Jo Boaler er professor ved Stanford og
foreleser over hele verden i hvordan man kan undervise i matematikk på en slik
måte at flest mulig elever skal lykkes.
Annonse
Hennes metode går ut på at elevene skal
få en annen erfaring med matematikk enn de tradisjonelt har hatt. Det dreier
seg om å unngå tidspress, få anledning til å jobbe samen og få erfaring med å
bruke mange ulike metoder. 17. januar var hun en av hovedattraksjonene ved
RealfagOSLO25, der en stor gruppe matematikklærere fra Oslo var samlet.
– Mens man i andre fag
som fysikk og kjemi tenker på eksperimenter, tenker ikke elevene på matematikk
som noe man skal eksperimentere med, sier hun.
Videre legger hun vekt
på at elever skal kunne utfordre hverandre, kreve svar av hverandre, slik at de
blir tvunget til å tenke grundigere over det de gjør. Hun refererer til
hjerneforskningen og legger spesiell vekt på at elevene skal lære å bruke den visuelle
delen av hjernen.
– Matematikere har
større aktivitet i de visuelle delene av hjernen. Hvis du tenker på matte som
bilder, så vil du gjøre det bedre enn om du bare tenker på matte som tall, sier
hun.
Kampen om algoritmene
Men noe av det som har vakt mest motstand
blant enkelte grupper i USA, er hennes syn at man skal være forsiktig med å
introdusere matematiske algoritmer for tidlig i opplæringen, altså
tradisjonelle oppsett for eksempelvis multiplikasjon, addisjon osv.
– Når elevene først har
lært matematiske algoritmer, så viser det seg at det blir vanskelig for dem å
tenke konseptuelt. Forskning viser at de i stedet tenderer mot å bare tenke
innenfor algoritmen, sier hun.
Ifølge Boaler er burde
det ikke være noe spesielt provoserende med dette synet, ettersom dette er i
tråd med nyere forskning på matematikkdidaktikk, og har stor støtte i
fagmiljøet.
– Vi angir ikke et
stramt program, ettersom vi mener det er lærerne selv som skal velge hvordan de
skal gå fram, det er de som kjenner elevene best. Og jeg sier ikke at elevene
ikke skal lære seg algoritmer. Jeg mener bare at dette er noe som skal introduseres
litt senere i løpet, sier hun.
Foto: Tore Brøyn
En heksejakt
Motstanden mot henne tok av for alvor da hun
sammen med fire andre forskere hadde ansvar for å arbeide fram et matematisk
rammeverk (framework) for California.
Tilsvarende rammeverk blir utarbeidet hvert 7. år.
– Av en eller annen
grunn ble jeg utpekt som hovedfienden av en gruppe mennesker som ønsker å
motarbeide prinsippet om Diversity, Equity and Inclusion (DEI).
De første draps- og voldtektstruslene
kom etter at den kjente tv-verden Tucker Karlson la ut hennes navn og bilde på
sitt Fox News
Show, sammen med en
tekst som refererte til professoren «som mener at matematikk bør inkludere
sosial rettferdighet». Dette ble lagt fram som om hun hadde hevdet at «tall er
rasistiske».
– Mine motstandere startet
med å kritisere meg og min forskning i diverse aviser på høyresiden. Siden tok
det av på sosiale medier, der personer som Ted Cruz og Elon Musk også kom med
kommentarer. Neste skritt var at min arbeidsplass ved Stanford-universitetet
mottok anklager om at jeg skulle ha drevet med forskningsjuks, sier hun.
Anklagene var til dels
anonyme, og ble alle som én tilbakevist fra universitetet. Men nå har Boaler
fått tips om at hennes motstandere hennes er i ferd med å engasjere advokater,
og at det neste skrittet vil være rettssaker.
– Jeg aner ikke hva de
pønsker på, men jeg har kollegaer som sier at de kommer til å prøve seg med
rettssaker. Det er slik denne gruppen arbeider. De trenger ikke vinne
rettssakene, det er tilstrekkelig at de får sine motstandere til å bruke mye
tid og penger på å forsvare seg.
Sosial utjevning er truende
Så hva er grunnen til at hennes undervisning
blir oppfattet som så truende, og hva har dette med DEI å gjøre?
Boaler kan ikke si
sikkert hva det er med hennes metoder som er så provoserende. Men hun har en
teori om at det har noe med tanken om utjevning å gjøre.
Leder for Matematikk-senteret, Kjersti Wæge.Foto: Glen Musk
– I USA har
matematikkfaget fungert som et filter som sørger for at de som har råd til dyr
utdanning går videre, mens de som ikke har det, blir stående tilbake. Metoder
som sørger for at flere kommer gjennom, vil kunne oppfattes som truende. Mine
nettsider har hundre tusenvis av brukere, både elever, lærere og foreldre. Men
det fins en liten gruppe som ønsker status quo og som motarbeider oss aktivt,
og disse har stor makt, sier hun.
Boaler,
som opprinnelig er britisk, sier at hun fortsatt kommer til å kjempe for sitt
syn, men at det ikke er utenkelig at hun på et eller annet tidspunkt vil måtte
gi opp å arbeide i USA.
Vanlig i Norge
Kjersti Wæge er leder for Matematikksenteret
ved NTNU og er kjent med motstanden Jo Boaler har møtt i USA, og samtidig
forundret over hvordan dette kan skje.
– Boalers metode er
internasjonalt anerkjent og helt i tråd med måten vi jobber på ved
Matematikksenteret. Vi kaller det gjerne utforskende matematikkundervisning eller ambisiøs matematikkundervisning.
Men ifølge Wæge legger
man ved Matematikksenteret vekt på å unngå ytterpunktene når det gjelder de
ulike metodene.
– Selv om vi skal drive
utforskende matematikkundervisning, så skal elevene også øve. Det er ikke noe
absolutt skille mellom å jobbe utforskende og det å la elevene arbeide med
algoritmer. Ved å både jobbe utforskende og øve på oppgaver, ser vi at elevene
får en bedre forståelse for matematikk.
Annonse
Har en utjevnende funksjon
Wæge bekrefter at utforskende arbeidsmetoder
kan bidra til utjevning.
– Det som ofte er
utfordrende i matematikklassene, er det store gapet mellom de som trenger
ekstra støtte og de som løser oppgavene raskt. Vi har erfart at det å drive
utforskende matematikkundervisning kan bidra til å utjevne dette gapet, og at
man kan nå både de som trenger ekstra støtte, og de som trenger faglige
utfordringer samtidig, sier hun.
Hun nevner som eksempel et samarbeid
Matematikksenteret har hatt med University of Washington i Seattle i USA.
–
Vi klarte i løpet av tre år å bringe klasser som stilte på laveste nivå
innenfor matematikken, opp til det høyeste nivået i USA. Dette viser at metoden
kan være både effektiv og utjevnende.