Ill.foto: Mostphotos
Å sette elever i bås etter nivå gir ikke en skole i verdenstoppen
Debatt: – Fellesskolen er en av de viktigste forklaringene på at Norge er et land med små forskjeller, sterke fellesskap, tillit og like muligheter for alle.
Som
kunnskapsminister er jeg på mange skolebesøk. Det burde flere gjøre – også
Frps Himanshu Gulati. Da hadde han sett hvordan dyktige lærere hver eneste dag
bruker sin kompetanse til å tilpasse opplæringen til elevene sine. Å gi
tilpasset opplæring har lenge vært forankret i lovverket, men det ser det ut til at Frp har
glemt.
I et innlegg 16.08.
hevder Gulati at det er nivådelt undervisning som skal til for å få en skole i
verdenstoppen. Jeg undrer meg på om 12-13-åringen som blir satt i bås på det
laveste nivået, er enig i dette.
Det ikke slik at
alle typer nivådeling er av det onde. Å dele inn elever etter nivå i kortere
perioder, kan være positivt og gjøres allerede i dag. Men det er ikke dette Frp
vil. De vil plassere elevene i faste grupper, noe som bryter fundamentalt med
den norske utdanningsmodellen.
Her kan vi også støtte oss til internasjonal forskning, blant annet fra
OECD. I en rekke land blir elever sortert til forskjellige skoler og
utdanningsløp basert på skoleprestasjoner allerede i 10–12-årsalderen. Slik «tidlig
sortering» fører til større forskjeller i skoleprestasjoner, uten å øke
det gjennomsnittlige nivået. Samtidig vil elevenes sosiale bakgrunn bli
viktigere for skoleprestasjonene. Dette handler ikke om at jeg har på meg
ideologiske skylapper, slik Gulati hevder. Jeg støtter meg til fakta.
Det unike ved norsk skole er at elever med ulik
bakgrunn og ulike interesser møtes i de samme klasserommene. Ungene våre lærer mer når de møtes på tvers av bakgrunn og interesser. Dette er en viktig verdi i seg selv og det
handler om synet på hva skole skal være. Elevene skal ikke bare lære fag, de
skal for også lære å leve sammen med andre mennesker, se verden fra ulike
perspektiver og utvikle respekt for det som er annerledes.
Vi ønsker en skole som møter
fremtidens kompetansebehov, og hvor alle kan oppleve læring, trivsel og
mestring. Vi hegner om fellesskolen fordi den er en av de viktigste
forklaringene på at Norge er et land med små forskjeller, sterke fellesskap, tillit
og like muligheter for alle. Da er ikke nivådelt undervisning løsningen. Frp
kan gjerne kalle dette ideologi. Men, forskningen er på vår side.