– De voksne lager problemer for venner i barnehagen
Barnehagelærer Sondre Bjaberg blir blank i øynene når han forteller om praksisen enkelte barnehager har med å splitte venner. – Det er hjerteskjærende. Vi som voksne ville jo aldri godtatt noe sånt, sier Sondre (49).
Sondre Bjaberg skrev et innlegg om temaet, som ble delt i sosiale medier. Det handlet om at enkelte barnehager bryter opp gode venner og ikke lar dem sitte sammen, være sammen og leke sammen, dette er noe som opptar ham.
– Hvorfor er det å skille venner en av de mest brukte løsninger på utfordringer i barnegruppa? Det er et viktig tema vi som jobber i barnehage må diskutere.
Bryter bånd
Praksisen blir ofte forsvart med at barn skal lære seg å knytte bånd til andre barn.
– Da tar de fra dem verdien av å oppleve ekte venner. Jeg blir angrepet etter det innlegget, med at jeg ikke tenker på de som ikke har venner. Det er en annen diskusjon. Det er selvfølgelig grusomt å ikke ha venner og noe vi voksne må ta tak i, men det å oppleve å få en venn er så verdifullt. Hvorfor skal vi voksne ødelegge det?
Sondre Bjaberg har jobbet som barnehagelærer i flere tiår. Han lager pod om ulike temaer som opptar han i barnehagen sammen med Trond Kristoffersen, podden heter Tidligvakt.
– Vi har laget flere podder om venner. Det har vært så lærerikt. Trond forklarte meg at venner som ikke er bra for deg, de som isolerer deg og blir sjalu når du er sammen med andre. De er jo ikke orntlige venner. Skikkelige venner vil hverandre godt.
Professor Anne Greve som har forsket på vennskap, sier at det det finnes ingen god grunn for å skille venner i skole eller barnehage.
Den hemmelige hytta
Vi er med barnehagegruppa til Sondre på tur i Årvollskogen som ligger i Lillomarka i Oslo. Jenter og gutter i alderen fem til seks år viser oss veien inn i skogen til den hemmelige hytta. Den de mener det bare er de som kjenner til.
På veien er det faste stopp, for veien opp er til tider bratt, og noen bein går saktere enn andre. Et av stoppene er ved grevlinghiet.
– Her bor det en ordentlig grevling. Her er veien den går når den skal ut, forklarer Sondre og viser barna hvor den pleier å gå.
Vel fremme ved hytta, som ikke har vegger på alle kanter, men er utstyrt med vedovn og en gapahuk der det er tørt og fint, begynner barna å leke med sitt. To av jentene bistår Sondre med å gjøre opp bål.
– Vi gjør alltid opp ild. Så lenge det er tillatt med bål gjør vi det, ellers så bruker vi ovnen. Det å sitte rundt et bål og snakke og være sammen er en god måte å føre samtale på. Det er bevist og forsket på. Jeg ser også barn som sitter rundt bålet og er sammen på en annen måte enn ellers, forteller barnehagelæreren som liker å ta med barna ut på tur.
Prioritere venner
– Tenk så godt det er å komme i barnehagen når det er noen som sitter og venter på akkurat deg. Det er jo godt å oppleve, sier Sondre.
En av jentene i gruppa fikk i dag lov å velge selv om hun ville på tur eller ikke. Hun valgte å bli igjen i barnehagen.
– Det er viktig at hun fikk velge selv. Hennes bestevenn hadde vært borte fra barnehagen en hel uke og kom i dag. Da ville hun heller være i barnehagen sammen med vennen sin. En hel uke er lenge å være uten sin beste venn, så da fikk hun lov til det, forklarer barnehagelæreren.
Han er opptatt av at vi må kunne snakke om ting.
– Det er ikke sikkert at du får en god venn eller en kjæreste, men vi må kunne snakke om det. Noen har kanskje ikke bestemor, mens en annen er veldig opptatt av sin. Vi må kunne snakke om det fordi om ikke alle har det.
Ingen skal være alene
Sondre Bjaberg har mange jern i ilden. Han holder også foredrag, og skal snart ha et om nettopp venner.
– Det er mange som pleier å bryte opp venner for å få ro. Det er ikke greit. Vi verken kan eller skal love eller forvente at alle skal være venner, men vi skal lære barna viktigheten av å ta vare på hverandre, forholde seg til hverandre på en god måte og med respekt.
Sondre sier det handler om medmenneskelighet å bry seg om hverandre. Det er noe helt annet, og det må vi begynne å ta på alvor at venner skal få være sammen.
– Det å ha en venn gir gode muligheter for en fantastisk barndom, men kan det bli et press? Tåler vi som voksne å se at noen blir avvist? Og hvordan definere vennskap? Jeg opplever ofte at foreldre kan si: «Har barnet mitt venner?» Da er det så viktig å være bevisste på at det å ikke ha en venn ikke er ensbetydende med det å være alene, sier Sondre Bjaberg.
– En skal ikke bryte opp gryende vennskap, det samfunnet vil ikke jeg være med i, sier barnehagelæreren som selv har seks barn.