Ill.foto: Utdanning
Tiltak mot vold og trusler i skolen
Debatt: 26 prosent av grunnskolelærerne oppgir at de har vært utsatt for vold eller trusler på arbeidsplassen. Dette er fire ganger høyere enn for yrkesaktive ellers i samfunnet.
Det er igjen tid for skolestart. Ulike barn og unge skal
fylle pulter og klasserom over hele landet. Noen forventningsfulle, og noen
allerede lei. Noen skal inn i samme klasse som før sommeren, og noen skal bli kjent
med nye klassekamerater og nye voksne – med ett felles mål: Håpet om å passe
inn og bli sett. Vi mennesker ønsker å bli sett, og gitt en plass og rolle i
fellesskapet. En tro på at jeg er viktig.
For å oppnå dette for alle, er det behov for nok voksne. Nok
voksne med ulike profesjoner og dermed ulikt fokus. Slik det er nå, er det for
få voksne i klasserommet. For få voksne som ser hva akkurat den gutten eller
den jenta trenger. For få voksne og for mange som kjemper om den lille
oppmerksomheten.
Når du ikke er sikker på din verdi i fellesskapet, eller
kjenner på en avmakt, en maktesløshet i forhold til det ikke å ha kontroll på
eget liv, noen andre bestemmer og setter reglene, da blir en frustrert, sint og
redd. Da må frustrasjonen ut på en måte. Man finner noen å stå på for å klatre
høyere selv. Noen å trykke ned. Noen å slå for å bli sett. Skape en uro i
klasserommet for å være den som setter dagsorden, og for å dra fokus bort fra
at en selv ikke kan eller får til.
Andelen avviksmeldinger om vold og trusler mot ansatte i
skolen øker raskt. Blant grunnskolelærere oppgir 26 prosent at de har vært
utsatt for vold eller trusler på arbeidsplassen. Dette er fire ganger høyere
enn for yrkesaktive ellers i samfunnet, ifølge Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI).
Hele 8 av 10 fagarbeidere sier de har vært utsatt for vold og trusler, vider en
undersøkelse i regi av Fagforbundet.
Arbeidstilsynet definerer vold og trusler som hendelser hvor
arbeidstaker blir fysisk eller verbalt angrepet i situasjoner som har forbindelse
med deres arbeid, der volden eller trusselen har til hensikt å skade. Det er
viktig å forstå intensjonen bak for å forebygge vold og trusler. Ansatte i
skolesektoren er i hovedsak utsatt for relasjonelle vold og trusler. Disse
utløses av for eksempel følelser som frykt, forvirring eller frustrasjon,
kommunikasjonssvikt og manglende grensesetting. Rett og slett en følelse av
avmakt.
For mange elever og for få voksne
Da er vi inne i klasserommet igjen. Der det er altfor mange
elever, altfor mange individuelle behov og altfor få voksne. Konsekvensene av
utageringen kan være utbrente sykmeldte voksne, større gjennomtrekk på de
voksne og enda mer utrygge barn som utagerer. Oppå dette er også den latente
volden, den elevene rundt opplever, når de sitter der og er redd for å få et
slag, spark, ukvemsord eller en stol i hodet.
Sikkerhetsutstyret til både ansatte og barn må være på plass
i slike tilfeller. Gode rutiner og systemer for å kunne melde fra må på plass,
og alle skal tas på alvor når det meldes. Dette er arbeidsgivers og skoleeiers
ansvar. Risikovurderingen må foretas på lokalt plan. Leder må sørge for at den
utføres, men alle må bidra inn til en god vurdering. Det må settes av nok tid,
det må øves og legges til rette for et godt psykososialt arbeidsmiljø.
Det er de ansatte som er nærmest klassen som må si noe om
hva som kan gjøres. Tillitsvalgte og verneombud har sentrale roller for å påse
at arbeidsmiljøloven følges, og sørge for at det systematiske arbeidet følger
lov og avtaleverk. Tillitsvalgte har en viktig rolle i forebyggingsarbeidet og
i etterarbeidet med kollegastøtte. Skolenes landsforbund setter søkelys på
dette, og starter med arrangementet vårt «Må vi bare tåle det – vold og trusler
mot ansatte i skole og barnehage» på Arendalsuka.
Vold og trusler skal ikke behandles som et problem bare for
den enkelte arbeidstaker, men som et arbeidsmiljøproblem som angår hele
virksomheten. Vi tillitsvalgte vil være med på å finne tiltak mot dette!