Ill.foto: Paal Svendsen
Lærer og skoleleder gir 8 tips til en skjermfri undervisning
En dansk lærer og en skoleleder gir deg sine åtte råd til hvordan du kan gjøre undervisningen mer analog. Prøv deg fram og involver skolens ressurspersoner, er to av rådene.
Det skriver folkeskolen.dk.
Norske skoleledere mener at balansen mellom trykte og
digitale læremidler er god. En undersøkelse fra Utdanningsdirektoratet viser at
7 av 10 skoleledere oppgir at elevene på 1.-4. trinn kun bruker skjerm i et
fåtall av timene.
Også i vårt naboland i sør har det vært jobbet med å
begrense skjerm i grunnskolen. Her har danske Folkeskolen snakket med en lærer
og en skoleleder. De kommer mer fire råd hver på å legge bort skjermen.
4 lærerråd
– Hopp i det, er lærer Lea Theodora Hartwigsens første råd.
Hun har sett mange positive endringer hos elever.
– Jeg synes man bare skal hoppe i det - selv om den analoge
undervisningen kan virke uoversiktlig til å begynne med.
– Prøv deg frem, og juster etter den enkelte klasse, er råd
nummer to.
Hun sier at man ikke kan gjøre feil.
– Det handler om å prøve seg frem og finne ut hva som
fungerer i den enkelte klasse. Men det krever at man har lyst til å sette seg
ned og bruke tid på det, for det krever mer forberedelse.
– Vær forberedt på den overskytende tiden, er råd nummer tre.
Hun har opplevd at elevene er mer effektive når
undervisningen er analog.
– Det er lurt å ha ekstra oppgaver i bakhånd, og gi plass
til mer diskusjon og refleksjon over oppgavene.
Hennes siste råd er d å gi det tid, både for din egen og for
elevenes skyld.
– Jeg synes i hvert fall at man skal gi det minst 14 dager,
som vi gjorde på vår skole. Det krever en tilvenningsperiode, fordi
datamaskinen har vært en del av hverdagen i årevis for de fleste.
En norsk doktorgradsavhandling som undersøker hvordan bruk av nettbrett påvirker undervisningen i førsteklasse viser at produktiviteten øker når nettbrett blir brukt. Den viser også at samhandlingen mellom lærere og elever, samt mellom elevene, minker.
4 skolelederråd
Skoleleder Martin Christensen forteller at det er viktig å ta
utgangspunkt i de lokale forholdene og sørg for eierskap.
– Vi har hatt suksess fordi det kom innenfra. Vi hadde selv
eierskap over ideen, den kom ikke fra forvaltningen eller byrådspolitikerne, forteller
han.
Hans andre tips er å involvere skolens ressurspersoner.
– Skolens ressurspersoner er viktige for å tilpasse en
analog måned til skolens og lærernes spesifikke behov og gjøre den vellykket.
Han råder også il å kommunisere en tydelig forventnings- og
forståelsesramme til medarbeidere, foreldre og elever.
– Klart formulerte forventninger til alle involverte skaper
et felles utgangspunkt, som gir forsøket de best mulige vilkår.
Det siste rådet fra skolelederen er å skape tid til og
prioriter forberedelse.
– Forberedelsen av undervisningen kommer til å ta mer tid
uten digitale læringsplattformer. Vi kuttet for eksempel noen oppstartsmøter.
Det var mulig fordi vi holdt en skjermfri måned i forbindelse med skolestart,
sier han til folkeskolen.dk.
Les disse: