Ill.foto: Ståle Johnsen
Vi trenger et krafttak for lesing
Debatt: En kraftig og langsiktig satsing på skolebibliotekene kan snu den negative lesetrenden.
«Befolkningen
i Norge, spesielt barn og unge, leser mindre enn før. Regjeringen ønsker å snu
denne trenden». Slik beskriver regjeringen ambisjonene for arbeidet med ny
leselyststrategi som skal komme neste år. Årets statsbudsjett gjenspeiler ikke
disse ambisjonene og virker tafatt. Regjeringen foreslår å bevilge fem
millioner ekstra til skolebibliotekene, totalt 30 millioner kroner.
Vi trenger
et krafttak for lesing i Norge slik de nå tar i Sverige. Der bevilger regjeringen
1,8 milliarder kroner de neste årene for å kvalifisere og bemanne alle
skolebibliotek med skolebibliotekarer og kjøpe inn bøker. I Sverige kaller de
satsingen et krafttak for å løse «läskrisen», og det er en heidundrende og
langsiktig satsing, sammenliknet med hva norske myndigheter så langt har gjort,
til tross for at vi kan snakke om den samme lesekrisen også her i Norge.
I Norge
har vi hatt flere kortsiktige prosjektmidler for skolebibliotekene som blir
avsluttet når pengene tar slutt. Det gir ingen varig endring. I tillegg er det
ikke alle kommuner som får del i prosjektmidlene. For å skape varig endring må vi
få en kraftig og langsiktig satsing på skolebibliotekene – en satsing som kan
snu den negative trenden.
Lesekrise
også i Norge
Resultatene
fra den internasjonale leseundersøkelsen PIRLS 2021 viser at norske tiåringer
oppgir lavest leseglede av alle de 65 landene som deltar. Bare 13 prosent av
norske elever, og 18 prosent av de svenske svarer at de liker veldig godt å
lese, mens det internasjonale gjennomsnittet er 42 prosent. Undersøkelsen viser
også en markant nedgang i leseferdighetene til norske tiåringer, og nedgangen
er kraftigere enn i vårt naboland. For å snu denne trenden må skolen arbeide
med å utvikle en kultur for lesing.
Vi vet at
holdninger til lesing påvirker leseutviklingen og leseforståelsen til elevene. Å
satse langsiktig på å bemanne skolebibliotekene slik de vil gjøre i Sverige, er
en vei å gå for å endre norske elevers negative holdninger til lesing. De
fleste skolebibliotek i Norge er ikke bemannet.
Ifølge Grunnskolens
informasjonssystem GSI var antall årsverk for skolebibliotekarer i grunnskolen
241 for skoleåret 2022/2023, noe som betyr svært få uketimer på hver av de ca.
2500 grunnskolene i Norge, og de fleste som har disse stillingene mangler bibliotekfaglig
utdanning. Blant de 70 innspillene til regjeringens arbeid
med lesestrategien,
er det et overveldende antall som peker på skolebibliotekene som aktuelt
satsingsområde. Vi trenger et krafttak også i Norge, og Sveriges krafttak er et
eksempel til etterfølgelse.
Svenskene
tar grep
Forslaget
kommer ikke ut av det blå, det er forankret i kunnskapsgrunnlaget i en
offentlig utredning fra 2021; Skolbibliotek för bildning och
utbildning,
som anbefaler nettopp de satsingene som høstens forslag legger fram. I Norge kom
en utredning om skolebibliotekene tilbake i 1981, den var blant de aller
tynneste NOUene vi har sett, og brakte lite endring med seg. Vi trenger ikke
vente på en ny NOU for å styrke skolebibliotekene.
Kunnskapsgrunnlaget er
allerede her, i den svenske utredningen og i forskning på norske forhold. Både norsk, nordisk og internasjonal
forskning viser entydig at godt utstyrte skolebibliotek der skolebibliotekar og
lærere samarbeider, fremmer elevenes leseferdighet og
leselyst i
betydelig grad. Evalueringen av Utdanningsdirektoratets
tilskuddsordning viste også at elevene
leser mer der skolene satser på økt bemanning og økte åpningstider på
skolebiblioteket. Flere forskere peker på at fritt valg av litteratur
er det som fremmer leselysten og leseferdigheten.
Dette forutsetter at elevene
har tilgang til en variert samling, og at de kan få veiledning av en
skolebibliotekar som kjenner dem og kjenner bøkene. I høst kommer forskrifter
tilordnet den nye opplæringsloven på høring. Det er en god mulighet til å fremme forslag om å forskriftsfeste en
felles standard for skolebibliotekene i Norge. I dag er forskjellene altfor
store.
Skolebibliotek
som sosial utjevning
Skolebiblioteket
er knyttet til et av skolens aller viktigste oppdrag: å lære elevene å lese, og
å gi dem lyst til å lese slik at de fortsetter med det. Elever som kommer fra
hjem med bøker, har et fortrinn i skolen. Det viser også PIRLS 2021. Skolebiblioteket
kan bidra til sosial utjevning slik at alle elever kan delta i en lesekultur. Lesing
er inngangsporten til utdanning og til deltakelse i arbeidslivet. Lesing
fremmer fantasi, kreativitet og kritisk tenkning. Et velfungerende
skolebibliotek kan være med på å forsterke skolens arbeid med demokrati,
medborgerskap og ytringsfrihet.
Leselyst
– strategi og forskrift
Den
bebudede leselyststrategien fra den norske regjeringen gir mulighet til å
virkelig sette inn satsingen der den beviselig har virkning. Sammen med en ny
forskrift som fastsetter en standard for bemannede skolebibliotek ved hver
skole, kan dette bli et viktig skritt framover for norske elever. Ikke som et
kortvarig prosjekt, men som et varig løft.