Ordsky: Utdannings redaksjon
Endringene i spesialundervisning skal behandles som egen politisk sak
Flere politikere tok 13. desember til orde for å stanse de planlagte kuttene i spesialundervisning. Flertallspartiene vedtok kuttene, men ber om en sak til politisk behandling.
Som ventet fikk
posisjonspartiene Ap, KrF, Sp, Høyre og Venstre flertall for sitt opplegg da
fylkestinget i Rogaland diskuterte fylkesbudsjettet for 2023, skriver Stavanger Aftenblad.
Rogaland fylkeskommune vil
bruke 6 millioner kroner mindre på spesialundervisning i 2023, og ytterligere
10 millioner mindre i 2024 og 2025. Årsaken er at hvordan spesialundervisningen
struktureres, skal endres.
Flertallet endret ingenting i
de planlagte kuttene i spesialundervisning. Likevel påpeker flertallspartiene i
sitt budsjett at de vil sikre at innsparinger og endringer i
spesialundervisningen ikke går på bekostning av et forsvarlig tilbud til elever
og foresatte.
De legger også til at
endringene skal kommuniseres tydelig til alle som er berørt.
Fjerne kutt
I budsjettforslaget som ble vedtatt, heter det følgende:
"Det forventes videre at den planlagte omorganiseringen og endringene i spesialundervisning kommuniseres tydelig til elever, foresatte, ansatte og øvrige innbyggere, og at representanter for både brukerne og de ansatte tas med på råd før omorganiseringen trer i kraft.
Fylkestinget ber om å få framlagt en helhetlig sak til politisk behandling og beslutning i tråd med tidligere bestillinger.
SV og Rødt ønsker å fjerne
kuttene i spesialundervisningen.
– Vi ville ikke kutte noe når
det gjaldt skole. Spesielt gjelder det kuttene i spesialundervisning. Dette har
vi stilt spørsmål ved tidligere. Fylkesdirektørens svar var at den planlagte
videreføringen i liten grad vil påvirke kvaliteten på undervisningen, sier
Bjørn Ove Hersdal (R) i sitt innlegg i fylkestinget.
Han sier at Rødt har spurt
fagforeningene om innspill. Svaret var at de frykter dårligere undervisning for
elevene og forverret helse for de ansatte.
På
dagens nivå
SV vil også fjerne alle kutt
i spesialundervisning. De skriver i budsjettet at en altfor høy andel elever
med nedsatt funksjonsevne faller fra.
De foreslo derfor at spesialundervisningen
fortsetter på dagens nivå. Før det gjøres endringer, skal de invitere til
dialog og drøftinger med alle berørte parter.
– Det er viktig å bedre
inkludering av elever med funksjonsutfordringer i skolen, men det kan ikke skje
med et budsjettkutt uten grundig faglig forarbeid, sier Monika Kvilhaugsvik
(SV) i sitt innlegg.
Også MDG ville reversere
kuttene, men at endringen i struktur gjennomføres som vedtatt.