Ill.foto: Mostphotos
Snevert å tro at daglige økter med fysak er løsningen på folkehelseutfordringer
Debatt: Regjeringen bør se nærmere på kroppsøvingsfaget som læringsfag, her ligger det et stort potensial til å utjamne sosiale forskjeller i bevegelseskompetanse.
Regjeringen la nylig frem en ny folkehelsemelding med
tittelen ‘Nasjonal
strategi for utjamning av sosiale helseforskjellar’.
Meldingen føyer seg dermed inn i rekken av sosialdemokratiske prosjekter hvor
målet er å utjevne ulikheter i samfunnet. Sånn sett applauderer vi regjeringens
ambisjoner. Samtidig mener vi at regjeringen viser sviktende forståelse når det
settes likhetstegn mellom tilbud om daglig fysisk aktivitet og utjevning av
sosiale helseforskjeller.
I Norge har vi kullsviertro på at fysisk aktivitet er
et ubetinget gode for alle alltid. Det er lange tradisjoner i Norge for å
fremheve økt fysisk aktivitet som veien til bedre helse. Ikke minst har
arbeiderbevegelsen sett på idrett, friluftsliv og trening som en måte å
«vaksinere» unge mennesker mot rusbruk, kriminalitet og en inaktiv og
helseskadelig livsstil.
Vi har på den ene siden sympati for dette synspunktet – frivillig og lystbetont fysisk aktivitet gjennom idrett og friluftsliv kan
lede unge mennesker inn i det gode liv, både fysisk, psykisk og sosialt. På den
andre siden mener vi at folkehelsemeldingen bommer på målet om sosial
utjamning. Dette fordi folkehelsemeldinga avslører manglende kunnskap om
grunnleggende ulikheter mellom ulike grupper i samfunnet og deres forhold til
fysisk aktivitet.
Den norske enhetsskolen skal gi like muligheter for
alle, uavhengig av sosial bakgrunn. Samtidig er de sosiale ulikhetene økende i
befolkningen. Forutsetningene for å ha glede av fysisk aktivitet er derfor
svært ujamt fordelt blant de barna som kommer til skolen hver dag.
Noen barn er
med på idrettsaktiviteter allerede fra 3-årsalderen av og kommer fra hjem hvor
fysisk aktivitet og turer i skog og mark utgjør en naturlig del av
livsutfoldelsen. Andre kommer fra hjem hvor en slik livsstil er fremmed eller
helt ukjent. Det er et for lengst etablert faktum at det er en nær sammenheng
mellom sosioøkonomisk status og fysisk aktivitetsnivå. Sagt på en annen måte; forskjellene
i sosioøkonomisk status skaper ulik erfaringsbakgrunn, noe vi mener vil gi barn
og unge ulikt utbytte av tilbudet om daglig fysisk aktivitet.
Gitt variasjonene i barn og unges erfaringsbakgrunn, mener
vi regjeringen blir for snever når de i folkehelsemeldingen framhever et stort
og variert uteområde og daglige økter med såkalt fysak som løsningen på folkehelseutfordringer.
Et stort og variert uteområde gir slett ingen garanti for at alle barn og unge
får bedre helse, ei heller at alle elever automatisk «blir stimulert til
spontan leik og variert fysisk aktivitet gjennom leik rørsle og læring,» slik
folkehelsemeldingen påstår (meld.st.15, 2022-2023).
Vi vil heller invitere regjeringen
til å se nærmere på kroppsøvingsfaget som læringsfag. Her ligger det
nemlig et stort potensial til å utjamne sosiale forskjeller i
bevegelseskompetanse.
Kroppsøvingsfaget har en læreplan som skal tilby en
tilpasset opplæring, noe som også inkluderer barn og unge som ikke besitter de rikeste
og mest mangfoldige bevegelses- og friluftslivserfaringene. Kroppsøvingsfaget i
skolen er derfor den mest egnede arenaen hvis vi ønsker å gi alle elever,
uavhengig av sosial bakgrunn, bevegelseskompetanse og kroppslig læring. Vi
mener det er nettopp denne formen for læring som bereder grunnen for barn og
unges inkludering, deltakelse og samspill i bevegelsesaktiviteter i fremtiden.
Vi vil derfor oppfordre regjeringen til å snu på
flisa! Dersom dere ønsker å utjamne sosiale helseforskjeller, må dere i større
grad forstå og løfte frem hvordan kroppsøvingsfaget som læringsfag kan gi økt
bevegelseskompetanse tilpasset det mangfoldet av bevegelse- og erfaringskompetanse
som finnes blant barn og unge.
Først når man har sikret at alle barn,
uavhengig av sosioøkonomisk bakgrunn, har tilegnet seg grunnleggende
bevegelseskompetanse, kan alle nyttiggjøre seg lek, spill og aktivitet i
et spennende utemiljø og i de daglige fysak-øktene.
Dersom målet er å utjamne sosiale helseforskjeller må
blikket derfor rettes mot ulikhetene i befolkningen snarere enn overfladiske aktivitetstiltak.
Det handler om å gi ulike mennesker like muligheter til å
nyttiggjøre seg de velmente aktivitetstiltakene! Da må de barn og unge som
mangler bevegelseserfaring få dette gjennom en god og gjennomtenkt opplæring,
noe som kroppsøvingsfaget har et spesielt ansvar for. Dette må tydeliggjøres i
folkehelsemeldingen.