Håndtakene på formene kan invitere til felles lek og samarbeid.Foto: Camilla Arnesen
Får barn leke med former uten en bestemt funksjon, blir de gjort om til prinsesseslott, gryter og byggeklosser
Fagartikkel: Når barn får former som er åpne uten en bestemt funksjon, bruker de raskt fantasien og gjør dem om til det de trenger i leken.
CamillaArnesenpedagogisk leder i Torvmoen barnehage og universitetslektor ved Universitetet i Agder
Publisert
Annonse
Dagens samfunn er i stor grad preget av leker og gjenstander
som tydelig viser hva det er, og hvordan det skal brukes. I masteroppgaven Hvordan
kan åpne former skape fantasi i barns lek? fra Universitetet i Agder ønsket jeg
å finne ut av hvordan barna bruker åpne former i sin lek.
Annonse
Masteroppgaven min var todelt. Den besto av eget praktisk
skapende arbeid og teoretisk refleksjon over dette arbeidet, gjennom
observasjon av barnas lek med formene. Hovedmålet med masteroppgaven var å gi
et bidrag til deltakende kunst for barn, der kunsten kunne inngå i barnets
læring og fantasi.
Med benevnelsen deltakende kunst ønsket jeg å utfordre den
vanlige betrakterrollen der mennesker sanser og tolker et kunstverk ved å se på
det visuelt. Med deltakende kunst oppstår ikke kunsten bare ved å visuelt se på
den, den kommer til syne i møtet mellom kunst og deltakere. Kunsten kommer til
syne i samhandling mellom kunstprodukt og menneske. (Kulturrådet, 2013). Jeg
lagde selv de ulike formene, som var ulike kasser i forskjellige former og
fasonger. Jeg ville undersøke hvordan barn bruker åpne former i sin lek.
Jeg
lot meg inspirere av den nederlandske arkitekten Aldo Van Eyck som har arbeidet mye med lekeplasser med geometriske
former. Han benyttet forlatte urbane plasser og tilførte enkle former med mål
at barna og deres foreldre skulle sette farger og bevegelse til (Demerjin,
2013). Jeg lagde formelementer som «tålte en trøkk», siden det var barn som
skulle bruke dem fritt og uforstyrret.
De skulle også brukes ute, og måtte være
solide og ha en slitesterk overflate. I tillegg måtte de være trygge i bruk, og
være praktiske å plassere og rydde opp.
Fargene skulle være inspirerende og
invitere til lek.
Ulike typer former
I min studie tok jeg utgangspunkt i to ulike typer former.
Funksjonsbaserte former er former som viser mer til hva det er, og hvordan det
skal brukes.
Åpne former er abstrakte former som ikke ligner noe spesifikt. En
åpen form gir ikke et entydig svar på hva den er, og hva den skal brukes til.
Det betyr at formene kan tolkes ut fra barnets ønsker, og i lekens verden
omdannes slike former til det barna trenger i leken.
Jeg startet mine undersøkelser
ved å observere ulike lekeplasser og uteområdet i både barnehager i byen og på
landet. Jeg la raskt merke til at samtlige lekeapparater og leker viste til en
tydelig funksjon for hvordan de skulle brukes. Jeg hadde på forhånd en
antakelse om at når ting ikke har en entydig funksjon, utfordres barna til
utforskning og nysgjerrighet.
Jeg ønsket å finne ut hvordan en åpen form kan
invitere barna til selv å bruke fantasien. Jeg ville legge til rette for at
barna kunne omskape formelementene til det de trenger i leken akkurat der og
da. I masteroppgaven tar jeg utgangspunkt i teori, fra blant annet pedagogen
Friedrich Frøbel, som jeg mener kan understreke og se barnas lek i et større
perspektiv.
Som inspirasjon har jeg benyttet kunnskap fra både pedagogikken,
arkitekturen og kunsten. Dette er fagområder som korresponderer med det
praktiske arbeidet i denne oppgaven. Jeg har også latt meg inspirere av
kunstneren Eirik Gjedrem, som har laget skulpturer på torget i Kristiansand.
Formene er så abstrakte at du ikke kan se hva de skal forestille. Barna
bestemmer selv hva disse skulpturene skal være i møte med dem. Med sine former
oppfordrer Gjedrem ikke kun til betraktning og beskuelse, men også til
deltakelse.
Lager slott, raske biler og konglemål
Masteroppgaven er basert på observasjoner der barn i en
barnehage får nye formelementer som er laget spesielt for oppgaven. Det aller
første barna gjorde i møte med formene, var å snu og vende på dem.
Ganske raskt
begynte noen jenter å stable former oppå hverandre. De lekte at det var et
slott, og undret seg over om tre prinsesser kunne bo i slottet. Observasjonene
viste at barna omgjorde formelementene til det helt utrolige.
De lagde hus til
fuglene, brukte formene som trommer og lagde suppe i en av dem. De lekte butikk
og bruke boksene som konglemål. Det var kun fantasien som satte grenser, og det
var leken der og da som bestemte hva disse formene skulle være, eller hva de
skulle bli til.
Tenk at noe så «enkelt» kan invitere til så mye forskjellig
lek. Ifølge pedagogen Friedrich Frøbel er åpne former en fordel, fordi de er
med på å skape fantasi og læring. Frøbel påpeker at det er viktig å la barna
prøve seg frem, konstruere og oppdage. Da blir barn skapende. Han mente at
pedagogen ikke skulle legge frem elementer med en ferdig løsning, eller ferdig
tenkt resultat.
Selvstendighet og lek var de viktigste prinsippene for at et
barn skulle vokse opp til å bli frie tenkende mennesker. Pedagogen skulle gi
næring til barns fundering, så det selv kunne oppdage og se sammenhenger. Det
var viktig i min studie at ingen av de barnehageansatte skulle komme med
kommentarer eller forslag til hva formene jeg ga til barna kunne brukes til.
De
åpne formene skulle gi rom og mulighet for oppfinnsomhet og utforskertrang.
Endret uteområdene
Formelementene ga uteområdet til barnehagen et nytt
utseende, men åpnet også opp for ny bruk. Formelementene førte til at
uteområdet fikk flere bruksområder.
De ble brukt som praktiske hjelpemidler, i
konstruksjonslek og i rollelek. De ble gjort om til prinsesseslott,
fuglekasser, biler, gryter, byggeklosser, instrumenter og konglemål. Formene
ble også brukt som stoler når barna skulle spise eller ha samlingsstund.
De ble
brukt til å stå på for å klatre opp i trær, og de ble brukte til oppbevaring av
gjenstander. Formene ble både gjort om til elementer som barna trengte i leken
og førte til ny lek. Noen barn lekte tannlege fordi de syns den minste runde
formen minnet om en skål hos tannlegen.
Andre så en kongle trille ned i en av
dem, og den formen ble dermed et konglemål. De oppdaget også hvordan en firkant
ble til ved å plassere to trekanter sammen.
Resultater
Studien viser at åpne former skaper fantasi i barns lek.
Barna tillegger formene egenskaper basert på sin forforståelse.
De har allerede
en kunnskap om for eksempel biler, tog, slott og hatter og overfører disse
egenskapene til formelementene. Barna viser kreativitet og initiativ til lek
når disse formelementene presenteres for dem.
Formelementene åpner også opp for
ny kunnskap ved at barna instruerer og lærer bort det de kan til hverandre.
Leken skaper med andre ord kunnskap i tillegg til å ha en verdi i seg selv.
Formene førte også til ny bruk av uteområdene.