– Manglende digitale ferdigheter hos elevene, eller deltakerne, og dårlige norskkunnskaper har gjort det ekstra krevende for oss. Vi har hatt undervisning over Teams, men har også fulgt opp over telefon, og levert opplegg i postkassene, sierMaren Veberg, lærer ved voksenopplæringen i Skien, eller Kvalifisering og integeringsenheten, som den heter.
Annonse
Maren Veberg (54)
Stilling: Lærer ved KIE, voksen-opplæringstilbudet i Skien kommune.
Ingen egne smittevernregler og voksne elever med dårlige språkkunnskaper og manglende digital kompetanse har gjort året utfordrende for mange i voksenopplæringen.
Veberg forteller om et krevende 2020. Hun mener voksenopplæringen har fått alt for lite oppmerksomhet i året som har gått.
Da smittevernveilederne kom i vår, ble det ikke laget en egen veileder for voksenopplæringen. Derimot ble de ansatte der oppfordret til å følge reglene for videregående skole.
– Vi følger oss glemt. På tross av at vi bare har voksne deltakere har vi ikke hatt noen egne smittevernregler. Til slutt fikk vi tilgang på munnbind og visir her hos oss, sier hun.
Et år er gått siden korona-pandemien stengte ned landet. Utdanningsnytt har snakket med ansatte i skoler og barnehager om hvordan de har opplevd det siste året. (Se alle artiklene i bunnen av saken).
Veberg forteller at i tillegg til å få på plass digital undervisning og, til stadighet, legge om planene, har de også hatt helt andre utfordringer i voksenopplæringen.
– Mange av våre deltakere har et veldig lite sosialt nettverk. Vi har gjort vårt beste for at de skal føle at noen har omsorg for dem i denne tiden. Da Skien fikk det store smitteutbruddet i desember brukte vi også mye tid på å videreformidle informasjon om smitteverntiltak og karanteneregler på morsmålene. Heldigvis fikk kommunen laget opp en rekke videoer vi kunne benytte.
Nå lengter Veberg etter at pandemien skal ta slutt.
– Vi er slitne nå. Da viruset kom i fjor vår, var det ingen av oss som forestilte oss at den skulle vare så lenge, sier Maren Veberg.
– Jeg håper vi kan slippe ned guarden snart, og få deltakerne tilbake i normal undervisning. De har tapt mye i året som har gått, ikke minst av det sosiale og lærdommen som ligger i det.