Illustrasjonsfoto: Mostphotos
Barnehager dropper Jesus i påsken
I mange barnehager markeres heller "gul fest". Feil, mener biskop. Opp til dem, svarer Utdanningsdirektoratet.
Det skriver avisa Vårt Land. De har ringt 15 Oslo-barnehager for å høre hvordan de markerer påske. Hos mange er det gul fest med påskehare, egg, kyllinger og karse. Jesus derimot er det visstnok ikke så mange som snakker med barna om.
Trist mener Halvor Nordhaug, biskop i Bjørgvin bispedømme.
– Det vitner om at vi får en kultur som jevnt over handler om at vi skal kose oss og være glade. I julen kommer nissen, og i påsken kommer haren. Det er jo ikke riktig. Påskens budskap reflekteres ikke i en slik hyggekultur, sier biskopen til Vårt Land.
– Påsken handler om kontrasten mellom liv og død, og lidelse og seier. Det er et budskap som kan gi håp til barn, mener Nordhaug.
Vil endre rammeplanen
I rammeplan for barnehagen heter det at ansatte e skal «gi barna kjennskap til og markere merkedager, høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven og andre religioner og livssyn som er representert i barnehagen». Utdanningsdirektoratet oppgir til Vårt Land at "hva og hvordan" imidlertid er opp til barnehagen å avgjøre.
Leder for Human-Etisk Forbund (HEF) og lærer, Christian Lomsdalen, har stor forståelse for at en del barnehager velger påskeharen i stedet for Jesus. Han stiller spørsmål ved hvor mye plass kristendommen skal få i norske barnehager.
– Hvis vi skal ha både jul, påske og pinse i barnehagen, så favoriserer man helt klart kristendommen. Det er viktig at barnehagene ikke fremstår som en kanal som fremmer kristendommen, sier Lomsdalen til Vårt Land.
Les også: Elever ble feilinformert om Jesus
Pedagogisk skjønn
Han utdyper overfor Utdanningsnytt:
– Rammeplanen sier i dag at man skal markere kristne høytider og høytidene til religionene og livssynene som er representert i barnehagen. Dette er i seg selv en favorisering av kristendommen, og det er dette skillet mellom kristne høytider og de andre høytidene som må bort. Rammeplanen må respektere det norske livssynsmangfoldet. Ellers bør det vurderes om rammeplanen skal fremholde at høytidene skal markeres, som jo er noe annet enn å lære bort kunnskap om disse feiringene, sier Lomsdalen.
– Og uansett om en fokuserer på den kristne fortellingen eller den folkelige påskemarkeringen så må det være opp til barnehagens pedagogiske skjønn og hjem-barnehagesamarbeidet i barnehagen. Jeg har dessuten forståelse for at man velger å fokusere på det hyggelige og koselige, særlig i en tid med mye uhygge i media og i samtalene over middagsbordet.
Lomsdalen mener også det er en hårfin balanse mellom å formidle kunnskap om og forkynne.
– Det må pedagoger være seg bevisst, sier han.