Ill.foto: Pixabay
Skriverobotar vil framskynde endringar i skriftleg eksamen
Debatt: Dei vurderingsformene som blir brukte for skriftlege arbeid vil ikkje fungere når aktørar med kunstig intelligens blir ein integrert del av skolekvardagen.
Bruk
av kunstig intelligens, som ChatGPT og andre skriverobotar, har entra klasserommet
det siste året. Dette rører opp i elevars skriving, og ikkje minst i lærarens
vurdering av innleverte tekstar. Skriftleg eksamen står truleg for fall.
Blant dei
som engasjerer seg i skole og utdanning blir det heftig debattert om slike
program som ChatGPT skal omfamnast eller kanskje helst haldast på ein armlengds
avstand frå klasserommet. I desember gjekk Landslaget for norskundervisning
(LNU) til stortinget
for å regulere bruken av skriverobotar som ChatGPT i skolen.
Debatten har gått
varm i fleire media, der bekymra lærarar og bibliotekarar står steilt mot meir teknologioptimistiske akademikarar. Norsklærarar ser på programmet
som ein trugsmål for elevens frie eller lange tanke, og ønsker seg ein skolekvardag
der lærarar kan kontrollere bruken av slik teknologi i klasserommet. Andre framstiller
programmet som ein nyttig og potensielt læringsfremmande sparringspartnar i ulike fag.
Sjølv har
eg nyleg disputert for doktorgraden med ein studie av ungdommars digitale skriving med
programvare i skolen,
og eg arbeider med å utdanne morgondagens norsklærarar i Agder. Eg deler i
utgangspunktet bekymringa for bruk av kunstig intelligent skriveteknologi i
skolen, og i høgare utdanning, men eg trur ikkje løysinga kan ligge i å skru av
nettet.
Les også: Kunstig intelligens inntar klasserommene. Er det nå den levende skriften dør?
I Noreg har vi ikkje tradisjon for å drive sensur eller
tilgangskontroll av søkemotorar, skriverobotar eller andre liknande portalar
til internett. Dei statane som på politisk grunn aktivt kontrollerer
innbyggaranes digitale liv, vil vi helst ikkje samanlikne oss med. Ein digital
scenenekt av fri tilgjengeleg programvare vil etter mitt syn føre til at elevar
og lærar får mindre kompetanse for kunne samarbeide med digitale aktørar som har
kome for å bli, og som elles vil få ein sentral plass i kvardagen og i
samfunnet vårt.
Vi har ein læreplan som legg opp til barn og ungdoms aktive
utvikling av digitale ferdigheitar, og som promoterer ei utforskande, men også
kritisk tilnærming, til tekstar og samhandling på nettet. Tilgang til det same
nettet som elevane bruker på fritida er ein føresetnad for å kunne oppfylle
desse delane av læreplanen.
Plagiatproblemet
Plagiat
er rett nok eit opplagt problem. Ettersom tekstane til skriverobotar forandrar
seg for kvar gong dei blir produserte, vil dei ikkje bli gjenkjente av plagiatkontroll,
om eleven skulle vere så tankelaus at ein ferdigprodusert tekst blir levert under
elevens namn. I prosjektet mitt har eg møtt mange elevar som er redde for å
plagiere, og som bruker mykje tid og energi på manuelle omskrivingar.
Samtidig
har eg blitt merksam på at elevane på sett og vis aldri er åleine om å skrive.
I skrivearbeidet deltar også skriveprogrammet, for eksempel med
grammatikkstøtte og autokorrektur. Ordbøker kan delta. Gjennom internett deltar
ikkje minst Google Søk, ein hyppig samtalepartner og medhjelpar – dels på
elevane sine premiss og dels ut frå eigne, kommersielle interesser. Og no også
ChatGPT, som svarer på flytande norsk, etter beste evne, men ofte med meir bløff enn fakta.
Dette plagiatproblemet
har kanskje størst konsekvensar for norskfaget, som ikkje berre har eit særleg ansvar
for skriveopplæringa, men som også gir inntil fire skriftlege avgangskarakterar
basert på vurdering av elevars individuelle, skriftlege tekstproduksjon. Ved
mistanke om juks er sensor eller faglærar blind for kva som kan ha skjedd
undervegs i skriveprosessen, når det berre er sluttproduktet som blir vurdert
og karaktersett. Men hovudproblemet til plagiering ligg ikkje i teknologien,
det ligg i måten vi samhandlar med dataprogram på, og i måten vi vurderer
skriftleg innlevert arbeid på.
Vurderingsproblemet
Slik eg
ser det er hovudproblemet for skolen relatert til dagens vurderingspraksis av
skriftlege arbeid, særleg i form av skriftleg eksamen. Vurderingsforskarar har
lenge understreka problema med å måle læring i
skriftleg eksamen.
Behovet verkar stort for å reformere dagens vurderingssystem for skriftleg
eksamen, som ikkje kan seiast å måle elevens kompetanse på ein påliteleg måte. ChatGPT
og andre kunstig intelligente system vil etter mitt syn framskynde endringar i
vurderingssystemet fordi dei synleggjer at tekstproduksjon og
elevars skrivekompetanse er to heilt forskjellige ting som ikkje kan vurderast
under eitt.
Til grunn
for dagens vurderingsordning ligg det ei førestilling om at elevars
individuelle kompetanse skal kunne vurderast og karaktersettast ved at lærar
eller sensor les ein innlevert tekst. Inntoget av digitale aktørar i
klasserommet gjer denne vrangførestillinga synleg. I alle tekstar er det etter
mitt syn eit kollektiv av aktørar som deltar, menneske så vel som
ikkje-menneske.
Å vurdere elevar ut frå ein innlevert tekst vil vere like
vanskeleg som å vurdere ein tømrarlærling etter kvaliteten på eit nybygd hus.
Her har jo både elektrikarar, murarar og gravemaskinar bidratt til
sluttresultatet. Snarare må vi vurdere arbeidet som blir gjort før teksten
blir innlevert. Observasjon av elevars skriving og korleis dei på sjølvstendig
vis klarer å samarbeide godt med digitale aktørar i skriveprosessen kan vere
moglege vurderingsformer å prøve ut. Skjermfilming kan f.eks. nyttast som
bistand.
Vurderingspraksisen må endre seg
I møte
med nye aktørar som ChatGPT er det dessutan lett å gløyme at teknologiar har ei
lang historie, også for skriving og skriveopplæring. Nye skriveteknologiar har
blitt innførte med jamne mellomrom opp gjennom hundreåra. Vi har brukt stein,
fjærpenn, trykkstempel, griffel og blyant til å skrive med. I dag skjer
skriving i all hovudsak på tastatur og skjerm. Nye teknologiar fører til at
samarbeidet mellom menneske og gjenstandar omkring produksjon av tekst
forandrar seg og blir automatisert på nye måtar.
Der det tidlegare var viktig å
pugge bøyingsendingar for e-verb og a-verb, blir det no viktig å kontrollere
kva slags parameter og regelsett som eit omsettingsprogram arbeider etter.
Somme ferdigheitar blir utrangerte i skolen, og andre ferdigheitar kjem til.
Med ein
viss porsjon nysgjerrigheit og endringsvilje vil lærarar kunne tilpasse seg ei
framtid der skriverobotar og omsettingsprogram er naturlege samarbeidspartnarar
for elevar som arbeider med oppgåver eller på annan måte produserer tekst. Men
vurderingspraksisen må endre seg. Dei vurderingsformene som blir brukte for
skriftlege arbeid vil ikkje fungere når aktørar med kunstig intelligens blir
ein naturleg integrert del av skolekvardagen. Det gjeld særleg for skriftleg
eksamen.