Ill.foto: Mostphotos
Alle elever vil, og pedagogene kan hjelpe dem å få det til
Debatt: Løsningen på å skape en god skole for alle ikke er å tilføre skolen ulike yrkesgrupper.
I disse dager kan en stadig lese debattinnlegg
og kronikker om utfordringer i norsk skole knyttet til vold, trusler og
skolevegring. Løsningen på det hele synes i stor grad å knyttes opp til at det
må ansettes flere hender, og at det må komme andre yrkesgrupper med annen
kompetanse inn for å kunne håndtere de utfordringene som lærerne står i.
Læreren sitter med en opplevelse av at det er
mange roller de skal dekke, og at de dermed ikke får gjort sin jobb, fordi mye
av tiden går til å gi utviklingsstøtte til de sårbare elevene.
Innleggene bærer preg av at det blir fokus på
de som strever med følelsesregulering. Dette beskrives som et økende problem.
Læreren kjenner på en maktesløshet og går med tanker om at andres yrkesgrupper
besitter en kompetanse, som må til for å kunne hjelpe de elevene som utfordrer.
Vi vil hevde at løsningen på å skape en god
skole for alle ikke er å tilføre skolen ulike yrkesgrupper. For å kunne møte
elever med forutsigbarhet og trygghet, er det avgjørende at voksne har et
felles språk og en felles forståelse. Dette blir mer krevende å manøvrere seg
i, når de som skal utøve støtten i hverdagen har ulik utdanningsbakgrunn og
ulikt kompetansenivå.
På Kleivane skole i Sandnes er vår tanke at læreren, med
innsikt i den nevrosekvensielle modellen, har det som trengs for å kunne støtte
alle barn i sin emosjonelle og faglige utvikling. Vi ser det som avgjørende at
elever som strever får sin utviklingsstøtte av læreren som også skal være den
trygge voksne inne i klasserommet. Sårbare elever kan ikke outsources til
andre, eller skilles fra flokken.
Når skolen blir et aktivitetssenter
Vi har sett utallige eksempler på at
aktiviteten utenfor klasserommet ofte er preget av det vi kaller
relasjonsbygging, ved å gjøre kjekke ting. Dette kan eksempelvis være tur i butikken, spille spill,
snekre på sløyden, formingsaktiviteter, steking av vafler/lage mat, osv.
Dette tenker vi blir misforstått godhet. Skolen blir da et aktivitetssenter
uten mål og mening.
Det blir lite fokus på å trene opp ferdigheter som barnet
trenger for å lykkes i fellesskapet. Vi vil også hevde at opplevelsen av
utenforskap øker, og skaper psykisk uhelse. En viktig del av det å bygge en god
og trygg relasjon handler om å vise at jeg er med deg og tåler deg både i gode
og vanskelige dager.
For å kunne skape en skole hvor alle elever
har mulighet til å lykkes må vi jobbe på systemnivå. Lærerne har, med sin kompetanse og erfaring, en unik mulighet til å planlegge for en undervisning
der alle har mulighet til å delta og oppleve mestring ut ifra sine evner og
forutsetninger. Vi mener at god undervisning er god regulering.
Alle vil, men alle får det ikke til. I vår
praksis ser vi tydelig hvor viktig tilhørighet til klassen er for å bli den
beste versjonen av seg selv. For at en elev skal være inkludert, må det være en
opplevd tilhørighet, mulighet til å være aktivt deltakende i
læringsaktivitetene, og kunne medvirke i skolehverdagen, det er ikke nok å være
en del av det sosiale fellesskapet i friminuttet.
Tilpasset opplæring – skolen har mye å gå på
Det er vår påstand at skolen har mye å gå på
når det gjelder tilpasset opplæring. Mangel på tilpasset opplæring gjør at flere
barn opplever at de ikke mestrer skolehverdagen, som igjen kan føre til
utfordringer knyttet til emosjonell regulering. Opplevelsen av å daglig å
skulle utføre arbeidsoppgaver en ikke mestrer, fører til skam, usikkerhet,
kjedsomhet, redsel for å mislykkes, manglende selvtillit og dårlig selvfølelse.
I arbeidslivet ville løsningen være å bytte arbeidsplass eller å bli sykemeldt.
Denne muligheten har ikke barn. Dette i seg selv bidrar til økt risiko for
psykisk uhelse, og at barnet utvikler uhensiktsmessige mestringsstrategier for
å beskytte seg selv. Vi har for mye fokus på å ytreregulere elevene inn i den
rammen svært mange elever ikke har mulighet til å være i. Når elevene ikke
håndterer den undervisningssituasjonen de tilbys, blir ansvaret ofte lagt på
barnet. Lærerne må få undervise og de som ikke klarer å innordne seg må
håndteres av andre yrkesgrupper.
På Kleivane skole har rektor en ny tanke. Her
er det pedagoger som jobber med hele mennesket. Etter to år i drift ser vi nå
at elevene som tidligere viste store utfordringer knyttet til emosjonell
regulering er en del av klassefellesskapet. Vi ser tydelig at deltakelse i
flokken har en helbredende effekt i seg selv. Hvis en skal prioritere flere
stillinger inn i skolen, bør disse midlene gå til stillinger knyttet til
kompetanseheving og implementering med utgangspunkt i den nevrosekvensielle
modellen, på den enkelte skole.
Denne modellen gir viktig kunnskap om hjernens
utvikling og fungering, og hvordan stress påvirker barnets fungering og
kapasitet for læring. Denne forståelsen gir oss også verktøy for å jobbe
forebyggende både på individ og systemnivå. I stedet for å arbeide med «brannslukking»,
kan vi da bygge opp en kompetanse som bidrar til å styrke den psykiske helsen
hos barn og unge.
I Sandnes kommune sier vi: «Alle elever er våre». Skal vi
klare å jobbe på en måte som inkluderer alle, er det avgjørende at det er
læreren, med sin relasjon til alle elevene, som vil kunne hjelpe barnet med å
lykkes i klasserommet.
*) Dette innlegget ble først publisert på Aftenbladet.no