Ill.foto: Inger Stenvoll
Det heiter ikkje eg – no lenger
Debatt: Det er ein skandale at elevar i norske klasserom lærer seg å skrive med retteprogram som gjev dei raude strekar under nynorske ord dei har skrive rett.
Det heiter ikkje: eg -
no lenger. På internett heiter det jeg.
Denne våren
skal Stortinget vedta ei ny opplæringslov. Før Noreg finn påskeroen, skal
Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) sende frå seg regjeringa sitt framlegg.
Noregs Mållag forventar at det blir ei lov som sikrar nynorskelevane ein
digital skulekvardag på nynorsk. I dag møter dei mest berre bokmål, fordi dei
fleste digitale verktøy, skriveprogram, appar og læringsressursar verken finst
på eller forstår nynorsk.
Det rokkar ved retten til opplæring på eige skriftspråk, og gjev dei ei
dårlegare lese- og skriveopplæring enn bokmålselevane. Slik kan vi ikkje ha
det. Det er ein skandale at det sit elevar i norske klasserom og lærer seg å
skrive med retteprogram som gjev dei raude strekar (Mente du: streker?) under
nynorske ord dei har skrive rett! Høgreregjeringa føreslo i høyringsutkastet til opplæringslova å lovfeste at
skriveprogram skal kunne både bokmål og nynorsk, men dei la til atterhaldet “så
langt som råd”. Fire små ord som slår beina under retten. Dette atterhaldet må
bort.
Opplæringslova stiller krav til at læremiddel skal finnast på nynorsk, men
definisjonen av kva som er eit læremiddel, er for snever. Det
hjelper fint lite med eit nynorskkrav til berre nokre få, store læremiddel når
nynorskkravet ikkje treffer dei læremidla, læringsressursane og digitale
verktøya som faktisk blir brukte i klasseromma.
Læringsressursar
må kome inn under definisjonen av eit læremiddel. Parallellitetskravet må
gjelde for alle digitale og ikkje-digitale læringsressursar og verktøy som er
laga for eller blir brukte i opplæringa.
Det kan
ikkje vere avgrensa til om dei «blir brukt jamleg i opplæringa» eller kvar for
seg «dekkjer vesentlege delar av læreplanen i faget». Heile poenget er jo at
summen av alle små ressursar, appar, programvare, læremiddel og andre digitale
verktøy gjer at nynorskelevane møter mest berre bokmål.
Les også: Mållaget: Nynorsk må med i kunnskapsministerens digitaliseringsplan
Departementet
på si side meiner at dette «i for stor grad kan begrense skolenes pedagogiske
og faglige handlingsrom». Som om skulane sitt «handlingsrom» er viktigare enn
elevane sine individuelle språkrettar. Om berre éin av dei om lag 350 tilsette
i Kunnskapsdepartementet hadde løfta blikket opp og vekk frå
bokmålsperspektivet i Kirkegata i Oslo, ville dei høyrt det fortvila ropet frå
rektorane på nynorskskulane. Dei vil ha lovfesta krav, fordi handlingsrommet dei i dag har, i praksis tvingar dei over til bokmål.
Med lov kjem endring
Dei store
aktørane seier rett ut at med lov kjem endring. Fram til dess er skuleeigar
sjanselaus når dei kjøper inn læremiddel i ein marknad på sjølvstyr.
Språkopplæringa er styrt av private selskap, ikkje av styresmaktene. Då kjem
dei på fleirtalsspråket bokmål. Den departementale ryggmargsrefleksen er å gjere dei praktiske
motførestillingane større enn dei er, og fortelje politisk leiing at krava våre
er for risikable å lovfeste.
Men høyringsrunden har tydeleg vist at framlegget
vårt både kan gjennomførast og er tvingande naudsynt. Språkrådet er tydeleg på
at dagens læremiddeldefinisjon har store konsekvensar, særleg for
nynorskelevane. Dei skriv i høyringssvaret sitt at ubalansen mellom bokmål og
nynorsk «samla sett bidreg til at elevane får mangelfull opplæring i sitt eige
skriftspråk» og at det bidreg til å «gje inntrykk av at skriftspråket til
elevane er underordna eit større språk og har lågare status». Det er som om
Språkrådets direktør Åse Wetås står i gangane i departementet og viftar med
verdas største raude flagg.
Ikkje urimelege krav
Det er
ikkje urimelege krav vi stiller: Vi ber berre om at nynorskelevane skal ha dei
same kåra som bokmålselevane. Det er ekte barn vi snakkar om. Nærare 75.000
sårbare nynorskelevar sit ved pulten sin og har ikkje tid til å vente lenger. Ei lang rekkje kunnskapsministrar har stillteiande akseptert og sementert eit
A- og B-lag av norske elevar, basert på opplæringsspråk. Eg trur Tonje Brenna
blir den som set eit punktum for det. Berre slik kan ho innfri løfta i
programma begge regjeringspartia gjekk til val på, og den felles plattforma dei
styrer på. Ho bør vise kven som er sjefen i departementet og sikre språkleg
rettferdig i digitale klasserom.