Illustrasjonsfoto: Ole Walter Jacobsen
En ny vår for leken
Debatt: Det virker som at leken begynner å få større anerkjennelse og bedre betingelser i skolen.
«Skolesystemet
har skapt en forestilling om at barn lærer og utvikler seg best gjennom
aktiviteter som er styrt og bedømt av voksne, og at barnas egenstyrte
aktiviteter er bortkasta tid». Dette er et av mange skarpe og betydningsfulle
sitater fra boka «Lek og læring i et
nevroperspektiv»
(Universitetsforlaget).
Jeg
leste boka for flere måneder siden, men sitatet har brent seg fast. Trolig
fordi det utfordrer det jeg har lært og derfor ubevisst tror på som lærer: en
overdreven tro på voksenstyring, altså lærerstyring. Jeg studerte vel ikke i seks
år på universitetet for å overlate undervisningstida mi til elevene?
Jeg vil
driste meg på å si at det å overlate regien til elevene – altså barna – strider
mot noen av de grunnleggende prinsippene lærergjerningen bygger på. I hvert
fall gjelder det for mange lærere i skolen; barnehagelærere ville nok tenkt
annerledes.
I boka
understreker barne- og ungdomspsykiater Charlotte Lunde og nevrobiolog Per
Brodal lekens betydning for barns utvikling. Samtidig viser de hvordan gode
intensjoner – ofte institusjonalisert i skolesystemet – kan ødelegge barns
lærelyst. Boka er altså mat for tanken for alle oss som jobber i det norske
skole- og utdanningssystemet.
Lekens
dårlige kår i skolen
Evalueringa av seksårsreformen viser at leken har dårlige kår
i skolen. Lek var den vanligste arbeidsformen på førstetrinn i 2001. I dag er
lærerstyrte aktiviteter som høytlesing og gjennomgang av lærestoff, blitt
vanligere. Bokstavinnlæring har fått en mer framtredende rolle. Det gjør at
dagsrytmen har endra seg. Der elevenes timeplan før var fleksibel, preges den
nå av økter på 45 og 60 minutt.
Annen
forskning viser at «lekbasert læring» – enkelt sagt å bruke lek som metodikk
for å nå læringsmål – brer om seg. Altså en mer voksenstyrt «lek» der lærere
har satt rammer, innhold og mål for aktiviteten. Nevnte Per Brodal har utropt denne nyvinninga til
«en ulv i fåreklær» og mener den har lite eller ingenting med den frie leken å
gjøre.
Politikernes
lek med barnas tid
Jeg
hører ofte lærere i skolen si at det ikke er tid til fri lek. Altså lek der
barna setter rammer og innhold for aktivitetene selv; der elevene har frihet
til å selv gå inn og ut av leken.
Det er
interessant i lys av endringene på småtrinnet. Min forskning har vist at småtrinnet har est
ut. Seksårsreformen i 1997 medførte en økning på 600 timer. Fra 2002 til 2008
ble det lagt til nye 500 timer på småtrinnet.
En
tiåring i dag har hatt to år mer undervisning – målt i timer – enn foreldrene
hadde da de var på samme alder.
Det har
foreløpig ikke vært politisk interesse for å undersøke timetallsøkningen. Vi
vet derfor lite om hva timene brukes til. Evalueringa av seksårsreformen går likevel
langt i å antyde at timetallsøkninga ikke har kommet leken til gode.
Lekens
betingelser
Signaler
det siste året har likevel gjort meg håpefull. Det virker som at leken
begynner å få større
anerkjennelse og bedre betingelser i skolen. Mange skoleledere og lærere har kontaktet meg for å si at
de er takknemlige for at jeg har gjort dem oppmerksom på at de har god tid. «Vi
har jo god tid til å synge og leke!», som en barneskolelærer i Trondheim sa til
meg.
I den sammenhengen kan den økte tidsressursen på småtrinnet
være en gave, siden det gir en mulighet til å tenke helhetlig. Mer tid på
småtrinnet gjør at det er stort rom for fri lek, pauser, mat og påkledning ved
siden av bokstaver og tall og alt imellom.
En romslig timeplan gir mulighet til å planlegge dagen slik
at balansen mellom voksenstyrte aktiviteter og den frie leken ivaretas. I hvert
fall hvis vi anerkjenner at barns egenstyrte aktivitet er verdifull for barns
utvikling.
Referanser
Bjørnstad, E. T. Myrvold, C. P. Dalland og S. Hølland
(2022). «Hit
eit steg og dit eit steg» - sakte, men sikkert framover? En systematisk
kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse. Oslo: Oslomet
Djupedal, E. F. (2022). På skuldrene til de minste:
timefordelinga som verktøy for å skape framtida. Nytt norsk tidsskrift,
39(1).
Djupedal, E. F. (2022). På skuldrene til de minste – et
utdrag. Hentet 9. august 2023 fra https://elisedjupedal.no/2022/10/06/pa-skuldrene-til-de-minste/
Lunde, C. & P. Brodal (2022). Lek
og læring i et nevroperspektiv: hvordan gode intensjoner kan ødelegge barns
lærelyst. Oslo: Universitetsforlaget