Ill.foto: Ole Martin Wold
Den norske stillheten – om etnisk og kulturelt mangfold i kroppsøvingslærerutdanningen i Norge
Innspill: Tematikk knyttet til urfolk blir stadig mindre synlig i studieplanene.
Høsten 2023, publiserte Sandro Claudio Vita artikkelen
The problematisation of ethnic and
cultural diversity in physical education teacher education (PETE): an analysis
of PETE course syllabi from Norway, Aotearoa/New Zealand and Canada. Studien er en del av
hans ph.d.-prosjekt ved OsloMet.
I tillegg til å studere etnisk og kulturelt
mangfold i policy knyttet til kroppsøvingslærerutdanningene, har Vita intervjuet lærerutdannere i de ulike landene. Funn fra studien tyder
på at etnisk og kulturelt mangfold er representert på forskjellige måter i kroppsøvingslærerutdanningene
i de ulike landene. Ser vi på den norske konteksten, avdekkes språkbruken om etnisk
og kulturelt mangfold som vag.
Termene nevnes aldri eksplisitt, kun under mer
overordnede tematikker som mangfold og inkludering. Sammenlignet med Aotearoa/New
Zealand og Canada, avdekkes det en større stillhet i norske studieplaner
når det kommer til etnisk og kulturelt mangfold. Dette er særlig synlig når det
kommer til hvordan tematikker knyttet til urfolk adresseres i norske
studieplaner. Mens det i forskrift om rammeplan for lærerutdanninger i
praktiske og estetiske fag er avsatt en hel paragraf hvor det forklares hvordan
samiske tematikker bør håndteres, blir fokuset på disse tematikkene stadig
mindre synlig i studieplanene.
Med bakgrunn i disse
funnene har jeg intervjuet Sandro Claudio Vita. På den ene side for å høre litt
om hvilke tanker han har rundt stillheten i den norske konteksten. På den andre
side for å høre hvilke tanker han har om hvordan vi kan møte utfordringene vi
står overfor både nasjonalt og internasjonalt.
Det norske
velferdssystemet som kamuflasje
Da
jeg spør Vita om hva han tenker om utfordringene vi står overfor med tanke på
etnisk og kulturelt mangfold i kroppsøvingslærerutdanningen i Norge, trekker
han frem det norske velferdssystemet. Vita argumenterer for at det norske
velferdssystemet kan være en faktor som muligens bidrar til å skjule en
mer problematisk virkelighet. Hans argumentasjon bygger på at det norske
velferdssystemet er ganske vellykket. For eksempel er sosial mobilitet for
andregenerasjonsinnvandrere høy i Norge sammenlignet med andre land.
Derfor kan
det være en vanlig oppfatning at rasisme, ekskludering og marginalisering ikke
er et problem som det er i andre land, hvor dette er mye mer synlig. Kanskje er
det følelsen av ‘nordisk eksepsjonalisme’ som ligger bak, spekulerer Vita.
Samtidig viser han til at det har vært stor utvikling de siste årene når det
gjelder hvordan man skal ta opp spørsmål om mangfold og sosial rettferdighet i
lærerutdanningen. Han presiserer at forskning og praksis fortsetter å utvikle
seg og peker på at kritikk er viktig fordi det aldri er én riktig tilnærming
eller én tilnærming som er bra for alle. Så vi må fortsette å være kritiske og
ønske å utvikle oss.
Konkurrerende tematikker
og perspektiver
Gjennom Vitas intervjuer
med lærerutdannere i alle tre landene, synliggjøres en mulig årsak til at
tematikker knyttet til etnisk og kulturelt mangfold ikke tas opp i den grad det
forventes. Her peker lærerutdannerene på utfordringer knyttet til at det er svært
mange og ulike tematikker og perspektiver som skal håndteres i løpet av utdanningen.
Dette fører til at ikke alle tematikker blir prioritert. Videre fastslår Vita at
det synes å være er et skille innenfor fakultetene mellom mennesker som er engasjert
i spørsmål om sosial rettferdighet og andre som prioriterer andre ting. Slik er
det i Norge og slik det er i mange andre land.
Kan vi lære noe av Aotearoa/New Zealand og Canada?
Når
Vita får spørsmålet om norsk lærerutdanning har noe å lære av Aotearoa/New
Zealand og Canada, er svaret klart. Vita mener at det er det definitivt. Han
viser til hvordan det i disse landene eksisterer et kritisk språk og en terminologi
knyttet til etnisk og kulturelt mangfold som anvendes mer integrert i
utdanningssystemet som helhet, blant annet i dokumentene som informerer
studieprogrammer og emner.
Når Vita tenker tilbake på besøkene han har
vært på og intervjuene han har gjort, både i Aotearoa/New Zealand og Canada, fremhever
han verdien av det å skape et støttende system innenfor universitetene, med
rådgivere som kan hjelpe lærerutdannere med å håndtere rettferdighet, mangfold
og inkludering eller urfolks-rådgivere. Vita viser til hvordan noen
lærerutdannere nevnte at disse rådgiverne ofte var overarbeidet eller nær
utbrent fordi alle hadde behov for hjelp. Dette synliggjør hvor mye det faktisk
er å lære om disse tematikkene og integreringen av de i lærerutdanningen.
Ansvaret blir liggende på den enkelte lærerutdanner
Med bakgrunnen i
stillheten som Vita har avdekket i norske studieplaner hva gjelder etnisk og
kulturelt mangfold, blir et sentralt spørsmål hvordan lærerutdannere da kan ta
hensyn til disse tematikkene i sin undervisning? Det vet jeg ikke, sier Vita –
det er vanskelig å si. Hvis det er en stillhet i styringsdokumenter og
studieplaner, blir det opp til den enkelte lærerutdanner å finne måter å løse
problemene på. Dette skjer selvfølgelig allerede, ettersom mange av lærerutdannerne
som ble intervjuet i alle tre landene sa at de gjorde det som var mulig
innenfor deres omstendigheter for å inkludere diskusjoner rundt etnisk
mangfold, urfolksspørsmål og sosial rettferdighet. Videre påpeker Vita, at det
å ha kritiske diskusjoner om disse spørsmålene og å få mer oppmerksomhet mot
dem vil forhåpentligvis bidra til å inkludere dem mer i styringsdokumenter og
studieplaner.
Å tilby et trygt
rom for kritiske og reflekterende diskusjoner
Hvordan kan vi som
jobber med lærerutdanning i kroppsøving, unngå å reprodusere utenforskap,
ekskludering og marginalisering i vår undervisning? Hvordan kan vi utfordre strukturene
som bidrar til å legge til rette for dette?
Her trekker Vita frem et svar som gikk
igjen hos lærerutdannere i alle tre landene, nemlig det å tilby et trygt rom
for diskusjoner i timene. Et rom hvor studentene føler seg trygge nok til å si
hva de har på hjertet og et rom hvor det er greit å gjøre feil og lære av dem. En
lærerutdanner sa det så fint - hvis studentene ikke får rom til å reflektere
over spørsmål om identitet, personlige skjevheter osv. i lærerutdanningen, vil
de neppe få det senere i yrkeslivet.
Samtidig gir disse trygge
diskusjonsrommene muligheter til å utfordre atferd eller tankesett som kan føre
til ekskludering og marginalisering. Vita påpeker imidlertid at siden han ikke
er lærer selv, tolker han bare informantene sine her, men det virker for ham
som om denne læringsprosessen ikke bare er for studentene, men for
lærerutdannerne selv. Feil er uunngåelige, det som virker viktig er at det er
rom for kritiske og reflekterende diskusjoner rundt dem.
Hvordan adressere
spørsmål knyttet til etnisk og kulturelt mangfold i kroppsøvingslærerutdanningen?
Avslutningsvis spør jeg Vita hvordan vi konkret kan
adressere spørsmål om for eksempel makt og strukturelle problemer i
kroppsøvingslærerutdanningen? Det er et godt spørsmål, sier Vita og gir følgende
eksempler på hva noen av lærerutdannerne han har intervjuet sier at de har gjort.
- En norsk lærerutdanner sa at da de underviste i friluftsliv så snakket de om
samenes politiske situasjon i Norge, inkludert historiske urettferdigheter begått
mot dem i forhold til arealforvaltningsspørsmål.
- På lignende måter snakket noen
kanadiske kolleger om hvordan kroppsøving ble brukt som et instrument for
assimilering i hjemmeskolesystemet.
- Kollegaer i Aotearoa/New Zealand
undersøkte hvordan helsepolitikken favoriserte bestemte grupper fremfor andre
deler av befolkningen.