«På skolen var jeg helt ny, jeg
kjente ingen, og de kjente ikke meg. Det sosiale var enda verre enn det faglige
det første halve året. Til jul holdt jeg nesten på å slutte».
Det går ikke bra med alle. Ungdommer som mister en nær
person, kan slite
med skoleprestasjoner og fravær i lang tid før det blir bedre. På den nye
nettsiden ungdomogsorg.no kan helsepersonell og skolen finne kunnskap om hva
som kan hjelpe unge som sørger.
I mars søkte over 200 000 ungdommer seg til videregående
utdanning, mens andre søker høyere utdanning. Med hver sin livshistorie skal de
ta fatt på en ny skole- og undervisningshverdag. For de fleste er det fort å
miste litt motivasjon og kraft underveis, oppgavene og dagene i en skolehverdag
kan være mange og lange. Men det hører til hverdagen og livets naturlige opp-
og nedturer.
Men noen unge opplever å miste fotfestet. Blant disse er unge
som mister søsken, foreldre, en kjæreste, eller nær venn, brått og uventet, i selvmord
eller ulykker, eller etter krevende sykdomstid. Det kan gi alvorlig
skolefravær, psykiske vansker, og for noen rusproblemer og kompliserte
reaksjoner som krever behandling. Det påvirker skolehverdagen, og da trenger de
at helsepersonell og skolen møter dem på en best mulig måte.
Kunnskap henger ikke sammen med hva som er praksis
Ungdom og sorg
Nettsiden Ungdom og sorg, som er utviklet av Landsforeningen uventet barnedød (LUB) i samarbeid med LEVE, beskriver sorg hos ungdom, hvem og hva som kan hjelpe, og ikke minst sterke personlige historier om hvordan ungdom sørger over søsken, foreldre, venner, kjærester og andre nære som dør, uavhengig av årsak.
Vi som står bak nettstedet ungdomogsorg.no, er bekymret
over at sørgende ungdom ikke ivaretas godt nok, at de ikke tas på alvor. Vi
opplever stor avstand mellom forskning og klinisk praksis, om hva som kan hjelpe
ungdom med å håndtere konsekvenser av alvorlig sorg, og den hverdagen som de faktisk
står i. Vi har intervjuet unge som forteller om hjelp som ikke kom, som
forsvant for fort, hjelp som ikke var til hjelp, og om hvor vanskelig de synes
det er å be om rett hjelp selv. Det er for få unge som forteller om å bli møtt
med god forståelse og støtte, som igjen bidrar til å forebygge senere
kompliserende reaksjoner i sorgprosessen.
Å sørge forstyrrer evnen til konsentrasjon
Å møte disse ungdommene med større forståelse er avgjørende
for å holde dem i et utdanningsforløp, og for å forebygge unødige psykiske
vansker. De
trenger at noen kan normalisere deres reaksjoner, tanker og følelser. Samtidig
må forståelse og normalisering også følges opp av konkrete og praktiske tiltak,
utarbeidet i samarbeid med ungdommen selv og foreldre. Derfor er det viktig at helsepersonell, helsesykepleiere, lærere og skolen
har oppdatert kunnskap om hvordan sorg konkret kan påvirke elever både faglig
og sosialt.
Av vanlige
sorgreaksjoner er problemer med konsentrasjon og
motivasjon, økt fravær, og redusert arbeidskapasitet. Flere merker at
de glemmer mye og har vansker med å få gjennomført leksearbeid og
innleveringer. Noen har problemer med å prestere på prøver og eksamen. Det
er også normalt å oppleve at sosiale relasjoner til venner kan bli
problematiske, man føler seg annerledes enn før, og at venners manglende
forståelse kan være en skuffelse. Da er
det lett å føle at «… jeg er på en helt annen planet enn mine jevngamle».
Noe av det viktigste for mange unge, er å ikke føle seg annerledes
eller så alene. Derfor har flere av ungdommene vi har møtt valgt å dele sin
historie på ungdomogsorg.no. De gjør det for å bidra til å skape forståelse.
For at andre ungdommer i lignende situasjon skal ha noe å kjenne seg igjen i,
og at de skal få så god oppfølging som mulig.
Skolen
som fristed?
For
noen kan skolen fungere som «et fristed», eller som en distraksjon, der
vanskelige minner og tunge tanker kan skyves unna for noen timer. Skolen har en
normalitet i seg som kan gi en følelse av at noe forblir uendret, selv om alt
annet i livet ditt er endret etter tapet. Det å ha noe konkret å gjøre og andre
å være sammen med, kan hjelpe med å holde sorgen på avstand. Men spørsmålet om
skolen kan fungere som et fristed er det bare eleven selv som kan avgjøre. Det
må være noe eleven selv opplever som riktig. Ingen kan forlange at skolen
skal være et sted der sorgen må holdes på avstand.
Når
er det verst?
Det er heller ikke slik at alle har det verst først, og så blir det gradvis
bedre over tid. Vi må være oppmerksomme på at problemer kan oppstå i perioder,
etter mange måneder, og i flere år etter ett tap. Elever kan ha faglige
problemer som viser seg jevnt over, eller være knyttet til enkelte fag og
situasjoner. Sorgens innvirkning på læringsevnen kan være så
stor at vi betegner det som en midlertidig kognitiv svikt.
Les også: En fjortenårings sorg og skolens betydning
Dette må kompenseres
for gjennom tiltak i skolen som reduserte krav og fleksible arbeidsfrister. Press om å yte mer kan skape
ytterligere vansker. Skolen må hjelpe eleven til å
finne en balanse mellom vanskene som oppleves og de krav som stilles. I
krevende tider er samarbeid med eleven og hjemmet helt nødvendig. Opplæringsloven
gir rom for fleksibilitet om den anvendes rett. Det er skolens ansvar å ta
initiativ til og å gjennomføre et slik samarbeid.
Helsesykepleier
som ressurs
Oppfølging fra helsesykepleier kan også være et vesentlig bidrag for å skape en
best mulig hverdag. Ved akutte eller større hendelser kan helsesykepleier
samarbeid med kriseteam og være en tilstedeværende ressurs i skolen. Helsesykepleier må
ha kompetanse om krisereaksjoner og sorgreaksjoner, å kunne vurdere hva som går
utover normalen. Mange reaksjoner i sorgen kommer
først senere. Ungdom kan trenge jevnlige samtaler over tid, over år. Ofte kan
15-20 minutter være nok. I samarbeid med eleven, kan helsesykepleiere bidra til å formidle til
lærere hva eleven strever med, og behov for at det utvises hensyn. For elever kan denne oppfølgingen være avgjørende for
skolehverdagen og egen psykiske helse.
Oppsøk ungdommen
og vær til stede
Ungdom som sørger, klarer ikke nødvendigvis å definere eller formidle sine
behov. Derfor må hjelpeapparatet fungere proaktivt og by på muligheter for
støtte. Være til stede der ungdom møtes, og la deres stemmer bli hørt. Formålet
med nettressursen ungdomogsorg er at fagkunnskap og praksishistorier fra
ungdommene kan gi konkrete råd for bedre støtte. Ikke minst beskriver vi
hvordan ungdom kan hjelpe seg selv og i større grad våge å søke og ta imot hjelp.
Her forteller andre ungdommer om hva som har hjulpet dem. For inspirasjon og
håp. Og det perspektivet trenger ungdom som sliter.
Casandra mistet
faren sin i selvmord da hun var 19 år. På spørsmål om hva slags hjelp hun fikk,
svarer hun «Hjelp, hva slags hjelp skulle det være? Jeg fikk ikke hjelp før
etter seks år – da hadde jeg utviklet angst og depresjon». Det må bli større samsvar mellom dagens
kunnskap og hvordan vi hjelper ungdom som sørger.
Og hvem skal være
hjelpere? Jo, det skal være oss alle; hjelpere i helsevesenet, i skolevesenet,
og i frivillige organisasjoner. Sammen kan vi fylle ulike behov. Vi håper
nettstedet ungdomogsorg.no kan være en ressurs og et steg på veien.
Nettsiden Ungdom og sorg som er utviklet av LUB i samarbeid med LEVE beskriver
sorg hos ungdom, hvem og hva som kan hjelpe, og ikke minst sterke personlige
historier om hvordan ungdom sørger over søsken, foreldre, venner, kjærester og
andre nære som dør uavhengig av årsak.