– I naborommet står det en 19-åring som skal undervise
I Indre Østfold kommune mangler hvert femte lærerårsverk en lærerutdanning. De største partiene har imidlertid få konkrete valgløfter om hvordan de vil bedre situasjonen.
– Det blir vanskeligere og vanskeligere. Skolene sliter med
å rekruttere lærere til både skoler og barnehager, sier Ingunn Solheim Tveten,
leder i Utdanningsforbundet Indre Østfold.
Indre Østfold er én av storkommunene som ligger høyt på den
lite attraktive statistikken.
Nå er det kommunevalg, men de største politiske
partiene lokalt har ikke mange konkrete løfter i programmene sine om hvordan de
skal bedre situasjonen.
Senterpartiet og Arbeiderpartiet har for øyeblikket
ordføreren og varaordføreren i kommunen.
I Senterpartiets lokalpolitiske
program står det at de skal «arbeide for mer kvalifisert personale i skole og
barnehage», mens i programmet til Ap står det ingenting om bemanningen i
skolene.
Høyre, som har nest flest representanter i kommunestyret nå,
har kun et punkt om at de vil fortsette satsing på etter- og videreutdanning av
lærere.
Mangler penger
Ingunn Solheim Tveten sier de stadig er i kontakt med
lokalpolitikerne for å løfte problemet.
– Men på skolefeltet ender nesten alle skolediskusjoner i en
debatt om skolestruktur, sier hun litt oppgitt.
Samtidig er Indre Østfold en kommune med dårlig råd.
– Noe av årsaken til en høy andel ukvalifiserte er rett og
slett økonomi. For eksempel når vikarer skal inn, koster det mer å bruke en
utdannet lærer enn en ukvalifisert. Ofte velger man den billigste løsningen for
å få flest mulig hender inn i flest mulige klasserom, sier Tveten.
Under lærerstreiken i fjor var lokallagslederen mye rundt og
snakket med lærerne som streiket.
– Og dette var et tema som gikk igjen overalt. Det tærer på
lærerne. Det er dager hvor de står i klasserommet og vet at i naboklasserommet
står det en 19-åring som skal undervise, hvor de føler at de må hjelpe til,
sier Tveten.
Hun sier at mange av vikarene er flott unge mennesker som
prøver sitt beste.
– Men de har ikke utdannelsen og kompetansen til å drive
undervisning. I praksis er det tilsyn de driver med, sier Tveten.
Hun peker på at Indre Østfold konkurrerer om arbeidskraften
med mange andre kommuner, ettersom reiseveien er kort mellom kommunene.
– I kommuner som Oslo og Nordre Follo gir de lærerne høyere
lønn. Men hvis vi snakker om det overfor lokalpolitikerne våre, er svaret
gjerne at de ikke ønsker å være del av en lønnsspiral. Alle politikere sier
selvfølgelig at de vil jobbe for å få lærerutdannede lærere i alle timer, men
de er samtidig raske til å understreke at det avhenger av budsjettene, sier
Tveten.
Annonse
Vil avlaste lærerne
Utdanningsnytt har henvendt seg til de politiske partiene
lokalt med spørsmål om hva de vil gjøre med problemet, men kun fått svar fra
Miljøpartiet De Grønne, SV og Rødt.
I MDGs lokalpolitiske program står det at de vil «øke
bemanningen og tverrfagligheten i skole og SFO». 2. kandidat for MDG i Indre
Østfold, Ada Nicolaisen Nyrud, skriver i en e-post at det vil ha flere
yrkesgrupper inn i skolene for lette lærernes arbeidssituasjon.
Gruppeleder i SV i Indre Østfold, Åse Kristina Heien,
skriver i en e-post at også de vil ha flere yrkesgrupper inn i skolen for å
avlaste lærerne. Hun peker på at de som lokalpolitikere må lytte til
innspillene fra lærerne for å skape en bedre arbeidshverdag i skolene.
– Vi må jobbe lokalt for å gjøre Indre Østfold-skolen
attraktiv for nye søkere, og ikke minst må vi beholde lærerne vi har. SV vil
fortsette å kjempe for økte budsjetter til skolene våre, skriver Heien.
Hun viser også til at det er viktig å få lovfestet elevenes
rett til å ha lærerutdannede lærere i alle fag.
– Får vi til styrking av skolene våre og av lærerprofesjonen
i Indre Østfold, har SV stor tro på at flere kvalifiserte søkere, og at vi får
ned tallet på undervisningstimer som blir gitt av ukvalifiserte lærere, avslutter
Heien.
1. kandidat for Rødt i Indre Østfold, Ravn Villtokt, sier det er viktig å gi ufaglærte mulighet til å ta etter- og videreutdanning.
Også han peker på muligheten for å avlaste lærere gjennom å få inn flere
yrkesgrupper i skolene.
– Vi må jobbe sammen med lærere og pedagoger for finne ut
hvordan vi gjør det på best mulig måte. Så må vi se hvordan vi kan få gjort
dette innenfor rammene vi har i budsjettet, sier han.