Ill.foto: Mostphotos
Det er ingen motsetning mellom lek og læring
Debatt: – Jeg grøsser når jeg ser at læring i skolen illustreres med elever som sitter bøyd over pulten og tegner symboler.
I debatten omkring rapporten om lekens plass i småskolen
snakkes det stadig om at det er blitt en overvekt på læring på bekostning av
lek. Man kan få inntrykk av at det er en motsetning mellom lek og læring. Det er
det ikke. Lek er barns naturlige metode for å lære. Det er noe helt annet enn
tradisjonell skolemessig innlæring av formelle ferdigheter.
Jeg har undervist i
matematikk for blivende lærere og førskolelærere i over tretti år, og jeg har
lagt stor vekt på hvordan barn kan lære matematikk gjennom lek. Her er det både
snakk om hvilket syn man har på hva lek er, og hvilket syn man har på hva
matematikk er.
Matematikk er først og fremst en måte å tenke på. Denne særegne
logikken formuleres best i det symbolspråket som er spesielt konstruert for å
uttrykke matematiske tanker. Men tenkemåten som ligger til grunn, læres lenge
før man kan ta i bruk dette språket.
En matematikkyndig person som observerer
lekende barn, vil se at de teller, deler, måler, veier og forholder seg til tid
hver eneste dag. Får de se et bilde av skolen, finner de nok ut hvor fotografen
sto. Da viser de en betydelig geometrisk innsikt.
Den voksne kan stimulere
barna til å bruke erfaringene fra leken til å utvikle kunnskapene videre, uten
at dette må manifesteres gjennom formelle tester. De forstår at den korteste
avstanden til den andre siden av veien er vinkelrett på veien. Det kan en se
ved å bruke et tau, uten å innføre den pytagoreiske læresetningen. Det er den
geometriske innsikten som er viktig, ikke regnestykket.
Jeg grøsser når jeg ser
at læring i skolen illustreres med elever som sitter bøyd over pulten og tegner
symboler.