Slik skal de gjøre læreryrket mer attraktivt
For å få flere lærere vil regjeringen at de som allerede jobber i skolen, men ikke har en lærerutdanning, skal få mulighet til å ta dette kombinert med jobb.
Det er ett av flere tiltak kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) foreslår i en ny strategi , skriver Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.
Målet er at flere skal søke seg til lærerutdanningen, og at flere skal ha lyst til å bli i yrket.
Bakgrunnen er at én av tre lærerstudieplasser sto tomme i høst til tross for at det i dag mangler 5400 kvalifiserte lærere i norske barnehager og skoler.
– Å satse på lærere er noe av det viktigste vi gjør for barna våre. Derfor er det alvorlig når færre søker lærerutdanning samtidig som det er lærermangel mange steder, sier Nordtun.
I august i fjor stilte daværende kunnskapsminister Tonje Brenna opp til intervju sammen med Utdanningsforbundets tidligere leder, Steffen Handal, og KS-leder Gunn Marit Helgesen. De kunne fortelle at de skulle gå sammen om å lage en strategi for å gjøre lærerutdanning og læreryrket mer attraktivt. Til sammen har elleve organisasjoner i barnehage- og Skole-Norge samarbeidet om strategien regjeringen nå legger frem.
– Felles mål her er at det er kvalifiserte lærere som skal stå for lærerjobben, sa Brenna.
Mer praksis og mer tid
Til sammen har elleve organisasjoner i barnehage- og Skole-Norge samarbeidet om strategien regjeringen nå legger frem.
Der heter det blant annet at:
- Praksisen i utdanningene skal bli bedre.
- Nyutdannede lærere skal bli tatt imot bedre og mer systematisk i barnehager og skoler, og få veiledning.
- De som allerede jobber i barnehage og skole, men ikke har en lærerutdanning, skal få mulighet til å ta dette kombinert med jobb.
- Lærere skal få mer tid til å være lærere, ved at laget rundt barn og unge blir styrket.
- Skolen skal være en trygg arbeidsplass og lærere skal være trygge på hvilke handlingsrom de har hvis det oppstår situasjoner.
- Rekrutteringsarbeidet skal forsterkes og det skal hentes inn mer kunnskap om årsaker til at færre velger læreryrket, og om hvilke tiltak som er effektive.
– Denne strategien er et startskudd og det første steget. Nå står vi og partene sammen om en felles problemforståelse og en felles innsats for å løse utfordringene. Vi skal dele de gode tiltakene som allerede finnes og samarbeide om nye løsninger, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp), og legger til:
– Vi erkjenner at vi har et ansvar både sammen, og hver for oss. Samtidig ønsker vi en frisk og konstruktiv debatt både om læreryrket og lærerutdanningene fremover, sier Hoel.
Tid til å være lærer
Kunnskapsministeren mener det er viktig for rekrutteringen at barnehage og skoler er gode steder å jobbe.
– Lærere gjør en fantastisk viktig jobb, og de må få bruke tiden sin på å være lærer. Vi må bygge laget rundt barnet og eleven og sikre at nyutdannede får en god start på læreryrket, sier Nordtun.
Forsknings- og høyere utdanningsministeren er også opptatt av at studentene blir bedre forberedt på jobben de skal ut i.
– Vi må gjøre utdanningene mest mulig relevante og attraktive, de må være tett på virkeligheten i barnehagen og i skolen. Praksis i utdanningene skal bli bedre, slik at studentene blir godt forberedt på jobben de skal ut i. Dette skal vi også følge opp i stortingsmeldingen om profesjonsutdanningene, som kommer denne våren, sier Hoel.
I pressemeldingen fra departementet heter det at regjeringen i tillegg skal legge fram flere stortingsmeldinger i løpet av året hvor det vil komme tiltak, som stortingsmeldingen om opptakssystemet, profesjonsutdanningene og om ungdomstrinnet.
(©NTB)