Vi må la de yngste elevene bruke energien sin og stimulere til læring gjennom aktivitet, skriver Marit Knutsdatter Strand.
Ill.foto: Mostphotos
Seksåringer trenger lek for å lære
Debatt: Flere ansatte per elev styrker lærernes og pedagogenes mulighet til å la barna utfolde seg i mer fri lek i trygge rammer.
Skolestart og seksårsreformen har ikke blitt slik det var ment. Leken
må få større plass fordi seksåringer trenger lek for å bli trygge og lære. Senterpartiet
fremma forslag om å evaluere seksårsreformen i Stortinget og vant fram våren
2018. OsloMet-forskere avslutter evalueringa av effektene av seksårsreformen i
2024, men har presentert foreløpige funn i en delrapport seinest 17. oktober.
Ett av hovedfunnene er at seksåringene ønsker mer lek i skolen.
Våren 1994 inngikk Senterpartiet et kompromiss med Arbeiderpartiet om
innholdet i seksårsreformen. Kompromisset baserte seg blant annet på følgende
prinsipper: 6-årstilbudet skal være et førskoleår, basert på lek. Tradisjonell
klasseromsundervisning skal unngås. I 6-årstilbudet skal det gis forberedende
innføring i tall, bokstaver, lesing og skriving. Det skal være 18 barn per
pedagog. Antall pedagoger og bemanning skal være en mellomting mellom barnetrinn
og barnehage. Gjennomsnitlig 20 timer per uke og det skal etableres SFO for
alle som har behov for det. Kommunene skal ha full kompensasjon for de
merutgifter som reformen medfører (…).
Når Høyre og Arbeiderpartiet gikk inn for skolestart for fem- og seksåringer
i 1997, gikk Senterpartiet imot fordi vi mente at forutsetningene ikke var
oppfylt. Blant annet gjaldt dette å kompensere for merkostnadene i kommunene ved
reform ‘97, og sikre rammene for lærernes jobb og tilbudet til barna. Nå veit
vi litt om hvordan det gikk.
Forskerne fra OsloMet peker på at barn trenger å leke i organiserte og
uorganiserte former, og at leken er viktig for at barna skal danne vennskap. Med
gode vennskap får barna trygghet, og tryggheten gir motivasjon til å gå på
skolen og lære. Gjennom å legge grunnlaget for en sterk indre motivasjon fra
skolestart, danner vi grunnlaget for god læring gjennom hele skoleløpet.
Skolen må tilpasse seg elevene
Vi må sikre at ikke kriblende kropper blir tvunget til stillesitting
over for lang tid. Vi må heller la dem bruke energien sin og stimulere til
læring gjennom aktivitet. Skolen må tilpasse seg elevene, ikke motsatt.
Regjeringa har tatt de første stega på vei bort fra Høyres smale skole
som hemmer læring. Obligatorisk språkkartlegging i barnehagen og ekstra
naturfagstime har vi stoppa. Sia 1990 har 1359 nye timer kommet inn i skolen.
De fleste nye timene er i norsk og matematikk, og andelen praktiske fag som
kunst og håndverk er blitt mindre. Fag- og timefordelinga må bli endra.
Et grep i statsbudsjettet for 2024 er at Sp/Ap-regjeringa foreslår
8 milliarder kroner over 8 år til for eksempel sløydsaler, håndverksrom og
musikkrom. Flere barneskoler vil da bli bedre tilrettelagt for praktiske og
aktive læringsmetoder.
Flere ansatte per elev
Vi prioriterer også kommuneøkonomien slik at vi kan få flere ansatte per
elev. Det styrker lærerne og pedagogenes mulighet til å la barna utfolde seg i
mer fri lek i trygge rammer. For vi veit at ved å styrke lærernes mulighet til
å utøve yrket sitt, styrker vi barnas læring og trivsel. Derfor prioriterer vi
også tid og tillit til lærerne, der Senterpartiet mener vi bør fjerne pålegg om
unødvendig testing og rapportering.
Senterpartiet er i gang, men langt fra ferdig, med å styrke lærerne og
skolenes muligheter for å legge til rette for mer lek. Høyres ensidige fokus på
«mer læringstrykk» fortrenger det fem- og seksåringer som begynner i skolen
trenger for å lære: lek.