Ved Teknisk museum får en del elever fra Østlandet tilbud om å delta ved talentsenteret i realfag. De møtes seks ganger i hvert halvår.
Foto: Maja Ljungberg Bjaaland
Matematikk-forskere advarer mot talentsentre
Forskere ved NTNU mener talentsentre ikke er er veien å gå for å ivareta elever med høyt læringspotensial.
– Forskningen er ganske entydig på at talentsentre ikke er veien å gå for å ivareta elever med høyt læringspotensial, sier Kjersti Wæge, leder ved Matematikksenteret ved NTNU i Trondheim til NRK Troms og Finnmark.
I 2016 kom rapporten "Mer å hente". Den viste at norsk skole ikke er flinke nok til å tilpasse undervisningen til alle elevene og at elever med høyt læringspotensial er blitt neglisjert. Som et svar på dette satset Solberg-regjeringen på talentsentre i realfag.
– Elever med et spesielt talent for realfag kan fort bli faglig ensomme på egen skole. Ofte får de ikke nok utfordringer, og de savner elever de kan samarbeide med og bli faglig utfordret av. Det håper vi talentsentrene kan bidra til, uttalte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til NTB.
Kjersti Wæge og hennes kolleger ved NTNU mener imidlertid talentsentre var feil medisin.
Deres argumenter er blant annet at ettersom sentrene ble etablert i byene, utelukker det mange elever fra å delta. De er dessuten skeptiske til hvem som plukkes ut til å delta.
– Det er ikke alltid den eleven som gjør det best på prøver, som har det største potensialet. Det kan like gjerne være barna som tenker litt annerledes og kreativt, sier Wæge til NRK.
Les også: Lærere har dårlig samvittighet overfor evnerike elever
Ikke bare skoleflinke
I 2019 besøkte Utdanningsnytt en av talentsamlingene, ved Teknisk museum i Oslo.
Det året var det 939 søkere til de 100 plassene Talentsenteret da hadde. Elevene var fra 11 til 16 år og kom fra hele Østlandet. Og selv om alle hadde stort læringspotensial, understreket Safina de Klerk, leder for Talentsenteret, at ikke alle presterer godt på skolen.
– Det er en del av denne type elever som er underytere. De mangler motivasjon, og er derfor ikke best i klassen. Å ha stort læringspotensial vil ikke si at man også er skoleflink, sa de Klerk.
Les også: Johan H. Andresen blar opp millioner for talentfulle elever
Ella Idsøe, professor ved Universitetet i Oslo, mente tilbudet ved Teknisk museum var svært viktig for disse elevene, og kanskje spesielt for jenter med høyt læringspotensial. Hun tar til orde for at talentsentrene bør opprettholdes.
– Jeg vil veldig gjerne at talentsentrene skal bestå og utvikles. Uansett hvor flinke skolene er, så kommer de aldri til å ha midler og ekspertkunnskap på lik linje med disse sentrene, sier Idsøe til NRK.
Les reportasjene vår om temaet her: