Foto: Jørgen Jelstad
Resultatskolen er ikke en kunnskapsskole
Debatt: Lærerne må nå samle seg om en felles anstrengelse for å dempe prøve- og testpresset.
Alle de politiske partiene har de
siste to tiårene prioritert en utdanningspolitikk som har skapt det jeg velger
å kalle «resultatskolen.» Vi må få politikere ut av dette smale sporet og velge bort vurderingsformer som vi sammen
mener er unødvendige og uheldige for elevene.
Resultatskolen, eller
konkurranseskolen, prestasjonsskolen eller hva du velger å kalle det, er et
produkt av mye god vilje og gode intensjoner. Men det er også et naivt håp om
at det komplekse – altså at kunnskap, læring og danning kan måles og
sammenliknes. Dette har ført til at vi har stadig større mengder data som har
relativt liten verdi for å utvikle skolen og barnehagen.
Samtidig i denne «resultatskolen» opplever
elevene økende grad av skolestress og manglende tilhørighet og fellesskap. Det
hviler alltid et tungt etisk ansvar på lærere. Vår lojalitet skal alltid ligge
hos elevene. Når vi nå ser at «resultatskolens» bivirkninger ikke tjener
elevene vil vi sette ned foten. Vår undervisning skal ikke tjene politikernes evige
jag etter resultater, vår undervisning skal tjene elevenes beste.
«Resultatskolen» som fenomen omfatter
både barnehage og skole. Siden 2000-tallet er det viktigste utfordringsbildet i
utdanningspolitikken blitt definert som at elevene og barnehagebarna
under-presterer:
Elevene leser for dårlig,
barnehagebarna har for dårlig språk, og alle er for dårlige i matte! Til og med
toåringene i Norge henger etter andre europeiske småbarn i matte skal vi tro ….
De er dårligere på telling enn jevnaldrende i andre land. Til gjengjeld er de
hakket bedre i geometri. Vi snakker om to-åringer!
Tiltak for å heve prestasjonene
Myndighetene har møtt elevenes og
barnas antatte underprestering med mange tiltak:
- En kompetansebasert læreplan som gir tydelige
kompetansemål og vurderingskriterier som hver elev kan vurderes opp mot.
- I barnehagene lager eierne progresjonsplaner
og kjøper inn stimuleringspakker og som skal gjøre barn til elever. Programmene
gir forenklete svar på komplekse utdanningsområder som sosial kompetanse og
språkutvikling, og de er konstruert for å gi bedre prestasjoner på tester.
- Vi har fått nasjonale sentra for de
kompetansene som myndighetene anser som viktigst, disse arbeider med å legge
til rette for hyppigere kartlegging, testing og annen vurdering.
- Ledere og skoleeiere er skolert i en
resultatorientert ledelsesform.
- Lærere har fått systematisk videreutdanning
innenfor politisk utvalgte kompetanser.
- Elevene har fått flere timer som de kan øve på
akkurat disse kompetansene- faktisk har de fått to hele skoleår ekstra før de
fyller 11 – hvis vi sammenlikner med hva de hadde før 1997.
«Resultatskolen» virker ikke
Etter 20 år med harde anstrengelser ser vi likevel at elevenes resultater endres svært lite. Prøitz-utvalget,
som har prøvd å skaffe seg et overblikk over prøve- og testtilfanget i norsk
skole, kan for eksempel ikke se noen vesentlig utvikling av barnas resultater
på nasjonale prøver. Internasjonale tester som PISA og TIMMS viser omtrent det
samme – det er over år bare ganske små forskjeller. Selv ikke to ekstra skoleår
med undervisning har altså endret elevers resultater i særlig grad.
Test- og prøveregimet koster mange
penger, men gir i liten grad informasjon som lærere kan bruke for å bedre
undervisningen. Undersøkelser viser også at skoleledere og skoleeiere i liten
grad bruker datamaterialet i sin styring av skolen. Argumentene for å
opprettholde dette systemet blir stadig dårligere. Den indre logikken er at
kunnskap om elevenes resultater vil bidra til at det settes inn nødvendige
tiltak, og at disse i sin tur skal bedre prestasjonene. Vi vet nå at det ikke
er en slik sammenheng.
«Resultatskolen» legger ansvaret på
eleven
Det ser dessverre ut til at dette
systemet også skaper uønskede bivirkninger. Vi ser på ulike undersøkelser at
barn og unge i tiltakende grad opplever skolestress, skolevegring og manglende
mestring. PISA-undersøkelsen viser for eksempel at andelen elever som opplever
at de ikke har en viktig plass i fellesskapet, har skutt i været.
Det er ikke vanskelig å forestille seg
at det å være elev i skolen i dag kan oppleves som stressende. De hyppige
vurderingene av elevenes kompetanse, ispedd en forventning om at elevene
kontinuerlig skal vurdere seg selv, setter elevene under et ønsket og forventet
læringstrykk. Flere psykiatere har ropt et varsko om at dette er en
livssituasjon som kan skade barn og unges helse.
Søkelyset er nå på den enkelte elevs
prestasjoner, og vi har i mindre grad prioritert å jobbe for bedre og mer
meningsfulle fellesskap. Jeg vet at mange lærere også mistrives i denne
«resultatskolen» og at denne skolen undergraver motivasjonen deres for å søke
seg til og bli i læreryrket
Mindre kunnskap i «resultatskolen»
Så må det sies at ingen har gått inn
for å redusere elevenes trivsel, på bekostning av læring. Ønsket har hele tiden
vært mer kunnskap og mer læring, til beste for både elever og samfunn. Men det
er altså ikke det som har skjedd. Prøitz-utvalget peker på at test- og
prøveskolen har bidratt til en smalere kunnskapsforståelse, og til
målforskyvning. Utallige fagpersoner har pekt på dette tidligere.
Smalere kunnskap betyr i denne
sammenheng, mindre kunnskap. Elevene skårer omtrent som før på det man
har villet stimulere, samtidig som man har nedprioritert mange emner, fag,
kompetanser og kunnskap. Dette skaper en mer kunnskapsfattig skole – og det gir
elever færre muligheter til å mestre – færre områder å lykkes på. Ingen har
ønsket dette!
Lærere vil bruke etikken
Det vil fortsatt være noen politikere som tviholder på
resultatskolens prøver og tester. Vi kommer fortsatt til å se politikere som
vil skylde på politiske motstandere for en liten nedgang i en eller annen
måling, eller rose seg selv for en liten oppgang. Det er imidlertid uhyre liten
sannsynlighet for at noen av disse resultatene kan spores til partienes
politikk.
Vi kan ikke lenger la politikere bruke elevene i en blame-game,
som ikke egentlig har noen annen hensikt enn å fremme eget partis framgang.
Derfor må lærere nå samle seg om en felles anstrengelse for å dempe prøve- og
testpresset. Det kan vi gjøre på to måter: Vi kan aktivt påvirke politikere til
å komme seg ut av resultatskolens smale spor, og vi kan velge å ikke bruke
vurderingsformer som vi sammen mener er unødvendige og uheldige for elevene.