Ill.foto: Lars Åke Andersen
Redd Barna: – Regjeringen må med på spleiselaget for å sikre forsvarlige skolebygg
Flertallet på Stortinget vendte tommelen ned for en oppussingsplan for Skole-Norge. – Mange elever, lærere og foreldre opplever at det ikke hjelper å si ifra, sier skolerådgiver i Redd Barna.
Før påske behandlet Stortinget et forslag fra SV om å sette i verk en oppussingsplan for Skole-Norge etter en serie artikler om hvor dårlig tilstanden er i mange kommuner.
Ingen har noen nasjonal oversikt over hvordan det står til med norske skolebygg, og oppussingsplanen skulle derfor begynne med å få kartlagt omfanget av skoleforfallet.
Men kun SV, Rødt og MDG stemte for en nasjonal oppussingsplan. Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) sa i Stortinget at dette er kommunenes ansvar.
– Det er lokale myndigheter som har ansvaret for dette, og jeg vil ikke bidra til å vanne ut det ansvaret gjennom grep vi tar fra Stortingets og regjeringens side, sa Brenna.
Les også: Vinduer teipet med gaffa, vond lukt og muselort på skrivebordet
– Svært bekymret
En rekke store organisasjoner sendte høringsinnspill i forbindelse med forslaget, og samtlige mente at det var på tide at staten griper inn med tiltak for å få bukt med et vedlikeholdsetterslep som ifølge en rapport fra Multiconsult er på rundt 100 milliarder kroner.
Redd Barna skrev i sitt høringsinnspill at de «er svært bekymret for tilstanden til norske skolebygg og
skolegårder over hele landet», og at det «må settes i gang systematisk kartlegging og oppfølging
av kvaliteten på skolebygg og fysisk læringsmiljø».
– Vi er skuffet over at det ikke ble flertall for saken, for
det er stort behov for en oppussingsplan som virkelig gir et løft for
Skole-Norge, sier skolerådgiver i Redd Barna, Anne Elin Kleva.
Hun forteller at de er mye ute på skolebesøk og ser at det
står dårlig til med mange skolebygg.
– Det er også en av tingene elevene selv ofte trekker fram
som et problem i skolehverdagen, sier hun.
– Ville ikke funnet seg i det
Hun understreker at både elever og lærere skal ha et
forsvarlig arbeidsmiljø.
– Dårlige ventilasjonsanlegg, dårlig drikkevann, mangel på
utstyr og forfalne bygg har negativ effekt på læringsmiljøet. Voksne på andre
arbeidsplasser ville ikke funnet seg i det de opplever på en rekke skoler. Men
mange elever, og også lærere og foreldre, opplever at det ikke hjelper å si
ifra, sier Kleva.
Hun tror stram kommuneøkonomi er hovedårsaken til at
skoleforfallet får fortsette flere steder. Kommuneorganisasjonen KS har også gitt klar melding til de nasjonale politikerne om at det er urimelig å forvente at kommunene kan ordne opp på egenhånd.
– En oppussingsplan for Skole-Norge vil være kostbart.
Derfor må regjeringen med på spleiselaget og sikre ekstra midler som er
øremerket trygge og forsvarlige skolebygg. I en slik satsing må det også være
krav om å sikre universell utforming, for på det området er det også store
mangler ute på skolene. Det er en mulighet til å slå to fluer i ett smekk, sier
Kleva i Redd Barna.