Illustrasjonsfoto: Mostphotos
Skal det bli lettere å skulke og vanskeligere å være syk?
Debatt: Forslaget til ny fraværsgrense bør legges bort. Hvorfor endre noe som faktisk fungerer?
Nå har regjeringen sendt forslag ny fraværsgrense på høring. Men hvorfor forkaste en fraværsgrense som har vært en suksess og
fått fraværet ned?
Fraværsgrensen som ble innført i 2016 har økt elevens
tilstedeværelse. Evalueringen av fraværsgrensen viste at fraværet på skolen gikk
ned med gjennomsnittlig
27 prosent.
Fraværsgrensen er også vellykket når vi ser på endringer i
prestasjoner målt med karakter. I gjennomsnitt forbedret elevene
eksamenskarakteren med opp mot 11 prosent av en karakter. Det er ingen tvil om
at tilstedeværelse er en forutsetning for faglig og sosial læring. Det handler
ikke bare om den enkelte elev, men også klassefellesskapet. Når noen elever er
mye borte, svekkes muligheten for å ha god progresjon i fagene.
Fraværsgrensen
forbereder dessuten elevene på livet etter skolen. I arbeidslivet er det også
begrenset antall egenmeldingsdager. Fraværet må dokumenteres. Derfor handler
ikke bare fraværsreglementet om at læreren skal møte eleven i klasserommet, men
også om at elevene skal lære seg å håndtere forventningene de møter senere i
livet.
Med gjeldende regel må
fravær over 10 prosent dokumenteres. Med udokumentert fravær over 10 prosent er
hovedregelen at elevene ikke har rett til å få halvårsvurdering med karakter.
Rektor har imidlertid litt fleksibilitet til å fravike 10 pst grensen.
Kjernen i
det nye forslaget er å fjerne
krav om legeerklæring ved fravær som skyldes helsegrunner, og innføre en
egenmeldingsordning for alt fravær. Samtidig skal alt fravær gjelde, og eleven
kan fortsatt miste karakter ved høyt fravær. Noe av formålet med ny
fraværsgrense var at den skulle bli mindre byråkratisk. Derimot har høringen
som nå er sendt ut konkludert med at den
ikke gir vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Mange
mener at kravet om legeerklæring må fjernes. Det er ingen tvil om at
fastlegekrisen må løses, men svaret er ikke å uthule fraværsgrensen. For det
første er det rimelig å kreve dokumentasjon ved sykdom på samme måte som i
arbeidslivet. Dernest kan det være positivt at unge med mye fravær etablerer et
naturlig godt forhold til sin fastlege. Uten krav til dokumentasjon blir det
lettere å skulke.
Ett
av forslagene i høringen er at alt fravær skal føres på vitnemålet. Det vil
gjøre det vanskeligere å være syk, eller borte fra skolen av andre gode
grunner. I dagens ordning kan
inntil ti dager slettes fra vitnemålet. Det kan være fravær som knytter seg til
deltagelse på elevtinget eller store idrettsarrangementer. Det kan hevdes at
fravær er fravær. Men dagens regel har en viss fleksibilitet. Det er skulk og
udokumentert fravær vi ville til livs, og evalueringen viser at det gikk i
riktig retning.
Fraværsgrensen
løser selvsagt ikke alt. Men den har bidratt til økt oppmerksomhet om
skolefravær og gitt lærer og skoleleder et redskap til å ta tak i utfordringen.
I forslaget som er sendt på høring er det foreslått at skolen har plikt til å
tilby en samtale med eleven ved bekymringsfullt fravær. Det kan være en god idé.
Det kan også være behov for bedre veiledning av både skole, elever og
fastleger.
Å sikre mer nærvær er også viktig for å bidra til at flere elever
fullfører videregående skole. For hver elev som fullfører skoleløpet, er det et
ungt menneske med større mulighet til å mestre både livet og arbeidslivet. Uten
fullført videregående øker sannsynligheten for å falle i utenforskap. Forslaget
bør legges bort. Hvorfor endre noe som faktisk fungerer?