En fersk FHI-studie viser at barn med ADHD gjør det betydelig dårligere enn andre barn. FHI foreslår å sette inn tiltak.
Ill.foto: Maja Ljungberg Bjåland
Barn med ADHD gjør det betydelig dårligere på skolen enn andre barn
ADHD gir størst utslag i karaktersnittet hos jenter og barn av høyt utdannede foreldre, viser studie. Det er størst avvik i de teoretiske fagene.
Barn med ADHD har mye lavere karakterer i alle ungdomsskolefag enn snittet for de andre barna, også i de praktiske fagene som kroppsøving og kunst og håndverk, viser en ny studie fra Fokehelseinstituttet (FHI).
De samme barna har et karaktersnitt på 3,24 etter ungdomsskolen, mens snittet for andre barn er på 4,16. Det er i de teoretiske fagene at barn med ADHD ligger mest bakpå, med karakterer som ligger 0,85 under snittet.
Les også: Diagnostisering av ADHD – perspektivet bør utvidast
Størst utslag for jenter
Studien viser også at ADHD gir størst utslag i karaktersnittet for jenter og barn av høyt utdannede foreldre. Det utjevner likevel ikke kjønnsforskjellene i karakterer. Jenter har generelt bedre karakterer enn gutter, og det gjelder også barn med ADHD.
– Jenter med ADHD ligger lenger etter andre jenter rent karaktermessig enn gutter med ADHD som sammenlignes med andre gutter, forklarer stipendiat Hans Fredrik Sunde ved FHI.
Et annet funn er at barn med ADHD som har høyt utdannede foreldre – altså minst en forelder med en mastergrad – har i snitt høyere karakterer enn barn uten ADHD, hvor begge foreldrene ikke har fullført videregående.
FHI: – Nyttig å sette inn tiltak
– Funnene tyder på at brede tiltak vil være nyttig. Ettersom det er begrensede ressurser i skolene, kan det være mest effektivt å sette inn tiltak på de mest teoretiske fagene ifølge vår undersøkelse, sier Sunde.
Med i undersøkelsen var 344.152 norske barn født mellom 1997 og 2002. 51 prosent var gutter, og 13.800 av barna var diagnostisert med ADHD.
(©NTB)