Tiphaine Liu.
Foto: Kirsten Engelstad
Kunstig intelligens og utdanning
Debatt: Hvordan kan vi styre den teknologiske utviklingen i stedet for at den styrer oss?
Hvordan møter dagens skoler og universiteter utviklingen
av internettet og kunstig intelligens (KI)? Er dagens undervisning utdatert?
Stimuleres hver elev til å stille spørsmål og til å tenke selv? Disse
spørsmålene stilles i en nylig utgitt bok av franske Tiphaine Liu.
Hennes utgangspunkt er at vi må gi tapt hvis vi
prøver å konkurrere med maskinene om matematisk logikk og rasjonalitet. Maskiner
kan nå samle kunnskaper, beregne, resonnere og lære bedre enn
oss mennesker. Vår styrke i forhold til maskiner
og KI, er vår flerdimensjonale intelligens.
Vi er de eneste
i universet som er på jakt etter idealer, de eneste som er i stand til å finne
opp virkeligheter som ennå ikke eksisterer. Vi kan gjøre det som verken
er forventet eller forutsigbart. Der ligger våre muligheter til å styre
den teknologiske utviklingen.
En utfordring for utdanning fremover er å
videreutvikle metoder for å stimulere den enkelte lærer, elev og student
til å stole på og utvikle sin kreativitet og sin personlige
identitet. Det kan blant annet kan skje i undervisningsopplegg – på
alle nivåer – organisert i såkalte lærende kollektiver. De er basert
på spørsmålsstilling og dialog mellom lærer og elev/student og mellom
elever/studenter.
Elevene/studentene lærer ikke bare om hvordan og hvor de skal
søke kunnskap. De trenes i i kritisk tenkning, i mellommenneskelige ferdigheter
og i nysgjerrighet. Dette er anbefalingen i boken av Tiphaine Liu: «Former des
innovateurs radicaux. Pour une
pédagogie de l’émancipation.» Paris 2022. ISBN 9782140277788
* Kirsten Engelstad er tidligere riksbibliotekar, nå
forlegger og skjønnlitterær forfatter. Hun er styremedlem i forumet «Læreforskjeller –
Læring for alle».