Stian Lysberg Solum
Regjeringens forslag vil føre til at flere elever blir stående utenfor skolen
Debatt: Jeg oppfordrer alle til å støtte friskolenes kampanje for å beholde de økonomiske rammevilkårene som vi har i dag.
Kjære Kari Nessa Nordtun
Jeg er steinerskolelærer. Jeg er sterkt
kritisk til regjeringens forslag om å endre finansieringsmodellen for
friskolene.
Jeg har jobbet i to ulike friskoler de siste
20 årene; Nyskolen i Oslo og Steinerskolen i Bærum. Nå er jeg ansatt på
Steinerskolen i Vestfold. Jeg har sett at friskolene gjør en viktig jobb for
barn og unge som ikke har lyktes i den offentlige skolen. Vi får ofte elever
som har blitt mobbet, som har hatt negative erfaringer med spesialundervisning,
eller som rett og slett ikke har fått den oppfølgingen de trenger. Vi jobber
hardt for å hjelpe disse elevene å finne tilbake til skolen og fullføre
grunnskolen.
Friskolene tilbyr dessuten et viktig
pedagogisk alternativ til den offentlige skolen. Nyskolen i Oslo er en
demokratisk grunnskole med egen læreplan i demokrati og demokratisk deltagelse.
Det er unikt i norsk sammenheng. Montessoripedagogikken bygger på et syn hvor
barnet er i sentrum. Et syn der sosial, emosjonell, fysisk og intellektuell
utvikling anses som like viktige.
Målet i steinerpedagogikken er at barn og
unges individualitet skal styrkes og sosialiseres på en slik måte at de i
voksen alder kan forholde seg til verden ut fra egen trygghet, selvstendig
dømmekraft, levende kunnskaper og personlig initiativ.
Felles for disse er at de er ideelle skoler,
og verken kan eller skal tjene penger på å drive skole.
Friskolene må allerede drive skole for mindre
penger enn de offentlige skolene. Hvis regjeringens forslag til ny
tilskuddsmodell blir vedtatt, vil det ramme 1.-10.-skolene særlig hardt: De vil
få 30% mindre i tilskudd enn i år. I verste fall må vi legge ned
ungdomstrinnet. Er dette noe du ønsker, Nordtun?
Da du tiltrådte som minister uttalte du blant annet at du vil gjøre skolen enda
bedre og at det viktigste for deg er det som er viktigst for barn og unge. Du
sa også at å løfte dem som har minst, var viktig for deg. Hva betyr det i
praksis?
Dette står nemlig i grell kontrast til
regjeringens forslag om å endre finansieringsmodellen for friskolene. Den vil
det motsatte. Denne modellen vil ikke løfte de som har minst, den vil gjøre det
mye verre å drive alternative skoler i Norge.
Private skoler mottar 85 % av kostnadene per
elev fra staten. De resterende 15 % må dekkes av skolene selv ved hjelp av
foreldrebetaling, dugnader og annet. Pluss, og dette er viktig: de betaler
husleie og har ikke strømstøtte. Det er dyrt å drive privatskole. Veldig,
veldig dyrt.
Privatskoler med anerkjent pedagogikk har
livets rett! 30.000 mennesker har skrevetunder på et opprop for landets privatskoler.
30.000 mennesker ønsker mangfold og valgfrihet. Tallet er omtrent det samme som
antallelever i private skoler i Norge. Utgjør disse
elevene en reell risiko for at det vil få negative konsekvenser for den
offentlige skolen.
De som mener at friskoler er skadelige for
norsk skole, må kunne dokumentere at det faktisk er tilfellet. De må kunne vise
at det er en negativ effekt på de elevene som går i den offentlige skolen, hvis
noen elever velger å gå på en friskole.
Jeg mener at regjeringens forslag vil gjøre
det vanskeligere for friskolene å ta imot disse elevene. Det vil føre til at
flere elever blir stående utenfor skolen, og det vil være en tragedie for
samfunnet.
Onsdag 8. november møtes vi til demonstrasjon i Oslo. Jeg håper du har
anledning til å komme!
Jeg oppfordrer alle til å støtte friskolenes
kampanje for å beholde de økonomiske rammevilkårene som vi har i dag. Dette er
en viktig kamp for å sikre at alle barn og unge har mulighet til å få en god
utdanning.