Søkerne skyr lærerutdanningene. Alarmen går for rekrutteringa til de viktigste yrkene vi har.
Årets søkertall
viser at stadig færre setter lærerutdanning som førsteønske. For fem år siden
satte 14 122 søkere en av lærerutdanningene på topp. I år gjorde bare 8235
søkere det samme.
Sammenligna med fjorårets
tall er fallet særlig brutalt for grunnskoleutdanningene, med en nedgang på
10,8 prosent for 1.–7. trinn og 11,7 prosent for 5.–10. Barnehagelærerutdanningene
flater ut etter en kraftig smell i fjor. Det eneste lyspunktet er utdanningene av
lærere til yrkesfag og praktisk-estetiske fag, som har en viss økning.
Under pressekonferansen
på Oslo Met fredag prøvde statsråd Oddmund Hoel å gripe fatt i et korn av
optimisme ved å peke på at det samla fallet for lærerutdanningene på 4,2 prosent er mindre enn året før. Det er vel noe av det magreste av trøster som
finnes. Og han la heller ikke skjul på at utviklinga er urovekkende og krever kraftige
grep.
Lettere tilgang til
studiene
I begynnelsen av
april la Hoel og regjeringa fram en rekke forslag for å gjøre det lettere å ta
lærerutdanning. Blant disse er en midlertidig mulighet til å ta praktisk-pedagogisk
utdanning for dem med bachelorgrad og relevant praksis fra skolen, en mulighet
for å ta komprimert PPU-mastergrad på to år for dem med en relevant
bachelorgrad, og at lærerutdanningene kan søke om å få unntak fra opptakskravene
basert på karakterer i norsk og matematikk fra videregående skole.
Men ministeren for
forskning og høyere utdanning varsla også at det er behov for flere «modige grep»,
uten å konkretisere dette nærmere. Men her kan det for eksempel ligge en omkamp
om hvorvidt lærerutdanning i all hovedsak fortsatt skal være på
mastergradsnivå. På pressekonferansen sa Hoel at han er kritisk til dette
masterkravet. Det kan nok være at en del potensielle søkere opplever det at
lærerutdanningene er blitt masterstudier som så uoverkommelig at de velger noe
anna, til tross for at motivasjonen for å bli lærer er på plass. Men samtidig er
det andre tungtveiende grunner til å videreføre at lærerutdanningene skal være
på masternivå, blant anna når det gjelder lærernes faglige fordypning og kompetanse
til å nyttiggjøre seg av forskning i arbeidet sitt. Og de første par årene
etter at lærerutdanningene ble masterstudier i 2017 var det faktisk et visst
oppsving i antall søkere, før pilene begynte å peke til dels bratt nedover
igjen da tiåret var omme.
Harde realiteter
Hvordan et studium
er lagt opp, har betydning for søkertallene. Og her har også lærerutdanningene
slitt de siste årene. I studentundersøkelsen Studiebarometeret er lektorstudentene,
grunnskolelærerstudentene og barnehagelærerstudentene blant dem som er minst
fornøyd med studiene, der blant anna kommer fram et ønske om bedre
praksisopplæring.
Men potensielle
søkere ser nok også lengre enn hvordan selve studiene er organisert. Sannsynligvis
er det mange som kunne blitt gode lærere som heller søker mot andre utdanninger
og yrker. Noen legger vekt på at de med tilsvarende utdanningslengde kan regne
med flere hundre tusen kroner i året i privat sektor enn det en jobb som lærer
eller barnehagelærer kan by på. Og det er heller ingen søkermagnet når det
fortelles om den radikalt forverra situasjonen i skolen når det gjelder vold og
trusler, også retta mot lærere. I februar offentliggjorde Utdanningsforbundet
en undersøkelse som viser at bare litt over halvparten av lærerne ikke hadde
blitt utsatt for vold eller fysisk skade av elever de siste 12 månedene. I 2018
svarte 75 prosent at de ikke hadde opplevd noe slikt det siste året.
En enda mer
dramatisk utvikling har det vært med forekomsten av trusler og trakassering. I
den ferske undersøkelsen svarte 72 prosent av lærerne at de har opplevd dette
det siste året, mot 33 prosent i 2018.
Læreryrket må bli attraktivt
Disse tallene
summerer ikke opp hele hverdagen og alle aspektene ved det å være lærer. Men de
viser en del av en realitet, som folk der ute biter seg merke i. Og da er ikke
problemet «manglende framsnakking». Da er det reelle problemer som ikke er
løst. Rekrutteringskrisen løses ikke ved å bygge falske fasader.
Skoler og barnehager
trenger flere kvalifiserte lærere, som har de faglige forutsetningene for både
å legge til rette for god læring og bidra til at problemer i elev- og barnegrupper
blir løst på konstruktive måter. Hvis skolene og barnehagene begynner å
forvitre på grunn av økende mangel på kvalifiserte lærere, vil hele samfunnet vårt
også etter hvert gå samme vei. Derfor er denne rekrutteringskrisa ikke bare et
problem for utdanningssektoren. Den er et nasjonalt problem.
Myndighetene,
utdanningsinstitusjonene og også lærerorganisasjonene kan på ulikt vis bidra til
å løse rekrutteringskrisen til lærerutdanningene. Men hovedansvaret for å gjøre
skolene og barnehagene til attraktive arbeidsplasser som venter i andre enden
av studiet; det er det arbeidsgiverne som har. Innspurten i tariffoppgjøret i
kommunesektoren nærmer seg. Fristen for å komme til enighet er 30. april.
Søkertallene som ble offentliggjort fredag, bør tjene som en viktig oppfordring
til KS om å gjøre sitt for å gjøre lærer og barnehagelærer til yrker som søkerne
strømmer til i stedet for å skygge unna.
Dette er en kommentar, som gir uttrykk for skribentens synspunkter.