Foto: Pixabay
Slik kan du hjelpe nervøse elever med muntlig eksamen
Mens noen får sommerfugler i magen, opplever andre muntlig eksamen som noe mye verre. Her er fem gode råd som du kan bruke for å hjelpe elevene på vei.
Noen sliter så mye at det kan være angstpreget og kan stå i
veien for fornuftig og rolig kommunikasjon under selve eksamen. Tidligere ungdomsskolelærer Sanne Lind og psykolog Anna Stelvig deler sine
fem tips til hvordan du kan jobbe med elever som gruer seg fryktelig til muntlig eksamen, melder Folkeskolen.
1. Snakk om eksamen med elevene, men ikke for tidlig.
De forteller at det er lurt å snakke om eksamen med klassen
på en rolig og avmystifiserende måte. Gjennomgå for eksempel situasjonen rundt muntlig eksamen
i detalj og forklar hvordan det hele forløper. På denne måten kan du
avdramatisere eksamen.
Du kan også forklare studenten at du er der for å hjelpe
studenten gjennom eksamen og at du er på deres side.
2. Øv og øv igjen
En utbredt måte å forberede studentene til muntlig eksamen
på er å øve på eksamenssituasjonen. Og det er det en veldig god grunn til å
gjøre.
– Vi vet fra forskning at eksponering, som det heter når du
setter deg selv i den situasjonen du er redd for, er en veldokumentert måte å
overvinne nervøsiteten og angsten på. Jo flere ganger du prøver å være i
situasjonen og oppnå små suksessopplevelser, jo tryggere blir du. Og på denne
måten kan du gi studentene positive erfaringer med å gå til eksamen som vil
styrke dem i riktig situasjon, sier Stelvig.
Det handler om å øve på å formidle kunnskapen sin høyt foran
andre.
– Og det kan du øve på på alle klassetrinn gjennom øvelser
hvor elevene skal presentere for hverandre, sier Lind.
3. Vennlig kroppsspråk – men ikke overdriv
Til selve eksamen er det lurt å gjøre noe for å skape et
trygt eksamenslokale, hvor det for eksempel står vann og blomster på bordet.
Det kan også være lurt å forberede elevene på forhånd slik
at de ikke skal være for opptatt av hvordan sensor og sensur oppfører seg.
– Når vi gir råd til studenter, sier vi ofte til dem at de
skal prøve å ignorere om sensor rynker på pannen, om det tas mange notater,
eller om det nikkes eller smiles. Det er bedre å bli uavhengig av kroppsspråket
og fokusere på det du vil si profesjonelt. For du vet aldri hva andre tenker,
og risikoen for katastrofale tanker som gjør deg enda mer nervøs, er stor, sier
Anna Stelvig.
Hun påpeker at det er lurt å utstråle varme og vennlighet i
eksamenssituasjonen og at man bør nikke oppmuntrende dersom studenten står fast.
4. Gjør en avtale med eleven
En god idé er å snakke med eleven på forhånd om at hvis du
som lærer føler at eleven har fått jernteppe, kan du tilby å hjelpe ved å
stille visse spørsmål, hjelpe til med noen pusteøvelser, eller at dere bare
reiser dere sammen og strekker på bena og drikker litt vann. Lind legger til
at, dersom det er mulig kan man muligens avvike litt fra reglene om muntlig eksamen.
– Så hvis eksamen begynner med en femminutters presentasjon
fra eleven, så kan eleven få starte med generelle spørsmål dersom presentasjonen
er det som vekker angst, sier Lind.
5. Etter eksamen, gi ros for profesjonaliteten
Når eksamen er fullført, er det tid for tilbakemelding. Prøv
å holde tilbakemeldingene til det rent faglige og unngå spesielt å bruke
nervøsitet som årsak til at eleven ikke får bedre karakter enn de gjør.
– Når eleven får beskjed om at hen var for nervøs, er det
som regel fordi læreren vil signalisere at de vet at eleven kan mye mer enn de
viser. Men for eleven høres det ut som de får 4 på grunn av nervøsitet. Dette
kan bety at de i fremtiden vil frykte nervøsiteten og derfor bruke mye energi
på å bekjempe den, slik at den ikke skader prestasjonen deres. Men et slikt
fokus er lite nyttig, da det blir vanskelig å fokusere på fagpersonen og vise
hva de kan, sier Lind.