Foto: Paal Svendsen
Forslaget til ny opplæringslov mangler det viktigste
Debatt: Forslaget mangler svaret på hvem som skal stå i klasserommet og ha ansvaret for utdanningen til elevene.
Elevorganisasjonen,
Foreldreutvalget for grunnopplæringen og Utdanningsforbundet står sammen i
kravet om at Stortinget og regjeringen nå må tette dette hullet i lovverket.
Regjeringens opplæringslovproposisjon
er en mastodont. På over 700 sider legges det rammer for skolehverdagen til
elever og lærere. Her reguleres små nyanser og store endringer i skolehverdagen,
men hvem som skal gjøre den viktigste jobben, å undervise barna våre, det vil
ikke regjeringen slå fast.
Alle er enig i at
læreren er den viktigste enkeltfaktoren for å sikre elevenes læring og at
kompetente lærere er helt avgjørende for å nå de ambisiøse målene i læreplanen.
Arbeidet med den nye
lova startet med et bredt sammensatt utvalg, som i 2019 kom med forslag til en
ny lov. Utvalget understreket nettopp viktigheten av å lovfeste hvem som
underviser barna våre:
Hensikten med
kompetansekravene for tilsetting i en lærerstilling er å sikre at de som gir
opplæringen, har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgaven. Etter
utvalgets vurdering oppnår man ikke hensikten med kompetansekravene hvis det
ikke samtidig stilles krav om at visse oppgaver bare kan utføres av personer
som oppfyller kompetansekravene. Utvalget foreslår derfor å regulere hvilke
oppgaver i skolen som må utføres av en lærer.
Om noen uker skal
loven vedtas i Stortinget. Regjeringen sitt forslag mumler knapt om disse
spørsmåla. De vil altså hverken slå fast at de som underviser elevene skal ha
en lærerutdanning, eller at det er disse som skal ha det faglige ansvaret for
utdanningen.
Det finnes åtte ulike
typer lærerutdanning i Norge. Felles for disse, er at det er eneste utdanningsvei
som samtidig gir faglig, pedagogisk, didaktisk, relasjonell og profesjonsetisk
kompetanse. Denne sammensatte
kompetansen er avgjørende for at elevene skal sikres gode lærings- og
utviklingsmuligheter. Men i dag mangler nesten 1 av 5 som underviser i skolen
noen form for lærerutdanning, og for mange elever er hverdagen lærere helt uten
den pedagogiske og faglige utdanningen vi forutsetter at de skal ha. Dagens
regelverk gir i praksis anledning for hvem som helst å kunne bli ansatt som
lærer. Det er ikke godt nok for elevene.
Om vi skal komme i
mål med de ambisiøse politiske målene for utdanningspolitikken MÅ det stå
lærerutdannede lærere i alle klasserom og de må ha det faglige ansvaret for
opplæringen, helt i tråd med opplæringslovutvalgets forslag.
Når Stortinget om
kort tid skal behandle ny opplæringslov må de derfor gjøre to ting: De må slå
fast lærernes faglige ansvar for opplæringen i en egen paragraf slik opplæringslovutvalget
forslo, og de må be regjeringen komme tilbake til Stortinget med en ny
lovparagraf som slår fast at du må ha en godkjent lærerutdanning for å bli
ansatt som lærer.
Uten disse to
grepene, kan mye annet i lovproposisjonen være forgjeves. – fordi loven i så fall ikke slår fast at de som skal gjøre regelverket til god
praksis har kompetanse til å gjøre jobben.