Jan Tore Sanner (H).
Foto: Høyre
Høyre vil fortsatt at lærerstudenter skal ta mastergrad
Mastergrad for grunnskolelærere var topp prioritert da Høyre danna regjering i 2013. Det er det fortsatt.
– Høyre står fast på behovet for master i grunnskolelærerutdanninga
og en storsatsing på kompetanse i lærerstudiet, sier Jan Tore Sanner,
stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister for Høyre.
Og dermed markerer partiet sitt standpunkt i diskusjonen om lærerutdanningene. Fredag kom nyheten om at regjeringen ønsker å gjøre lærerutdanningen mindre akademisk.
Ferske undersøkelser fra Nokut har vist at en av fire lærerstudenter og en av tre lærerutdannere er
skeptiske til nytten av masterkrav i grunnskoleopplæringa.
Men i partiet Høyre, som hadde masterkravet i lærerutdanninga
høyt på prioriteringslista da de danna regjering med Fremskrittspartiet i 2013,
er det ingen tvil om behovet.
– En masterutdanning er avgjørende for å kunne takle den
komplekse hverdagen i skolen, sier Jan Tore Sanner.
– Derfor er det skremmende at stemmer, særlig fra venstresida
i politikken, nå tar til orde for å senke krav og omfang på utdanninga til dem
som skal utføre de viktigste oppgavene i vårt samfunn, fortsetter han.
Kompetanse for framtida
– Hva sier du til de studentene som sier de ikke ser vitsen
med å skrive masteroppgave?
– At de vil skjønne det når de har jobba en stund. Masterutdanninga
gir dem kompetanse fram i tid. Det er det
høye nivået på utdanninga som gjør dem i stand til å undervise i det samfunnet
vi har om en ti års tid. For en ting er sikkert; det vil ikke bli enklere å
være lærer.
– Kunne vi brukt en femårig lærerutedanning annerledes for å møte
behovet for mer allsidige lærere bedre? Som å la studentene kvalifisere seg i fire
fag i stedet for to, men uten masterfordyping?
– Vi kan alltid diskutere innholdet i lærerutdanninga. Men vi
kan ikke ta bort behovet for masterutdanning.
Lenger praksis
– I en spørreundersøkelse fra Nokut, publisert nå i mars,
sier halvparten av de spurte lærerstudentene at de ønsker seg lenger praksis.
Hvordan skal de få det når masteroppgava tar så mye tid?
– Praksis
er svært viktig. Men i tida som kunnskapsminister erfarte jeg at kvaliteten på
praksisundervisninga varierte sterkt. Noen steder fungerte det flott. Men
jeg møtte også studenter som mest satt på lærerværelset i praksistida. Så vi
trenger bedre praksis, ikke lengre praksis, sier Jan Tore Sanner.
Dårlig ide
Da Høyre lanserte kravet om masterutdanning i
grunnskolelærerutdanninga i 2013 var både Arbeiderpartiet og Senterpartiet
negative.
– Å skrive en
forskningsbasert oppgave kan være riktig for noen, men det er ikke det norsk
skole først og fremst trenger, sa Trond Giske (Ap).
Senterpartiets Anne Tingelstad Wøien kalte det en
dårlig ide.
Nå sier hennes partifelle og forskningsminister Oddmund Hoel at målet er at« profesjonsfagene skal bli mer jordnære igjen.»
– Utdanningen må bli mer lik den virkeligheten studentene møter når de skal ut i yrkeslivet, forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) til Klassekampen.