Karakterer i 7.klasse kan skade framtidige prestasjoner
For å lette overgangen til ungdomsskolen tilbyr noen lærere elevene tallkarakterer i sjuende klasse. Men risikoen er stor for at karakterene bare gjør det vanskeligere.
Det er blant konklusjonene til forsker Gro Marte Strand ved institutt for lærerutdanning ved NTNU. Særlig vanskelig ble det for de elevene som ikke hadde fått de karakterene på barneskolen som de hadde sett for seg, konstaterer hun i en undersøkelse som er blitt til boka «Overgangen til ungdomstrinnet».
Mange elever gruer seg til å begynne på ungdomsskolen. Mye av denne redselen er knytta til karakterene. De elevene som var mest spente var de som hadde fått «prøvesmake» karaktersystemet uten å få suksessen de hadde forventa seg.
Til Gemini forteller Strand at mange elever ved skolestart tror ungdomsskolen vil bli «supervanskelig» og at de må kunne alt allerede første skoledag.
Strand råder til at før de ferske ungdomsskoleelevene møter vurderinger med karakter bør de få tid til å bli kjent med hverandre og med skolens rutiner og forventninger. Det kan på sikt bidra økt mestring, motivasjon og måloppnåelse.
Hun meiner ungdomsskolelærerne bør framsnakke ungdomsskolen i stedet for å skremme med den. Gro Marte Strand konkluderer med at skolene og kommunene bør få en plikt til å samarbeide om overgangen mellom barneskole og ungdomsskole, lik den plikten barnehage og barnehage har ved skolestart.