kontinuerlig.
Vurderinger som bygger på kunnskap om barns behov. Av og til har vi mulighet
til å være i øyeblikkene. Ofte er det ikke forenlig med hvordan hverdagen er i
praksis. Barns trivsel er de voksnes ansvar, og gode relasjoner er avgjørende i
dette samspillet. Vi trenger økt bemanning i barnehagen slik at vi kan være til
stede, nære og tilgjengelige for hvert enkelt barn. Vi trenger enda flere
ansatte som holder det varme blikket, som ser leken, og som kjenner
øyeblikkene. «Den enkelte har aldri med et annet menneske å gjøre uten å holde
noe av dette menneskets liv i sine hender» (Løgstrup, 1999, s. 37). Vi setter
spor i hverandres liv – i øyeblikkene mellom oss – og barndommens spor varer et
helt liv.
Viktig for relasjoner
Å møte barnet som subjekt, med respekt for deres
opplevelsesverden, er viktig for å styrke barnets selvfølelse og mentale helse.
Det er viktig for å legge grunnlag for medmenneskelighet og konstruktive
relasjoner (Bae, 2013). Slik rommer øyeblikket noe verdifullt her og nå, det
rommer subjektivitet, og det rommer framtid. Barnehagen trenger flere som kan
romme alt dette.
Litteratur
- Bae, B. (2013). Å se barn som subjekt – noen konsekvenser
for pedagogisk arbeid i barnehage.
https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/barnehager/artikler/a-se-barn-som-subjekt---noen-konsekvense/id440489/
- Løgstrup, K.E. (1999). Den etiske fordring. Cappelen.