I den moderne utdanningsverdenen har inkludering blitt et
sentralt tema, hvor det å forstå og respektere ulike identiteter og kulturer er
avgjørende. Spesielt for tegnspråklige elever1 har dette spørsmålet om
inkludering blitt stadig mer presserende.
Historisk sett har disse elevene møtt
betydelige barrierer, fra språklige utfordringer til sosial isolasjon, noe som
har påvirket deres utdanningsmuligheter og livskvalitet.
Denne artikkelen tar for seg hvordan tegnspråklige elevers
eksistensielle helse kan styrkes gjennom en inkluderende utdanningspraksis som
er følsom for deres unike behov og kulturelle identitet. Den norske filosofen
Vigdis Ekeberg definerer eksistensiell helse på følgende måte:
«(...) et anker som gjør at vi kan kastes hit og
dit av livets tumulter uten at vi av den grunn mister ankerfestet. Den
eksistensielle helsen er med andre ord utslagsgivende for hvordan vi finner
mening, hensikt og håp i livet. Dersom vi ikke har et godt anker, er vi mer
sårbare for å miste fotfeste og oppleve livet som meningsløst. »(Ekeberg, 2021)
Ved å trekke på Ekebergs perspektiv argumenterer jeg for at
et sterkt eksistensielt anker er spesielt avgjørende for tegnspråklige elever.
Disse elevene kan ofte føle seg kastet av sted av de «tumultene» som oppstår i
et samfunn dominert av talespråklige, hvor kommunikasjonsbarrierer og mangel på
forståelse kan forsterke følelsen av meningsløshet og isolasjon.
Ved å anerkjenne døvekulturen og tegnspråk i pedagogiske rammer foreslår jeg en ny skolemodell
Ved å anerkjenne døvekulturen og tegnspråk i pedagogiske
rammer foreslår jeg en ny skolemodell som ikke bare tar tak i disse barrierene,
men også fremmer en dypere forståelse og respekt for tegnspråklige elevers
eksistensielle helse.
Gjennom en teoretisk og praktisk undersøkelse vil jeg
undersøke hvordan slike tilnærminger kan gjennomføres effektivt innen det
norske utdanningssystemet.
Med dette som utgangspunkt er målet med denne artikkelen å
tilby innsikt og handlingsorienterte løsninger for å oppnå en mer inkluderende
og rettferdig pedagogisk praksis for alle elever.
Anerkjennelsesteori og tegnspråklige elever
For å belyse viktigheten av å anerkjenne tegnspråklige
elever som individer med unike selvrealiseringsmuligheter kan vi se til
anerkjennelsesteorien til den tyske filosofen Axel Honneth. I denne
sammenhengen innebærer anerkjennelse det å respektere og verdsette
tegnspråklige elevers kulturelle identitet og språk. Honneths teori fremhever
at anerkjennelse er grunnleggende for menneskelig utvikling og trivsel (Honneth
2008).
Anerkjennelse er todelt og omfatter en praktisk og en sosial
dimensjon. Den praktiske dimensjonen inkluderer selvtillit, selvrespekt og
egenverd. Den sosiale dimensjonen består av sosial tillit, sosial respekt og
sosial verdsettelse. I en inkluderende skolemodell for tegnspråklige elever er
det avgjørende å anerkjenne både den praktiske og den sosiale delen av
anerkjennelse (Honneth 2003).
Å anerkjenne tegnspråklige elevers rett til å uttrykke seg
på sitt førstespråk, tegnspråket, gir dem muligheten til å utvikle sin
identitet og oppleve en dypere grad av inkludering.
Ved å bygge en inkluderende
skolemodell som anerkjenner tegnspråklige elevers unike behov og identitet,
legger vi grunnlaget for at de kan realisere sitt fulle potensial og delta som
likeverdige medlemmer av samfunnet.
Dette veiskillet mot anerkjennelse er
avgjørende for å skape en mer inkluderende og rettferdig utdanningsmodell for
tegnspråklige elever (NOU 2023:20, se kapittel 15 om opplæringsloven, s.
193–204)2. Ifølge Honneth er gjensidig anerkjennelse en
grunnleggende menneskelig nødvendighet. Dette innebærer anerkjennelse fra andre
og en følelse av å bli sett og verdsatt som individ.
Gjensidig anerkjennelse mellom tegnspråklige og talespråklige samfunn
Anerkjennelse mellom tegnspråklige og talespråklige samfunn
er avgjørende for å bekjempe audisme og fremme Deafhood (begreper som
jeg vil definere senere i artikkelen), og jeg vil derfor argumentere for at
dette må innebære å anerkjenne tegnspråklige som en egen etnisk gruppe med sin
egen kultur og språk, tegnspråket. Det handler om å forstå at døvhet ikke er en
funksjonshemming, men en unik kulturell og språklig opplevelse.
For å oppnå denne gjensidige anerkjennelsen må skolemodellen
støtte og fremme døvekultur og tegnspråk som verdifulle elementer i
tegnspråklige elevers liv. Dette skaper et miljø der tegnspråklige elever føler
seg verdsatt, sett og respektert som individer og som en del av samfunnet.
Gjensidig anerkjennelse er derfor en viktig byggestein for å skape en
inkluderende skolemodell som styrker tegnspråklige elever og gir dem muligheten
til å blomstre i livet.
Audisme versus Deafhood – Kampen om anerkjennelse
Audisme som hindring
Audisme3 som hindring refererer til
diskriminering eller fordommer mot tegnspråklige mennesker basert på deres
hørselsfunksjon (Humphries 1975). Dette begrepet er avgjørende å forstå, da det
kan utgjøre en betydelig hindring for aksept og inkludering i samfunnet. La oss
illustrere dette ved å se på et eksempel som viser hvordan audisme kan være
livshemmende og en hindring for god eksistensiell helse i en skolerelatert
sammenheng:
Møt Daniel, en ung døv gutt som nylig har begynt på en ny skole. Daniel er livlig og intelligent, men han opplever audisme fra både medelever og lærere på skolen. I klasserommet blir ofte Daniels kommunikasjonsbehov ignorert. Læreren benytter sjelden tegnspråktolker eller tilpassede undervisningsmetoder for å hjelpe Daniel med å forstå undervisningen. Dette fører til at Daniel føler seg isolert og utelatt fra læringsmiljøet. I tillegg har han opplevd mobbing fra noen medelever som håner hans døvhet og bruk av tegnspråk.
Dette eksempelet illustrerer hvordan audisme kan være
livshemmende for tegnspråklige elever som Daniel. Audisme representerer
fordommer mot mennesker som hører dårlig eller er døve. Det kan føre til
følelser av verdiløshet, isolasjon og tap av selvtillit, slik Honneth beskriver
i sin bok Kampen om anerkjennelse fra 2003.
Eksempelet understreker
viktigheten av å bekjempe audisme i skolemiljøer og fremme en inkluderende
kultur som respekterer og støtter tegnspråklige elever, for å sikre god
eksistensiell helse og trivsel. Som den tyske filosofen Hans-Georg Gadamer
påpeker, går fordommer forut for forståelse (Gadamer 2012). Samtidig reiser
dette spørsmålet: Hvilken skolemodell er mest egnet for tegnspråklige elever?
Er det talespråklige skoler eller skoler som legger vekt på tegnspråk som
pedagogisk tilnærming, innenfor den norske skoleundervisningens ramme?
Deafhood som identitet
Deafhood representerer stolthet og aksept av døvhet
som en identitet og en kultur (Ladd 2003). Det handler om å anerkjenne at det å
være døv ikke er en funksjonshemming, men en unik måte å oppleve verden på. I
min masteroppgave fra 2011 skrev jeg følgende:
Det handler om å anerkjenne at det å være døv ikke er en funksjonshemming, men en unik måte å oppleve verden på.
«Deafhood-begrepet representerer en form for
kamp om anerkjennelse for en språklig og kulturell minoritet, en kamp som innebærer
nødvendigheten av en omvurdering av sentrale kulturelle verdier. Dette var
knyttet til alle tre anerkjennelsessfærene. Poenget bak dette begrepet er at
det står for en prosess hvor døve opplever og erverver seg erfaringer fra livet
som døv. Med utgangspunkt i denne kan døve oppleve krenkelser. (...) I og med
krenkelseserfaringer som dette oppstår motivasjonen for å ta opp kampen om
anerkjennelse. (...) Slike krenkelser impliserer en negasjon av en døv persons
eller gruppes antropologiske behov og hans/hennes og deres normative
forventninger om anerkjennelse som samfunnsmedlemmer på like fot med andre. En
slik anerkjennelse forutsetter at døve fullt ut aksepterer sitt sansetap.»
(Madsen 2011, s. 97–98).
Et godt eksempel som illustrerer Deafhood som identitet, kan være følgende:
I «Mangfoldskolen» har de iverksatt en unik inkluderingsmodell der en betydelig andel av elevene er tegnspråklige, og skolen fungerer som en regional enhet for tegnspråklige elever på en lokal skole for talespråklige4 elever. Denne modellen er utformet for å skape et ekte mangfoldsmiljø hvor tegnspråklige og talespråklige elever samhandler jevnlig og utvikler gjensidig vennskap, respekt og anerkjennelse.
På skolen finner vi tegnspråklige elever i forskjellige klasser og aldersgrupper, og det legges stor vekt på å opprettholde et sterkt tegnspråkmiljø. Dette inkluderer tegnspråkkompetente lærere, det være seg døve og hørende lærere, som veileder både tegnspråklige og talespråklige elever i å lære og kommunisere på tegnspråk.
I friminuttene møtes alle elevene i skolens fellesområder, og det er her den virkelige magien skjer. Tegnspråklige og talespråklige elever samhandler naturlig, bruker tegnspråk som et felles kommunikasjonsmiddel og viser gjensidig respekt for hverandres språk og kulturer. De deltar i aktiviteter sammen, deler historier og erfaringer, og styrker båndene som går utover hørselsforskjellene.
Dette eksempelet illustrerer hvordan «Mangfoldskolen» har skapt et inkluderende miljø som fremmer Deafhood som identitet ved å dyrke et positivt tegnspråkmiljø og oppmuntre til gjensidig forståelse og samarbeid mellom tegnspråklige og talespråklige elever. Bekjempelse av audisme er avgjørende for å sikre god eksistensiell helse og inkludering for tegnspråklige elever i moderne skolemiljøer der det finnes flere tegnspråklige.
Fra audisme til anerkjennelse – veiskillet i skolemodellen
Historien om døveskolene; metodestriden mellom tegn og tale
Jeg tar utgangspunkt i Arnfinn M. Vonens lille skrift, 1997,
et merkeår i døveundervisningens historie, del 3, i parafrasert form:
Døveundervisningens historie går tilbake til grunnleggelsen
av de første døveskolene i Europa på 1700-tallet. Den har vært preget av en
langvarig metodestrid som dreier seg om bruken av ulike kommunikasjonsformer i
undervisningen, spesielt forholdet mellom tegn og tale. Tilhengerne av
tegnkommunikasjon er kjent som manualister, mens motstanderne, som
støtter talebasert undervisning, er kalt oralister.
Historisk sett har døve5 elever i gjennomsnitt
prestert lavere enn hørende elever i skolesammenheng. Dette har bidratt til en
hardnakket debatt om hvilken tilnærming som er mest effektiv. Det er viktig å
merke seg at selv om gjennomsnittsprestasjonene har vært lavere, har enkelte
døve elever utmerket seg på skolen.
I Norge har historien fulgt en lignende pendelbevegelse, der
undervisningsmetoden har vekslet mellom tegnkommunikasjon og taleopplæring. På
1970-tallet begynte det å bli økt aksept for tegnkommunikasjon igjen, inkludert
bruken av tegnspråknorsk og naturlig tegnspråk. Dette var basert på en
erkjennelse av at tegnspråk er et fullverdig språk som er avgjørende for
tegnspråklige elevers begrepsutvikling og forståelse.
Det er imidlertid viktig å merke seg at denne
pendelmetaforen ikke nødvendigvis dekker den fulle kompleksiteten i debatten.
Argumentene for og imot ulike kommunikasjonsformer har variert over tid og har
vært påvirket av samtidens menneskesyn og forskning om språk. På 1990-tallet
var det en økende anerkjennelse av tegnspråk som et eget, fullverdig språk,
støttet av forskning fra 1960-tallet og fremover.
Debatten om døveundervisning involverer pedagogiske
argumenter som vektlegger at tegnspråklige elever har best nytte av å lære på
sitt førstespråk, tegnspråk, for å oppnå optimal begrepsutvikling, og senere
lære andre språk, som norsk. Samtidig er det også sterke kulturelle argumenter
som understreker døvesamfunnets status som en kulturell minoritet med sitt eget
språk og særtrekk som bør støttes og anerkjennes av samfunnet.
Dette viser at debatten om døveundervisning er langt mer
kompleks enn en enkel pendelbevegelse, og at den involverer både pedagogiske og
kulturelle hensyn. Denne historiske konteksten knyttes direkte til nåværende
utdanningsutfordringer og -strategier. Dette vil ikke bare belyse hvordan
fortiden former nåtiden, men også peke mot veier for videre utvikling innen
tegnspråkpedagogikken.
Livsmestring og gjensidig anerkjennelse
Livsmestring som hovedbegrep
I overordnet del i opplæringsloven står det: «Livsmestring
dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for
mestring av eget liv. (...) [E]levene lærer å håndtere medgang og motgang, og
personlige og praktiske utfordringer på en best mulig måte.»
(Utdanningsdirektoratet, u.å.).
Dette brede og inkluderende synet på livsmestring
understreker viktigheten av bevissthet og aktiv deltakelse i sin egen
livsprosess. Det er en erkjennelse av at livsmestring ikke bare handler om å
takle utfordringer, men også om å forstå og forme de faktorene som påvirker vår
evne til å gjøre det.
I et generelt perspektiv er livsmestring essensielt for alle
individer uavhengig av deres bakgrunn eller omstendigheter (Sartre 1993). Det
krever en kombinasjon av selvbevissthet, forståelse av omverdenen og evnen til
å tilpasse seg og vokse i møte med livets uforutsigbare natur. For
tegnspråklige individer får dette konseptet ytterligere dybde.
Den franske filosofen Jean-Paul Sartres påstand om at
«eksistensen går forut for essensen», er sentral i eksistensialismen og har
relevans til diskusjonen om livsmestring, spesielt i konteksten av
tegnspråkliges erfaringer. Sartres idé fremhever at mennesker først eksisterer,
møter seg selv i verden og deretter definerer sin essens gjennom sine
handlinger og valg i stedet for å bli født med en forhåndsbestemt essens eller
formål (Sartre, 1993), som oralismen6 eksempelvis har gjort før
1960. Tegnspråklige står overfor unike utfordringer, som ofte overses i en
hovedsakelig talespråklig, fonosentrisk verden. Disse inkluderer ikke bare
kommunikasjonsbarrierer, men også sosiale og kulturelle hindringer som kan
påvirke deres evne til å mestre livet effektivt.
Når det gjelder livsmestring, understreker denne filosofien
viktigheten av individets frihet til og ansvar for å forme sitt eget liv
gjennom personlige valg og handlinger. Dette er spesielt relevant for
tegnspråklige, som ofte navigerer i en verden som ikke primært er designet for
dem. De må aktivt forme sin egen «essens» gjennom sine tilnærminger til
kommunikasjon, interaksjon og tilpasning til samfunnet rundt dem.
Ved å anvende Sartres ideer kan man argumentere for at
livsmestring for tegnspråklige ikke bare handler om tilpasning til en
fonosentrisk verden, men også om å skape et eget rom og identitet innenfor
denne verden. Dette innebærer å erkjenne tegnspråkliges unike erfaringer og
verdier som en integrert del av deres eksistens og identitet, og ikke som
sekundære til en pålagt sosial norm eller essens (Ladd 2003).
For å fremme livsmestring blant tegnspråklige er det
avgjørende å anerkjenne og snakke om disse spesifikke utfordringene. Dette
innebærer å sikre tilgang til kvalitetsutdanning og ressurser som er tilpasset
deres behov. Det betyr også å fremme en inkluderende kultur som verdsetter og
forstår døvhet ikke som en begrensning, men som en unik erfaring som beriker
det sosiale mangfoldet (Ladd, 2003). Gjennom en slik tilnærming kan
tegnspråklige individer utrustes med verktøyene og ferdighetene som er nødvendige
ikke bare for å navigere, men også å trives i sitt personlige og profesjonelle
liv. Dette kaller jeg for døves livskunst. Ordet betyr et positivt
fellesskap blant tegnspråklige (Madsen 2011, s. 41).
Ved å kombinere generell forståelse av livsmestring med en
dypere innsikt i de spesifikke behovene til tegnspråklige kan vi arbeide mot et
mer inkluderende og støttende samfunn der alle individer har muligheten til å
realisere sitt fulle potensial. Jeg vil i den forbindelse sitere den norske
filosofen Helge Svare (2010) fra boken Livsmestring:
Mestring handler om å være i stand til å nå
målene man setter seg, på en måte man selv er tilfreds med. Fordi vi lever så
tett sammen med andre mennesker, og fordi vi også påvirkes av andre, vil vi som
regel også ta deres oppfatning av oss selv med i betraktning når vi skal
vurdere om vi har mestret en situasjon eller ikke. Det er likevel viktig å
fastholde at det er du selv som i siste instans avgjør hva som er mestring for
deg.
Svare påpeker at ekte mestring handler om å nå personlige
mål på en selvtilfreds måte, samtidig som vi anerkjenner andres syn på oss.
Denne forståelsen av mestring er kritisk for tegnspråklige elevers utdanning. Å
oppnå mestring krever en utdanningsmodell som respekterer og fremmer elevers
selvstendighet i læringsprosessen, og som verdsetter deres unike erfaringer og
perspektiver. Lærernes kompetanse i tospråklighet er avgjørende for å skape et
kommunikasjonsfundament som tillater tegnspråklige elever å uttrykke og
definere mestring på egne vilkår (Vonen 2010, s. 136–137). En dypere
forståelse og anerkjennelse av døvekultur styrker deres eksistensielle helse og
forsterker en følelse av tilhørighet i et inkluderende miljø. Ved å fokusere på
disse aspektene kan vi bygge en mer støttende og inkluderende samfunnsstruktur
for tegnspråklige individer.
Konklusjon
Denne artikkelen har utforsket de utfordringene og
mulighetene som ligger i inkluderingen av tegnspråklige elever i det norske
utdanningssystemet. Gjennom å vektlegge betydningen av å anerkjenne døvekultur
og tegnspråk har jeg vist hvordan en inkluderende skolemodell ikke bare kan
rive ned eksisterende barrierer, men også fremme en dypere forståelse og
respekt for tegnspråklige elevers eksistensielle helse.
Det er derfor behov for en pedagogisk praksis som er følsom
for de unike behovene til disse elevene, en praksis som styrker deres identitet
og selvtillit gjennom anerkjennelse og respekt. Videre har jeg vist hvordan
audisme er en signifikant hindring for inkludering, og belyst hvordan
bekjempelsen av slik diskriminering er avgjørende for å fremme en rettferdig og
likeverdig utdanningsopplevelse for alle elever.
Det er behov for en pedagogisk praksis som er følsom for de unike behovene til disse elevene
Implikasjonene av dette er tydelige: Skoler og
utdanningspolitikere må omfavne og iverksette skolemodeller som anerkjenner
tegnspråklige elevers rettigheter og behov. Dette inkluderer livsmestring ved
hjelp av ressurser som tegnspråkkompetente lærere og tilgjengelig pedagogisk
materiale på tegnspråk.
Til slutt er det klart at det fremdeles er behov for
forskning på dette feltet. Fremtidige studier bør fokusere på å evaluere
langtidseffekter av ulike inkluderende undervisningsmodeller og utvikle nye
strategier for å støtte tegnspråklige elevers overgang fra utdanning til arbeidsliv. Ved å fortsette å utforske og ta opp
disse spørsmålene kan vi håpe på å bygge et mer inkluderende og rettferdig
utdanningssystem som verdsetter og støtter alle elevers potensial og velvære.
Noter
1 I denne konteksten brukes betegnelsen
tegnspråklige for å referere til døve som gruppe, for å anerkjenne deres
språklige identitet og kultur.
2 Tegnspråk for livet. Forslag til en helhetlig
politikk for norsk tegnspråk.
3 Det finnes flere former for audisme: individuell
audisme, institusjonell audisme, metafysisk audisme, laissez-faire-audisme og
dysconscius audism. I denne artikkelen sikter jeg til audisme i generell
forstand.
4 Termen talespråklige brukes her for å beskrive
individer som ikke kan, eller har begrenset kunnskap om, tegnspråk og har
begrenset kjennskap til den tegnspråklige verdenen, døvekulturen.
5 Når jeg bruker termen døve, henviser jeg til den
definisjonen som ligger i oralismen og den medisinske forståelsen av døvhet.
6 En pedagogisk tilnærmingsmetode som baserte seg på tale- og munnavlesningstrening for døve, førte til at tegnspråk var forbudt i undervisningen.
Øyvind Normann Madsen er utdannet filosof med en mastergrad fra Universitetet i Bergen og har videreutdanning som filosofisk praktiker fra Universitetet i Sørøst-Norge. Han har arbeidserfaring som tegnspråkrådgiver, folkehøgskolelærer og foredragsholder og driver nå enkeltmannsforetaket Madsen Dialog. Madsens faglige interesser er hovedsakelig innen eksistensfilosofi, fenomenologi og ontologi, med særlig vekt på eksistensiell helse og erfaringer blant døve.
Denne artikkelen ble første gang publisert i papir- og
e-bladutgaven av tidsskriftet Spesialpedagogikk nr. 4, 2024. Hvis du
vil lese flere artikler eller abonnere på tidsskriftet Spesialpedagogikk: Klikk her:
På denne
nettsiden får du også tilgang til Spesialpedagogikks arkiv med tidligere
publiserte utgaver + forfatterveiledningen vår – hvis du ønsker å skrive noe
selv.
Referanser
Ekeberg, V. (2021). Eksistensiell lengsel og søken skal ikke
kureres. Fri Tanke nr. 1. https://fritanke.no/eksistensiell-lengsel-og-soken-skal-ikke-kureres/19.11476
Gadamer, H-G. (2012). Sannhet og metode. Oslo: Pax Forlag
Honneth,
A. (2003). Kampen om anerkjennelse. Om de sosiale konfliktenes
moralske grammatikk. Oslo:
Pax Forlag.
Ladd, P.
(2003). Understanding Deaf Culture. In Search of Deafhood. Multilingual
Matters.
Madsen, Ø. (2011). Hørselshemmedes og døves
individualitet og deres sosiale forhold sett i lys av Nietzsches, Foucaults og
Honneths filosofi om selvrealisering. Mastergradsoppgave i filosofi, Universitetet i Bergen.
Humphries,
T. (1975). Audism: The Making of a Word. Upublisert essay.
Sartre,
J.-P. (1993). Eksistensialisme er humanisme. Oslo: Cappelen Damm
Akademisk.
Svare, H.
(2010). Livsmestring. Om å finne seg til rette i verden. Oslo: Pax
Forlag.
Utdanningsdirektoratet
(u.å.) Overordnet del. Folkehelse og livsmestring. URL: 2.5.1 Folkehelse og livsmestring | udir.no
Vonen,
A.M. (2010). Norsk tegnspråk – en grunnbok. Oslo: Cappelen Damm
Akademisk
Vonen,
A.M. (1997). 1997 – et merkeår i døveundervisningens historie. Skådalen
Publication Series No. 2. Oslo: Skådalen kompetansesenter.