Svarer på elevenes spørsmål til alle døgnes våkne timer
Odin Bøhn Flatås startet i sin første lærerjobb midt i pandemien.
– Det er tungt nok for elevene å være på hjemmeskole. De trenger ikke vente på svar i tillegg, sier Flatås.
Odin Bøhn Flatås jobber som kontaktlærer ved Vormsund ungdomsskole i Nes kommune, som ligger i Viken fylke. Best liker Odin at elevene er på skolen, selv om det er langt flere regler som må overholdes nå under pandemien.
– Jeg synes så synd på de unge elevene. De skal jo være unge med alt det innebærer. Men de kan ikke klemme, holde rundt og være tett innpå hverandre. Da kommer vi og sier ifra: «Husk én meter». Ikke gøy, verken for meg eller dem.
Fersk lærer
Første gang Utdanningsnytt snakket med Odin Bøhn Flatås var han nyutdannet lærer, akkurat ferdig med lærerutdanningen på Levanger i Trøndelag. I høst, midt i pandemien startet han i sin første lærerjobb. Utdanningsnytt har snakket med ham og mange andre ansatte i skoler og barnehager om året som har gått. (Se alle artiklene i bunn av saken).
For Odin var det en stor overgang å starte som kontaktlærer for en 8. klasse.
– Jeg hadde hørt så mye om at det kom til å bli et sjokk å jobbe. Det ble det. Å komme ut i fast jobb er en stor overgang. Uten alle de fantastiske kollegaene mine hadde det ikke gått, sier Flatås.
Han underviser i matematikk, naturfag, musikk og friluftsliv.
– Hva var det du ikke var forberedt på?
– Alt det som ikke er undervisning og forberedelser, alt en lærer er pliktig til å gjøre og følge med i, som rapporter og kontakter med ulike etater.
Da han begynte som kontaktlærer i august, under pandemihøsten, for en klasse på 8. trinn skulle han også for første gang holde foreldremøte.
– Jeg bestemte meg for at det kom til å gå bra, men jeg var forberedt på at noen kunne være skeptiske til en fersk lærer på 22 år. Noen av dem har jo barn på min alder. Jeg tror nok alle nytilsatte lærere må vise at de duger når de starter i en ny jobb. Jeg er så fornøyd med samarbeidet jeg har fått med en flott foreldregruppe.
– Det har vel sine fordeler å være ung lærer også?
– Ja. Det er jo bare ti år siden jeg selv gikk i 8. klasse. Elevene synes det er artig at jeg er såpass ung.
Eksperimenter
Den ferske læreren liker å undervise med elevene samlet i klasserommet eller på laboratoriet.
– Som naturfaglærer er jeg glad i å gjøre eksperimenter. Under periodene med hjemmeskole har de måttet ha «hjemmelab» med det de har i huset. Det er jo litt gøy, men det kan ikke sammenlignes med å gjøre ting sammen.
Under periodene med hjemmeskole har de måttet ha «hjemmelab» med det de har i huset.
Odin Bøhn Flatås, lærer
Å få med seg alle elevene under hjemmeskole, synes han er vanskeligere. En del sitter med kamera og lyd av da.
– Vi er rutinedyr, og mennesker skal være sammen. Jeg er glad i å være sosial. Men jeg ser jo få folk privat, jeg også. En del av å være med på dugnaden er å holde seg frisk.
– En ting som er bra med pandemien, er at mange flere finner på utendørsaktiviteter. Det håper jeg blir en varig endring. Det blir spennende å se hvilke andre vaner som fortsetter etter at samfunnet åpner igjen.
På rett hylle
Odin er oppvokst rett ved Levanger i Trøndelag og flyttet til Nes for å begynne som lærer.
– Hvordan var det å etablere seg under en pandemi?
– Jeg kjenner noen her fra før. I tillegg er jeg veldig imponert over mine imøtekommende kollegaer. I en hektisk hverdag tar de seg tid til å hjelpe meg. Jeg hadde ikke greid meg uten det.
Ifølge KS slutter 33 prosent av nyutdannede lærere i Norge i løpet av de første fem årene som lærer. Odin føler han har kommet på riktig hylle og trives godt som lærer:
– Jeg har spennende dager. Det er så artig å være på jobb at det ikke føles som en jobb, sier Odin Bøhn Flatås.