Barn kan også være nær naturen innenfor barnehagens gjerder, hvis de får lov å ta med stokker og kongler fra skogen eller leke i en søledam, mener barnehagelærer Siri Berner.Illustrasjonsfoto: Adobe Stock
Fagartikkel
Å være ute med barna i naturen trenger ikke bare være i skogen eller fjæra
Området innenfor barnehagens gjerder er ofte nok for å gå på oppdagelsesferd.
Hva kan barn vinne på å få bevege seg over røtter, hoppe fra
stein til stein over bekken og få ligge på magen i en søledam og slurpe i seg
sølevann? Å få muligheten til å plukke opp en liten stein og gi den til den som
de akkurat da har lyst til å fortelle «Jeg liker deg»?
Annonse
Utfordrer hele barnet
Treets greiner svaier under vekten av det klatrende barnet.
Lover ikke at de holder. Barnet føler seg fram, kan kjenne barkens overflate,
noen steder glatt, andre steder ru, tynne greiner som er for svake til å holde
fast i, tykke greiner som er for tykke til å få tak rundt, der – endelig, en
grein til å holde godt rundt. Barnet beveger seg oppover, utover og nedover ut
fra sine evner. Når foten settes prøvende på en grein, og greinen ikke gir
foten støtte, da vurderer barnet naturlig risikoen – om greinen er til å stole på
eller ikke.
I møte med fallende løv og krokete røtter blir hele barnet
utfordret. Føtter, knær, armer, fingre, hode – hele kroppen tenker, sanser,
beveger seg og opplever (Bagøien, 2003). Naturen er et sted som spiller på alle
barnets sanser. Fyller barnet med undring over hvordan mauren kan bære så mye
når den er så liten, stillheten når snøen daler ned, den sitrende følelsen
etter å ha landet med begge beina på andre siden av bekken, kalde tær i
støvlene en grå høstdag. Hender som sakte kjennes som deres egne igjen etter å
ha varmet seg ved bålet.
I naturen blir barnet fylt med ulike opplevelseskvaliteter,
og gjennom sin måte å oppleve natur på, gjennom å tillegge planter og dyreliv,
forbindes barnet med verden. Og gjennom sin tenkende kropp og sin kroppslighet
forstår barnet sine omgivelser og finner løsninger (Bagøien, 2003). For treet
som det ene barnet med letthet beveger seg rundt i, vil for et annet barn
representere det uoverkommelige.
For det barnet vil det kanskje være utfordring
nok å bevege seg over røtter og ujevnheter på bakken, og kanskje fanges det mer
av trangen til å undersøke hvordan det ser ut under barken? Eller av stubben,
som kan omformes til en trone, eller kanskje en scene? Kanskje kan stubben
graves løs og veltes? Barn fanges av det de kan gjøre om på, og det de kan
bygge med og lage noe av. For ikke å glemme det de kan gjemme seg under.
Naturen kan tilby barna rikelig med lekematerialer, og naturen kan også være et
godt sted for å finne ro og skjerming.
Hører du gresset gro?
«Hysj, kan du høre gresset gro?» sang Jarl i «Portveien 2».
Barns naturmøter kan romme uendelig mye mer enn lek i natur. Haukeland og
Lund-Kristensen (2019) framhever betydningen av å legge til rette for en
organisk og forutsigbar hverdagsrytme hvor barn kan bli til seg selv. Gjennom
undring, nysgjerrighet og bevegelse i deres naturmøter, skriver Sanderud og
Gurholt (2014) at barna søker å vinne erfaringer og innsikt i grunnleggende
spørsmål om seg selv: Hvem er jeg, hva kan jeg (klare), og hva er det jeg er
omgitt av?
Barn er ikke så opptatt av å gå langt, eller å nå toppen og
få se den storslagne utsikten. For de yngste barna er området innenfor gjerdet
ofte nok for å gå på oppdagelsesferd. Barn liker å komme tilbake til samme
sted, å fortsette der de slapp sist. Å studere småkryp kan være natur nok. Med
nysgjerrighet ser de på, kjenner de på, kanskje smaker, kanskje spytter ut
eller kanskje de svelger noe.
Barn prater med det som er nær dem. Som den grå
steinen med lyse flekker, eller sommerfuglen som flyr fra blomst til blomst.
Eller meitemarken som akkurat kom til syne under stubben. Stubben som de klarte
å velte når de arbeidet sammen. Denne nære kontakten mellom barn og natur
beskriver Lindholm (2018) som vennskap. Vennskap med meitemark, sølevann og
vakre sommerfugler. Og gjennom disse vennskapene knytter barna bånd.
Natur innenfor gjerdet
Barnehagene har gode muligheter til å bringe barna til
naturen, og naturen til barna. Erfaringer fra barnehagelivet tilsier at natur
ofte er betegnelsen for noe som befinner seg utenfor barnehagens gjerde
(Bartnæs & Bergan, 2018), som fjæra, skogen og marka som barnehagene
besøker. Men natur kan forstås som mye mer enn det. Natur kan også forstås som
de delene av barnehagens uteområde som består av sand, jord, gress, planter,
kongler, trær, bekker og blomster. Og samtidig så er naturen også mer enn
blomster, trær og insekter. Naturen er nemlig også stor, hemmelighetsfull, dyp
og komplisert. Et sted for sterke sansemessige opplevelser (Maanum, 2010).
En stue av piletrær
Naturen må være nær og tilgjengelig. Har ikke barnehagen et
naturlig uteområde? Ja, så ta naturen tilbake til barnehagen. For ønsker barn
seg fast dekke ute i barnehagen? Neppe. Studier viser derimot at barn liker
steder i naturen eller steder med naturelementer spesielt godt (Fasting &
Løndal, 2016). Barn vil være der hvor gresset gror, hvor terrenget er ujevnt
nok til at det kan dannes søledammer. Hvor piletrærne flettes sammen i toppen
og danner en skog, hvor de kan sitte sammen og undre seg over maurens ferd.
For
barn sanser og er i bevegelse i naturen, men det er først når de retter
oppmerksomheten mot bestemte detaljer og bestemte sanseinntrykk, at de
opplever. Og ved å være oppmerksom og nysgjerrig strekker barn noe av seg selv
ut i omgivelsene, og trekker fenomenet tilbake inn i seg, og ut fra det dannes
opplevelser (Bagøien, 2003). Og piletrærne, de forvandles til ei lun og koselig
stue hvor barn kan sette seg godt til rette i sofaen, sofaen som har ryggstøtte
av tette trær, og der kan de sitte sammen og se på Peppa Gris.
Få stubber fra naboen
Å være nær natur handler om å få etablere vennskap med
naturen, også innenfor barnehagens gjerde. Det handler om den direkte kontakten
med elementer fra naturen (Hallås & Karlsen, 2015). At noen har plukket
kongler og kastanjer som har fått bli med til barnehagen. Å få stubber fra
naboen som har felt trær. Å få lov til å bære med seg stokker fra skogen. Å
være sammen om å strø blomsterfrø langs barnehagens gjerde. Å sette
plantekasser oppå det faste dekket og fylle dem med jord, bærbusker eller
tomatplanter og kanskje noen blomsterfrø. Å lage en kompostbinge sammen med
barna eller på dugnad, og la barna fylle de små trillebårene med gress og kvister,
trille det til bingen og lempe det oppi. Å få muligheten til å kjenne hvordan
det føles når sølevannet trekker gjennom votten. Å se solsikkene spire og
senere vokse seg høyere enn barnet selv.
Og bak hytta som nå bygges av stokker
fra skogen, der vil sikkert noen spirer bli dratt opp fra jorda. Kanskje vil
spirene også smakes litt på, før spirene havner i suppa, sammen med de grønne
ripskartene. Suppa blir med bort til den gamle trebåten. Noe søles ut på veien
oppi båten. Over ripa ser vi over til høyden bak epletreet, hvor vi kan skimte
spor av noen som har akt seg nedover, og kanskje kravlet oppover igjen, lenge
etter at snøen var smeltet vekk. Gjennom naturen innfor barnehagens gjerde kan
barnet oppdage, sanse, knytte vennskap og finne ro.
Annonse
Litteratur
BAGØIEN, T. E. (2003). Barn og natur i samspill. I: T. E.
Bagøien (red.), Barn i friluft: om verdifullt friluftsliv. Oslo: SEBU forlag.
FASTING, M.L. &
LØNDAL, K. (2016). Magien i utetiden. I: M. Øksnes & E. Sundsdal (red.),
Læring: Barndom i barnehagen (s. 95–116). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
HALLÅS, O. & KARLSEN, G. (2015). Natur og danning:
profesjonsutøvelse, barnehage og skole. Bergen: Fagbokforlaget.
HAUKELAND, P.I. & LUND-KRISTENSEN H. (2019). Den livskraftige barnehagen: En
økofilosofisk-pedagogisk tilnærming. Studier i Pædagogisk Filosofi, Årgang 8
(1), 69–89.