Den mest brukte metaforen om livet er at det er en reise.
Hvor vi skal, har etter hvert blitt et sekundært spørsmål, det viktigste er at
vi kommer dit så fort og effektivt som mulig. Da er det viktig at vi har
kunnskap om verden umiddelbart tilgjengelig, og at vi ikke er tynget ned av
unødig bagasje, men bare har det vi trenger for å henge med. Den største
eksistensielle uro det moderne menneske i dag opplever, blir dermed å sitte på
bussen til jobb med mobiltelefonen gjenglemt på nattbordet. Frykten for å gå
glipp av noe på skjermen har blitt den nye dødsangsten.
I en verden gjort mindre og mindre magisk gjennom umiddelbar
tilgang til teoretisk kunnskap om den, tror jeg at både undringen og fantasien
står for fall, samt evnen og viljen til det utholdende og standhaftige arbeid
som virkelig kan utvikle oss. Det går tregere å se på verden ved siden av eller
over skjermen, men kanskje treg er det nye klok.
Vi har blitt så prosessorienterte at grunnen glipper under
føttene på oss, og gir ikke oss selv tid til å stå i øyeblikket og mestringen
før vi iler til neste delmål. Som Heraklit som sa at vi ikke kan gå ut i den
samme elv to ganger, står vi i elven og slår fast at vi kan ikke engang stå i
den samme elv en gang. Selv når vi står stille, endrer den og hva «den» er seg,
uavbrutt.
Thus,
all kinds of modernity are longing for solidity, but for a solidity that does
not exist: “… change is the only permanence, and uncertainty the only
certainty” (Bauman, 2012 )
Jeg har nettopp lest ferdig en bok av sosiologen Zygmunt
Bauman om modernitet, og hva som kjennetegner modernitetens faser frem til i
dag. Han avviser begrepet «postmodernitet», og hevder at modernitet er en ikke
avsluttet historisk utvikling, som ikke kan avsluttes, bare få nye faser
og uttrykk. Han vil likevel regne dens begynnelse sammenfallende med
kapitalismen og industrisamfunnets begynnelse. Han deler modernismen inn i en
«tung» og en «lett» fase, og beskriver blant annet hvordan moderniteten
definerer viktige konsepter som frihet, individualitet, tid og fellesskap, og
ikke minst hvordan vi konkret organiserer arbeidet vårt.
I sin tur vil jo måten
vi organiserer arbeidet vårt på, være grunnlaget for hvordan vi utdanner oss og
ser på utdanning. Hva betyr det at for utdanningssystemet at vi er i en
historisk periode preget av «lett» modernitet, og gjør denne lettheten egentlig
livet noe lettere for oss? Hva mener Bauman med «tunghet»?
Bauman beskriver den tunge modernitet som en periode besatt
av omfang og størrelse. Europeisk kolonisering av verden handlet om
ressurstilgang, men også om å eie mer land. Arbeidet var stedbundent, knyttet
til stadig ekspanderende produksjonsenheter (fabrikker, gårder etc.) som
eksisterte i mange år. Eierskap gikk ofte i arv, og det gjorde også ofte
arbeidet: slektsledd etter slektsledd arbeidet på samme fabrikk, til den gikk
overende i et endret marked.
I dag reiser kapitalen lett når den må reise, med alt
essensielt samlet i kabinbagasjen: laptop, mobil, tre slips, ekstra dress,
undertøy, toalettsaker og en gave til mor eller far som passer heimen. For
superkapitalen er det i dag lite formålstjenlig å eie det som skal
realisere ideene, det er bedre å ta med seg ideen på en anbudsrunde og la den
med det beste budet produsere den. Dette optimaliserer profitt, men påfører
produksjonsnivået en kronisk uro, samt et bortgjemt arbeidsliv i fattige land
der menneskerettigheter blir brutt for å holde kostnadene nede og anbudet
attraktivt. I gamle dager, med tung modernitet, ville bedriftseieren hatt
kontinuerlig ansvar for å finne oppdrag til arbeiderne sine. I den lette modernitet
er gammeldags og lite konkurransedyktig å eie noe som krever kontinuerlig
vedlikehold i gode som i onde dager. «Travel light» er det nye idealet, og det
samme gjelder for skole som for arbeidsliv.
Den lette modernitet i skolen, er i hovedsak knyttet til
digitalisering er den konkrete utviklingen som skal gjøre alt så mye lettere, i
flere betydninger av ordet. Med dette hører også nedbygging av skolebibliotek
og mindre bruk av lærebøker i papir, samt utvikling av nettundervisning. Da unngår man hverandres blikk og holder kostnadene nede.
Historisk brukte vi i skolen mye tid på utenatlæring som var
så grundig at man kunne resitere det leste, altså gjengi lærestoffet ord for
ord, med en religiøs tro på at det var viktig å lære teksten helt korrekt. Etter
hvert skulle man pugge med søkelys på å forstå innholdet, for å forberede seg
til spørsmål fra teksten. I dag er vi der at vi trenger ikke å lagre kunnskap
inne i oss, for vi bærer jo rundt på den med våre nettilkoplede mobiler
uansett. Vi må bare vite hva vil spørre om.
Kunnskapen har altså blitt
eksternalisert og instrumentalisert, det viktigste er ikke innholdet, men
spørsmålene vi skal stille til innholdet for å mette kompetansebehovet som vi
visst nok skal ha. Jeg har aldri hatt et generelt kompetansebehov, men jeg har
ønsket meg det å lese en konkret bok, lære meg å male en vegg eller lappe en
punktert sykkelslange. Abstrahert kompetanse har kommet gjennom realisering av
konkrete behov hos meg selv.
Den begrepshistoriske prosessen dette skjer gjennom, er at
vi har gått fra å ha et kunnskapsbegrep som det sentrale til å få et
kompetansebegrep, vi har gått bort fra kanonisert faginnhold til et abstrahert
kompetansebegrep, som vi spalter opp i en haug delkompetanser med ulike
mestringsnivåer. Tidligere hadde vi et kunnskapsbegrep som rommet mange ulike
kompetanser og kunnskaper, mens vi nå har et kompetansebegrep som mellom annet
rommer kunnskaper. Vi har på mange måter fått en læreplan som er «travel
light», men den er også feig, som bruker abstraksjoner til å ta et steg tilbake
fra innholdsdefinisjoner. Jeg vil ikke reise tilbake i tid, men vi må bruke
kunnskapen vi har til å være konkret der vi kan, og tilpasse abstraksjonene til
det nivå vi møter elevene på.
Den lette modernitet preger mer enn bare læreplan og
kunnskapsforståelse, den går også inn i arbeidsmåtene våre. Grunnlaget for den
tunge modernitet var bruk av kroppen, fysisk arbeid som akkumulert over tid
førte frem til et konkret, fysisk produkt. Tung modernitet preget min egen
skolegang, for eksempel i et fag som matematikk. Jeg var veldig flink i
geometridelen av faget, takket være den tyngden som var i det fysiske tror jeg.
For å gjøre det godt der, var det viktig med gode redskaper som nyspissede
blyanter, viskelær, passer, transportør og linjal. Det ble en taktil aktivitet
i et spennende samspill mellom hode, kropp og materiale.
Pytagoras sitter fremdeles i hodet
Førti år etter sitter både Pytagoras og perspektivtegningen
i fingrene og hodet. Nå, i en fase av moderniteten der ingenting kan bli lett
nok, er alt denne praktiske aktiviteten å se på som bortkastet tid. Man kan
simulere hva som helst digitalt, og få visualiseringer som langt overgår det
man selv kan klare med verktøy, tålmodighet og et blankt ark. I iveren over å
gjøre ting så lett og effektivt som mulig, blir veiene frem til målene altfor
korte, de lange lærerike prosessene som setter seg i både kroppen og hodet
uteblir. I jakten på letthet er vi nå i en fase preget av forakt for det
kroppslige og den direkte fysiske kontakt med omgivelsene. Hvorfor skal vi ta den
gresskledde omveien om det tunge fysiske, når vi kan ta digitale motorveier
gjennom læringstopografien?
Det ene store lange arbeidet jeg er veldig bekymret for, er
det individuelle arbeidet med språklig utvikling. Jeg selv lærte å lese fordi
jeg ønsket å vite hva Donald sa til Dolly, i 4-5-årsalderen en gang. Hver
bokstav jeg lærte meg, ga større klarhet om hvordan ting fungerte i Andeby,
denne pussige stad, der oppdragelse var satt bort til onkler og tanter, et sted
der det ikke var noe rart i å være påkledd oventil og naken nedentil. Denne
læringen var et selvinitiert og møysommelig arbeid. Det var ingen som forsøkte
å speede opp bokstavlæringen min med et nettbrett fullt av applikasjoner eller
insisterte på at nå var det på tide å lære å lese.
Lettheten ødelegger
Her har vi den store lettheten som ødelegger oss i skolen:
hurtigheten og tilgjengeligheten som er i det digitale, gjør at vi lemper mest mulig
av arbeidet over til digitale krefter. Det vi ikke må glemme, er at språket
ikke er et instrument utenfor oss, men det er faktisk oss selv. Det språket vi
kommuniserer med, må vi ha i oss, vi kan ikke bruke digitale redskaper som
stedfortredere. Vi trenger individuelle vokabularer eller leksika inne i hodet
vårt, vi trenger å jobbe grundig med språk over tid for å skape vårt eget. Det
vi ytrer i tale og skrift, er ikke bare noe vi produserer for å få et resultat
i den ytre verden, men det er oss selv som beveger oss i verden og skaper oss
selv gjennom å samhandle med språket både som essens og virkemiddel.
For meg og andre som tenker på denne måten, er denne
bevegelsen mot stadig større letthet i kunnskapsarbeidet som har fulgt med den
digitale utviklingen også en bevegelse mot å degradere konkret kunnskap og
grundige arbeidsprosesser over tid.
Hvordan tilpasser vi oss den nye virkeligheten?
Det har vært en trinnvis bevegelse, som vi har klart å følge
med på til en viss grad, men nå med innføringen av ChatGPT, har jeg følelsen av
at det ikke er snakk om trinn, men hele etasjer. ChatGPT er kanskje den
«letteste» hendelsen vi har hatt i skolen så langt i historien i det
modernitetsperspektivet jeg har reflektert litt rundt, og jeg aner virkelig
ikke hvordan vi kan tilpasse oss denne nye virkeligheten. Elever har i mange år
kunnet lage arbeider som fremstår som bedre enn deres faktiske faglige nivå,
gjennom digital eller analog drahjelp, men det som skjer nå, kjenner vi ikke
konsekvensene av. Det er noe helt annet enn å ha en forelder som skriver en
nynorsktekst for deg.
Jeg tror det er mulig å komme til en skolehverdag der
ChatGPT brukes som et nyttig instrument, men det er ikke gjort over natten, og ChatGPT
Super SS Rally GT Fastback Hardtop Sprint ruser allerede motorene på internetts
motorveier. Silicon Valley kommer til å komme med sine produkter. Uansett hvor hvor
problematisk det måtte bli for oss som arbeider med dannelse og utdannelse,
lever de ut sine våte drømmer om å simulere det menneskelige med Big data og
prosessorhastighet. Vi løser ikke dette i de tusen klasserom.
Det er heller ikke sånn at vi er nødt til å gjøre noe bare
fordi vi kan det. Hva slags moral og utviklingssyn er det? Den lette modernitet
har for lengst gjort livet tyngre for oss, fordi utviklingen mot stadig større
hastighet og letthet er vår eneste konstant. Digital utvikling har blitt en
påtvunget religiøs størrelse som man ikke har lov til å stille spørsmål ved,
bare tilpasse seg til.
Ellers i livet er det vanlig at vi tenker oss nøye om før vi
endrer noe. Det bør også gjelde for teknologisk utvikling, der vi alltid bør
spørre oss: Hvem tjener på dette? Det er ikke oss på kunde-/mottaker-/brukersiden
når det kommer til stykket. Det er menneskeligheten vår som står på spill.
Jeg husker godt en tegneseriestripe med Hårek og Kark, som
står og ser ut i verdensrommet og filosoferer. Kark sier «Hårek, når jeg ser ut
i verdensrommet føler jeg meg så liten og ubetydelig. Hva tenker du?» Hårek
svarer: «Ja, jeg føler også hvor liten og ubetydelig du er, når jeg ser ut i
verdensrommet.»
Undringen kan altså ta uventede retninger. ChatGPT kan gi
oss noen fakta om verdensrommet (som vi ikke vet om vi kan stole på), men det
andre mennesket møter oss med sin menneskelighet der det befinner seg i sin
utvikling. Mye mer interessant. Det er språket vi har i oss som gir oss tilgang
til mening og mulighet til å dele og utvikle holdbare meninger som kan utvikle
både oss selv og verden. Av og til er trellen Kark den smarteste.