Ill.foto: Tom-Egil Jensen
Et forståelig kroppsøvingsfag?
Debatt: Nesten 2000 elever og over 50 kroppsøvingslærere deltok i en undersøkelse om det nye kroppsøvingsfaget. Dette er hva vi fant ut.
Som en del av prosjektet Forskningsbasert
undervisning og samarbeid om læring i kroppsøving (FUSK), har 14 kroppsøvingsforskere
og lærerutdannere fra USN, OsloMet og NIH samlet inn erfaringer og opplevelser
fra det «nye» kroppsøvingsfaget. 1910 elever og 56 kroppsøvingslærere fra
ungdomsskole og videregående skole deltok i en digital spørreundersøkelse som
ble gjennomført i mai 2022.
Overskriften
«Et forståelig kroppsøvingsfag?» er ikke en bekymringsmelding eller en ensidig
elendighetsbeskrivelse. Rapporten som presenterer
resultatene fra studien forteller oss
at det er mye å glede seg over. Blant annet antyder resultatene
at vi har kroppsøvingslærere som opplever at de leverer på det mandatet de har
fått – og at et flertall av elevene er enige. Vi finner også en sterk
indikasjon på at elevene trives svært godt i kroppsøving sammenlignet med de
aller fleste andre fag.
Ulik forståelse mellom lærere
og elever
Vi sparer imidlertid disse karamellene til slutt, og starter med å forklare
hvorfor vi stiller spørsmål om vi har et forståelig kroppsøvingsfag. Resultatene
fra undersøkelsen viser indikasjoner på ulik forståelse mellom elever og lærere
knyttet til:
- hva idrettsaktiviteter er og hvor ofte de forekommer i undervisningen
Elevene oppgir et
betydelig større omfang av idrettsaktiviteter i undervisningen enn hva lærerne oppgir,
men resultatene antyder også at elevene oppfatter begrepet «idrettsaktivitet»
som bredere innholdsmessig sammenlignet med lærerne.
- relevansen av nivået på idrettsferdigheter når kompetanse i faget vurderes
Et klart mindretall av lærerne oppgir at elevene må ha svært gode
ferdigheter i flere idretter for å få karakteren 6, mens et flertall av elevene
oppfatter at dette er nødvendig.
- hva som faktisk har preget den
undervisningen de begge har erfart
Eksempelvis er cirka
9 av 10 lærere i undersøkelsen helt eller delvis uenige i at undervisningen har
vært preget av konkurranse, sammenligning og aktiviteter der man teller mål og
poeng. Et flertall av elevene uttrykker derimot enighet til at den samme påstanden.
Vi ser en lignende tendens, selv om den ikke er like sterk, knyttet til
påstanden om at terping på tekniske ferdigheter har preget undervisningen.
- mengden av friluftsliv og
naturferdsel i undervisningen
Utdanningsdirektoratet
slår fast at «Naturopplevelser og trygg og bærekraftig
ferdsel er sentralt i faget». 28,1 prosent
av elevene oppgir at de aldri har hatt rolige friluftslivsaktiviteter eller naturferdsel i skoleåret 21/22, mens ingen
av lærere velger dette svaralternativet når de oppgir omfanget av
denne aktiviteten.
Hva betyr egentlig «et mindre idrettsrettet fag»?
Utdanningsdirektoratet
bruker begrepet mindre idrettsrettet fag om kroppsøvingsfaget etter
fagfornyelsen. Lærerne i undersøkelsen har ikke en felles stemme når de velger
å koble seg til ulike alternativer for hva dette begrepet betyr for dem.
Et
flertall av lærere forstår det mindre
idrettsrettede kroppsøvingsfaget som «mindre terping på teknisk riktig utførelse
av ulike kroppslige og idrettslige ferdigheter» og «mindre konkurranse,
sammenligning og aktiviteter hvor vi teller mål og poeng».
Andelen av lærere som er uenige, er imidlertid betydelig. Det er et mindretall blant lærerne som kobler både mindre
tid til idrettsaktivitet og færre idrettsaktiviteter i undervisningen, til
betydningen av «et mindre idrettsrettet fag». Også her kan mindretallet
karakteriseres som betydelig.
Elevenes
forutsetninger, en del av vurderingsgrunnlaget?
I Utdanningsdirektoratets støtteskriv for vurdering finner vi en tydelig formulering
om at elevens forutsetninger ikke skal være en del av
vurderingsgrunnlaget, selv om enkelte
har argumentert for at andre formuleringer
gjør denne delen av det aktuelle støtteskrivet selvmotsigende.
Les også: Nytt støtteskriv for kroppsøvingslærere forsterker uklarheter
Resultatene i vår undersøkelse antyder at det kan være manglende
samsvar mellom lærernes vurderingspraksis og denne delen av Utdanningsdirektoratets
beskrivelse av hvordan vurderingspraksisen skal være.
Et klart flertall av lærerne oppgir at elevenes
forutsetninger var en del av vurderingsgrunnlaget deres i 2021/22.
Kun
indikasjoner og tendenser
Etter en slik oppramsing passer det å understreke at vi har tatt pulsen på
kroppsøvingsfaget. Ikke med pulsbelte, men «med fingeren på håndleddet». Sagt
på en mer vitenskapelig måte: spørreundersøkelsen har hatt et selvrekrutterende
design.
Et slikt design gir ikke grunnlag for generalisering fordi
utvalgsprosedyren ikke er representativ for hele populasjonen. Fortolkninger av
resultatene vil derfor kun være gjeldende for deltakerne i studien, men kan
likevel gi interessante indikasjoner og tendenser for kroppsøvingsfaget på
ungdoms- og videregående trinn.
Opplever å
lykkes med mye av det viktigste
Så var det tid for karameller. Blant lærerne er det et klart flertall som
oppgir at de lykkes med å tilrettelegge for undervisning som møter mange av de
sentrale ambisjonene vi finner læreplanen. Et overveldende flertall av lærerne
oppgir at undervisningen har gitt elevene et godt grunnlag for bevegelsesglede
og en fysisk aktiv livsstil.
En tilsvarende stor andel av lærerne uttrykker enighet til
at undervisningen har gjort at elevene har utviklet respekt for hverandre og
bedret elevens evne til å samarbeide. Et lignende flertall mener også at
elevene har utfordret seg selv og tøyd sine egne grenser, og at undervisningen
har vært tuftet på anerkjennelse av ulikheter og inkludering ut fra elevenes
individuelle forutsetninger. De aller fleste av lærerne uttrykker også at
undervisningen har gitt elevene allsidige kroppslige erfaringer.
De fleste elevene lærer og
trives
Elevenes oppfatning av læringsutbytte knyttet til sentrale målsetninger i
faget, samsvarer delvis lærernes erfaringer. Det er likevel en større andel elever enn lærere som
uttrykker uenighet til at undervisningen har resultert i forventet
læringsutbytte. Dette er ikke overraskende, da lærerne gir et generelt svar på
grunnlag av deres oppfatning av alle elevenes læringsutbytte, mens eleven
svarer på egne vegne.
Det er et
gjennomgående flertall av elevene som uttrykker enighet til at sentrale
læringsområder er ivaretatt. Resultatene i undersøkelsen gir en klar indikasjon
på elevene trives i faget. Nærmere 80 prosent av respondentene fra både
ungdoms- og videregående trinn oppgir å trives godt eller veldig godt. Kun 8,3 prosent
(ungdomstrinn) og 6,4 prosent (videregående trinn) oppgir å trives dårlig eller
veldig dårlig. De resterende oppgir alternativet «verken godt eller dårlig».
Hvem er den
dyktige kroppsøvingseleven?
I FUSK-prosjektet ønsker vi å jobbe tett sammen med interesserte
skoler og lærere om videre utvikling av kroppsøvingsfaget. Da håper vi denne
rapporten kan være en del av utgangspunktet for fruktbare diskusjoner om veien
videre.
Denne våren vil vi undersøke hva som kjennetegner den
dyktige kroppsøvingseleven. Det finnes nemlig indikasjoner i årets undersøkelse
på at meningene kan være delte, både blant elevene og blant lærerne. I tillegg
er det indikasjoner på delte meninger mellom elevene som gruppe og lærerne som
gruppe. Vi vil undersøke dette nærmere –
og forsøke å fange alle deler av elever og læreres oppfatning av hva som blir
ansett som dyktighet i faget. Igjen er alle elever og kroppsøvingslærere i
Norge invitert til å delta (www.usn.no/fusk).