
Rekrutteringskrisen er ikke alvorlig nok for KS
Debatt: De siste ukene har Utdanningsforbundet rettet søkelyset mot en stor rekrutteringsutfordring som utspiller seg i offentlig sektor, lærermangelen i norsk skole.
Samtidig ser det ut til at KS, lærernes forhandlingsmotpart, ønsker å gjøre dette til en sak om bruk av statistikk. Statistikk er viktig, særlig for å sikre at vi har noenlunde samme virkelighetsbilde. Våre tall kommer fra Statistisk sentralbyrå (SSB), men KS fortsetter å hevde en annen sannhet. Men vi er nødt, på vegne av alle barn som skal gjennom norsk skole, både nå og i fremtiden, å se på «fortellingene bak tellingene».
Les også: Lærerkrisen kan avblåses
Det er ikke så greit å skjønne seg på KS sin inngang til dette. I beste fall er det bare en skivebom. Grunnen til at Utdanningsforbundet setter søkelys på de mange årsverkene undervisning som gis av folk uten lærerutdannelse, er ganske enkelt at dette er et problem som angår svært mange, har vart altfor lenge, og som er alvorlig. Det er forstemmende å observere at ordskiftet ender opp med å dreie seg om hvor mange barn det gjelder, hvor mange undervisningstimer det gjelder, og hvor mange som er ukvalifisert.
Det store spørsmålet er selvsagt: Hvor mange barn skal få et svært redusert tilbud og en svekket utdanning før KS er bekymret? Når vil det være krise for KS? Hadde det vært mitt barn, hadde jeg syntes det var krise fra første time.
Lærermangelen og rekrutteringsutfordringene bør helt klart bekymre flere enn Utdanningsforbundet. Dette er en sak som gjelder alle foresatte, alle politikere, ja, hele befolkningen. Den holdningen KS viser, er svært foruroligende, og det er grunn til å lure på om de bryr seg tilstrekkelig til å være med å finne en god løsning på denne utfordringen? Det er først når man investerer i den viktigste enkeltfaktoren i et barns opplæring, læreren, at barna får det beste tilbudet.
KS sin holdning den siste tiden har satt sinnene i kok på lærerrom landet rundt. En av mine kolleger i Utdanningsforbundet, Linn Therese Myhrvold, lokallagsleder i Østre Toten, har satt ord på frustrasjonen lærere bærer med seg i disse dager. Nylig postet hun et innlegg på Facebook, der frustrasjonen fikk utløp. Denne deles her i sin helhet, med forfatterens velsignelse, for den oppsummerer diskusjonen på lærerrom rundt om i det ganske land på en utmerket måte.
På vegne av landets lærere
Lærere trenger ikke lærerutdanning mener KS, lærernes arbeidsgiver. Mange kan undervise og gjøre jobben like godt, påstår de. Det viser en vanvittig arroganse og respektløshet, og en likegyldighet som er direkte uansvarlig.
Tenk å ha en arbeidsgiver som bedriver systematisk nedsnakking og diskreditering av yrkesgruppen din, som stadig rykker ut i full offentlighet for å undergrave utdanningen og kompetansen din og mener den ikke er viktig. Ville du opplevd det motiverende og inspirerende? Ikke det nei? Dette er altså situasjonen til lærerne. Det er faktisk ikke til å tro. Jeg finner meg IKKE i det!
Ansvarlige politikere bør spørre seg om KS' holdninger er i tråd med deres egne holdninger, uttalte ambisjoner og målsetninger for skole og utdanning. Synes dere KS bidrar til å forvalte kommunenes store ansvar på en god og forsvarlig måte?
Hvem som møter elevene i klasserommene har stor og avgjørende betydning. Foreldrene deler neppe den samme likegyldigheten til hvem som følger opp, støtter og underviser barna deres, som lærernes arbeidsgiver utviser.
Kjære lærerkollega: Du, din kompetanse og din utdanning er uunnværlig! Du fortjener anerkjennelse, respekt og støtte i den viktige jobben du gjør. Du forvalter ditt ansvar med største ydmykhet og høy respekt. Elevene trenger deg, og de trenger flere som deg.
Si det høyt og tydelig, igjen og igjen:
Bare lærere er lærere.

Dette krangler Utdanningsforbundet og KS om
Siste fem oppgjør viser at lærerne sakker akterut:

Klinsj om lærerrekruttering
Hvor vanskelig er det å få tak i arbeidskraft? Det står ofte sentralt i lønnsforhandlinger.
Hvis arbeidsgivere sliter med å få tak i folkene de trenger, kan de være mer villige til å øke lønningene.
