Det er
flere oppfatninger om hvordan mobbing skjer, og disse vil være avgjørende for
hvem som kan ta ansvar, og hvilke tiltak som må settes inn for å få til
endring. Grovt sett legger noen vekt på individorienterte tilnærminger; det
dreier seg om tilsiktede handlinger fra en eller flere.
Denne artikkelen tar utgangspunkt i at mobbing er en del av det komplekse samspillet mellom
mennesker. Utestengelse, utfrysing, trakassering og latterliggjøring, utføres
av en større eller mindre gruppe, ofte anført av én eller flere «talspersoner».
Ofte kan det se ut til at dette er uttrykk for en kultur.
Den som
er utsatt for mobbing, får ofte føle på nedvurdering, dårlig selvfølelse,
angst, tilbaketrekking, ensomhet, skam og oppgitthet. Antakelig foregår
atskillig underrapportering av mobbing; den enkelte tar på seg all skyld, og
sier ikke ifra. Konsekvensene kan være alvorlige, og prege den enkelte for
resten av livet.
I NOU 2015:2, Å høre til. Virkemidler for et
trygt psykososialt skolemiljø, siterer det såkalte Djupedalutvalget 13 år
gamle Odin, som etter årelang mobbing tok sitt eget liv: «Det hjelper ikke å si
fra, de gjør ikke noe uansett». Utvalget hevder å se et mønster av voksnes
unnfallenhet; de som skulle tatt ansvar, gjør det ikke. I debatten blir det
ofte blitt pekt på samfunnets ansvar, forebyggende virksomhet, mer samarbeid
mellom hjem og skole. På et konkret nivå synes derimot diskusjonen ofte å være
snevert opptatt av skolen og av enkeltelevene. Det har vært mindre fokus på at
skolen også er del av et lokalmiljø med familier, som elevene hører hjemme i.
«..i samarbeid og forståing med heimen», heter det i opplæringslovas formålsparagraf.
Hva sier læreplanverket?
I Læreplanverket
for den 10-årige grunnskolen (KUF 1996, s. 42) står det: «Læringsmiljøet
strekker seg ut over den formelle opplæring og forholdet mellom elev og lærer»,
og videre (s. 44): «Lokalsamfunnet, med dets natur og arbeidsliv, er selv en
vital del av skolens læringsmiljø». I den nyere Læreplan for
kunnskapsløftet, kan det derimot se ut til at forståelsen av dette begrepet
eksplisitt er snevret inn til det som foregår mellom elevene og skolens
ansatte. Et godt samarbeid mellom hjem og skole nevnes for å oppnå et godt
læringsmiljø. Ett formål med dette, er også å sikre foreldrenes medansvar. Men
hvorvidt dette i praksis er en realitet, kan med god grunn ettergås nærmere.
Mål for det nære samarbeidet mellom skole og hjem, som paragraf
1 i opplæringslova legger opp til, kan synes å begrense seg til det som tjener
skolens virksomhet. Formuleringene i § 9A, omhandler da også «et trygt og godt skolemiljø». Artikkelen «Lokal
kunnskap og økologisk bevissthet», av denne forfatteren, tar opp hvilken stor
betydning det har å være seg bevisst at barnas læring skjer i hele
lokalmiljøet. Her er det av betydning å ha en kritisk bevissthet om hvilke
krefter som kan være i spill; hvilke krefter i lokalmiljøet er
marginaliserende, ekskluderende, eller inkluderende. (Berg/Nes (2010): Tilpasset
opplæring - støtte til læring).
Utvikling
av den enkelte skoles kultur kan ta ulike retninger. I det nordiske skoleforskningsprosjektet «Lærende
regioner», ble det blant annet tatt opp hvordan skoler konstruerer sine
fellesskap på basis av lokale forhold. For denne artikkelens tema har det
interesse å vise fram karakteristika for de kulturene som er nevnt; elevbasert,
lærerbasert og fellesskapsbasert kultur. En sterkt elevbasert kultur, som skjer på bekostning av skolens forventninger
til elevene, gjør skolen sårbar i møte med dominerende forventninger blant
elevene. Er kulturen sterkt lærerbasert,
vil den preges av lærernes kompetanser, graden av samhold og dyktighet. Den vil
være sårbar for sterke «portvoktere» i staben, for motstand mot endringer,
manglende stabilitet, utskiftinger, sykmeldinger og kortvarige engasjement.
Fellesskapsbaserte kulturer er mer robuste
Derimot
vil en fellesskapsbasert kultur, være
mer robust enn de to forannevnte. Den er basert på gjensidig tillit og
likeverdighet mellom lærere og elever, og mellom skole og foreldre.
En
fellesskapsbasert kultur vil være mindre sårbar for skiftninger i elev- og
lærergrupper. Den kan fange opp, og ta hensyn til særtrekk i lokalmiljøet,
basert på dialogen mellom ledelse, lærere, elever, skole og foreldre.
Der det
eksisterer en felles forståelse om et nært samarbeid mellom skole og hjem, vil
en kunne forebygge utviklingen av et utrygt psykososialt skolemiljø.
Fellesansvaret mellom hjem og skole vil være i fokus, selv om rollene er noe
forskjellige. Skolen må gå foran her, og vise foreldrene tillit til at dette
vil være mulig å få til. Fokuset har ofte vært på hvordan hjemmene og
lokalmiljøet kan støtte skolens virksomhet, og flere steder i gjeldende lov og
planer for skolen, blir dette bekreftet. Men formålsparagrafen legger vekt på
en jevnbyrdighet mellom skole og hjem.
Hvis man
praktiserte en større vekt på et likestilt samarbeid, ville dette kunne bidra
bedre til gjensidig kunnskap og forståelse for hvordan skole og hjem kan støtte
hverandre. Dette vil i sum både kunne gi gode bidrag til forebygging og løsning
av mer eller mindre fastlåste skolemiljøproblemer. Et bærekraftig
skole-hjem-samarbeid må bygges «i gode tider». Når konfliktnivået er høyt, er
det ofte for seint.
Noen
momenter for en skolekultur basert på fellesskap og klare, gjensidige
forventninger mellom skoleledelse og lærere, elever og foreldre kan være:
- Skolen
inviterer elever og foreldre til dialog om hvordan en kan arbeide for
fellesskapsbasert kultur.
- Skolen
setter seg selv inn i, og tar ansvar for å informere hjemmene om relevante
regler, rettigheter og plikter.
- Skolen
inviterer med elev og foreldre når de drøfter enkeltelever.
- Skolen
er seg bevisst at de ansattes sosiale kompetanse er like viktig som den
skolefaglige.
- Skolen
skal ha tilstrekkelig med kompetente fagfolk og øvrige ressurser, for å i
imøtekomme forskjellighet hos elevene.
- Alle
som deltar i skolens læringsmiljø, skal arbeide for et inkluderende fellesskap.
- Mobbing
dreier seg heller om overgrep og mishandling, enn om konflikt mellom elever.
- Fortielse
om mobbing bidrar til at fortellingene føles ugyldige.
- Nulltoleranse
kan ikke forhandles om.
- Skolens
planer, lov og regelverk bør ha konsekvente formuleringer om at læringsmiljøet
omfatter hjemmene og lokalmiljøet.
Samfunnet
gjennomfører opplæringsplikt for alle barn mellom 6 og 16 år. Da kan vi ikke
leve med at elever møter så utrygge dager på skolen, at de tar skade av å være
der.