Ill.foto: Pixabay
Derfor trenger vi endringer i ungdomsskolen
Debatt: Regjeringen virker mer opptatt av å kritisere andres forslag enn å komme med egne løsninger. Det gir et dårlig grunnlag for å skape nye ideer og bedre løsninger til samfunnets felles beste.
Debatten om Høyres ungdomsskolereform har gått den siste
tiden. Det er vi i Høyre glade for. Det er ingenting vi ønsker mer velkommen
enn brede samfunnsdebatter om skole, og barn og unges muligheter til å lykkes.
Nettopp derfor har Høyre lagt frem en helhetlig ungdomsskolereform med 80
forslag som skal skape mer mestring og læringsglede for elevene på
ungdomsskolen.
I kritikken av Høyres ungdomsskolereform fokuseres det for
mye på hvordan ungdomsskolen er i dag og for lite på hvordan den kan bli bedre.
For sannheten er uten tvil at det er problemer i dagens ungdomsskole som vi må
løse. Nesten 30 prosent av elevene kan ikke lese og regne skikkelig når de
begynner på ungdomsskolen, og om lag 1 av 5 går ut av ungdomsskolen med
gjennomsnittskarakter 1 eller 2 i matematikk. Disse elevene vet vi kan slite
med å fullføre videregående.
1 av 7 tiendeklasseelever er borte mer enn tre uker fra
skolen på ungdomsskolen. Et høyt fravær kan være en indikasjon på at elevene
ikke trives på skolen, men også en indikator på at de ikke lærer det de skal.
Det er Sen tydelig sammenheng mellom fravær og sannsynligheten for at elevene
fullfører skolen. I kjølvannet av pandemien kommer det også tilbakemeldinger om
mer skolevegring og fravær.
I tillegg vet vi at det kan skille opp mot 2,5 års læring
mellom elever på samme trinn i samme fylke avhengig av hvilken skole de går på.
Det gir noen elever et dårligere utgangspunkt kun fordi de har galt postnummer.
Slik kan det ikke være. For å løse disse utfordringene må vi tørre å tenke nytt,
vi må tørre å teste ut nye løsninger og fortsette fornyelsen av norsk skole.
Det ser det ikke ut til at regjeringspartiene er klare for å gjøre, selv etter
åtte år i opposisjon.
Høyre fremmet forslag i Stortinget om en ungdomsskolereform
høsten 2021. Da ble det etablert en bred enighet om at vi trenger å gjøre mer
for å øke elevenes motivasjon, læring og trivsel, og styrke den praktiske
læringen på ungdomsskolen. Det er et godt utgangspunkt. Når partiene på tvers
av blokkgrensene er enige om problemene og sammen ønsker å diskutere veien
videre, er det håp om at vi kan finne gode løsninger.
Høyre har nå lagt frem våre forslag, men de er ikke
nødvendigvis en komplett fasit på alt som kan eller bør gjøres. Trolig finnes
det mange flere gode ideer der ute, og kanskje bør noen av våre forslag
justeres for å finne en bredere enighet. Vi ønsker å være lydhøre til andre
løsninger fra andre som er interessert i å gjøre ungdomsskolen enda bedre, for
sammen kan vi klare å komme frem til en ny retning.
Arbeiderpartiets påstander stemmer ikke
Samtidig som debatten går, er det viktig at debatten handler
om det vi faktisk foreslår i reformen. For Arbeiderpartiet har kommet med flere
påstander om Høyres reform som ikke stemmer. Høyre har verken tenkt å øke
akademiseringen av skolen, eller innføre karakterer tidligere enn i dag. Det er
direkte ødeleggende for debatten om løsningene for fremtidens ungdomsskole når
den baseres på feilaktige påstander om hva Høyre mener. Men når man ikke har
egne løsninger, er det lettere å angripe andres. Men det bidrar dessverre ikke
til endringer, snarere det motsatte.
Høyre ønsker med vår reform å skape en mer praktisk og
variert skolehverdag for ungdomsskoleelevene. For å oppnå dette foreslår vi
blant annet et obligatorisk yrkesfaglig valgfag i ungdomsskolen og muligheten
til å bytte valgfag oftere. Vi vil få på plass en tverrfaglig prosjektoppgave
hvor elevene kan vise en bredere kompetanse enn ved tradisjonelle eksamener.
Dette bør passe godt til de nye læreplanene. Vi vil gi elevene en time mer
naturfag i uken, slik at lærerne har mer tid på å gjøre undervisningen praktisk
med for eksempel forsøk på lab eller til observasjon og læring på turer i skog
og mark. Og vi vil forske på bedre overgang fra barneskolen til ungdomsskolen
med å åpne for pilotprosjekter, noe som burde være i tråd med regjeringens «tillitsreform».
Men i følge Arbeiderpartiet er dette en «resept på mer press
og flere umotiverte elever». Det er ikke bare en merkelig konklusjon, men tyder
på at Arbeiderpartiet heller vil beholde status quo fremfor å diskutere nye
løsninger.
Rekordmange fullfører
Etter åtte år med Høyre i regjering fullfører rekordmange
elever videregående skole, og elevene med det svakeste utgangspunktet har hatt
størst fremgang. Denne trenden kan snu om ikke regjeringen snart tør å peke ut
en retning som tar skolepolitikken fremover, og ikke bare bakover.
For så langt har Støre regjeringens skolepolitikk handlet om
reversering. De reverserte lærerspesialistordningen og de skjerpede
kompetansekravene til lærere som underviser i norsk, engelsk og matematikk. De
store pengene er prioritert til skolefritid fremfor skolens innhold. Satsing på
kvalitet og innhold i skolen og kompetanseløft for unge og voksne er
nedprioritert. Samtidig har elevene mistet muligheten til selv å kunne velge
skole, og muligheten til å kunne velge en friskole er redusert.
Høyre har 80 forslag i reformen for ungdomsskolen som
regjeringspartiene kan la seg inspirere av. Jeg håper regjeringen vil se på
disse som en gavepakke med løsninger, fremfor kun å føle at de må gå i forsvar
og kritisere for å kritisere.