De ble syke av skolebygget – reagerer på at Brenna ikke tar ansvar for skoleforfallet
Lærer Geir André Østensvik er skuffet over at kunnskapsminister Tonje Brenna mener kommunene må ordne opp i skoleforfallet på egenhånd. – Det blir bare en måte å legge saken død på, sier han.
Lærer Geir André Østensvik og kona, fagarbeider Lene Østensvik Mosling, fikk alvorlig astma av det dårlige inneklimaet på Askim videregående skole.
I 2022 fikk begge to godkjent sykdommen som en yrkesskade av NAV. De kommer aldri til å bli friske igjen.
Her kan du lese deres historie: – Der jeg hadde sittet hver dag i åtte år, kom muggsopp krypende ut av veggen.
– Vil ikke vanne ut ansvaret
Ifølge en beregning fra Multiconsult er vedlikeholdsetterslepet på norske skolebygg på rundt 100 milliarder kroner. Blant annet har over 800 skolebygg alvorlige mangler i anleggene som skal sørge for god inneluft. Titusener av elever og lærere går hver dag på jobb i klasserom med dårlig inneklima.
Denne uka behandlet Stortinget et forslag fra SV om å få på plass en oppussingsplan for Skole-Norge. Men flertallet på Stortinget vendte tommelen ned for en slik storsatsing, og kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) gjentok gang på gang i stortingsdebatten at det er et kommunalt ansvar å ordne opp.
– Det er lokale myndigheter som har ansvaret for dette, og jeg vil ikke bidra til å vanne ut det ansvaret gjennom grep vi tar fra Stortingets og regjeringens side, sa Brenna i Stortinget.
Hun fikk støtte fra regjeringspartner Senterpartiet, men også Høyre, Venstre, KrF og Fremskrittspartiet stemte mot. Kun SV, Rødt og MDG stemte for å få på plass en oppussingsplan.
Les også: Kommunene skal selv kontrollere forfalne skoler – mange setter godkjentstempel på alt
– Ansvarsfraskrivelse
Lærer Geir André Østensvik er skuffet over tafattheten til de nasjonale politikerne.
– Kommuner og fylkeskommuner har jo ikke penger til å gjøre det som trengs. Da kan ikke kunnskapsministeren fortsette å si at dette må kommunene ta seg av, sier han.
Han sier det eneste politikerne på Stortinget oppnår med dette er å legge ballen død, mens skolebyggene bare vil fortsette å forfalle.
– Det fremstår som et politisk mesterskap i å fraskrive seg ansvar, sukker Østensvik.
Han viser til at forslaget som var oppe i Stortinget kun handlet om å få kartlagt situasjonen for så å se på hva staten eventuelt kan bidra med for å løse problemene.
– Det ville kanskje ikke vært så dumt, når man ser hvor ille det er. Så er svaret fra ministeren bare et blankt nei, at det har de ikke mulighet til. Det bringer jo ikke noe godt med seg, sier han.
I en serie artikler har Utdanningsnytt skrevet om forfall og dårlig inneklima i hundrevis av norske skoler. Her finner du alle artiklene i serien Pusteproblemet.